Navneforvirring

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj10887
Sted: KATTEM

Navneforvirring

Legg inn av gj10887 » 9. april 2010 kl. 23.52

Hei alle der ute,
jeg har i den siste tiden forsker på min oldefar som het, eller jeg må vel si, kanskje het
Ole iver johannesen (dahl)
faren hans het Johannes Olsen

han ble født i Sparbu

konfirmert på stdet der han jobbet som tjeneste gutt

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... =18#toppen

Min oldefar kalte seg Ole Iver Johannesen når han giftet seg med min oldemor
Jensine nikoline Marie f. nilsen

min bestemor, hun er født i desember 1907
der heter han plutselig Ole iver dahl

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... =nei&l4s=1

2 av fadderene heter dahl

noe som kan bekrefte / si seg enig i at det dreier seg om samme person ?
hvorfor dette plutselige bytte i etternavn?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Navneforvirring

Legg inn av Paul Johan Hals » 10. april 2010 kl. 0.06

Når du legger ut link til digitalarkivets skannede kirkebøker må du bruke permanent sidelenke. Hvordan du gjør det står her:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791

De linkene du har lagt ut er arbeidslinker og virker bare en kort tid.

Mvh Paul

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 10. april 2010 kl. 1.37

Hvis han bodde på Dahl, eller Dahl i slekta så er det fullt mulig samme person. Må nok ha noen datoer og steder, eller permanent sidelenke for å vite mer.
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Legg inn av Knut Bryn » 10. april 2010 kl. 8.43

På siste del av 1800-tallet og fram til navneloven av 1923 skjedde det en gradvis omlegging av etternavnspraksisen i Norge. I byene hadde det en tid vært ganske vanlig med faste "arvelige" etternavn. Folk som flyttet fra landet inn til byene, tok etter denne praksisen. Noen brukte farens patronym som fast etternavn og noen brukte sitt eget patronym; noen brukte navnet på gården eller plassen de kom fra, mens andre valgte navn som det er vanskeligere å forstå bakgrunnen for.

Det gikk også moter i dette. Noen steder var det fint å ha gårdsnavn som etternavn, - i andre miljøer var det gjevere å bruke patronym. Min oldefar vokste opp på en liten gård som lokalt ble kalt Skauen. Da han flyttet til Halden på slutten av 1800-tallet, brukte han Schau som etternavn. Men senere skiftet han navn til Hansen (han var sønn av en Hans). Jeg har en mistanke om at han mente Hansen var mer urbant!

Navneskikkene i byene spredte seg rundt 1900 også til mindre steder og utover på landet, men etter navnelovene av 1923 skulle alle i prinsippet ha et fast etternavn, - et slektsnavn. Den smule navneforvirring som Erik forteller om i innlegget sitt, er derfor ikke noe uvanlig, - men helt typisk for den aktuelle tiden.

gj10887

Legg inn av gj10887 » 11. april 2010 kl. 11.50

Takk Knut,
ting ble mye klarere etter det du forteller / forklarer. Takk til dere andre også så langt.

Jeg må prøve å finne ut hvor dette dahl navnet kommer fra. Han kom fra Sparbu, Bjørnhus.
Veldig usikker på hvor jeg kan finne ut om gamle stedsnavn eller gårder i Sparbu, tips taes i mot med takk.

Huff ja jeg glemte dette med linker som bare varer en stund. skal fikse noen permanente sidelenker. takk til deg som gjorde meg oppmerksom på det.

Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Legg inn av Knut Bryn » 11. april 2010 kl. 13.31

Gårds- og bruksnavn i Sparbu finner du i bl.a. i matrikkelutkastet fra 1950. Under Sparbu finner du disse gårdene. Klikker du på en gård, finner du bruksnavnene i 1950 i eget vindu. Folketellingene fra 1865 og 1900 inneholder bostednavn. Det kan også være verdt å lete der.

Kanskje det kan være et godt tips å forsøke å finne ut mer om disse fadderne som er ført med Dahl som etternavn? Litt ekstra arbeid kan det fort være, men det kan være at nøkkelen ligger der.

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 11. april 2010 kl. 15.49

Jeg kan sitere litt fra det som står i "Bygdebok for Sparbu og Ogndal " bind 7 om denne familien på gården Bjørnhus i Henning, Sparbu.
Ole Ivers far hette Størdal da han kom til Bjørnhus i 1883, men tok da navnet Bjørnhus.
Det nevnes at flere av barna brukte navnet Dahl,- og antydes at dette kan ha vært en forkortelse for Størdal. (?)
Familien ble boende på Bjørnhus til 1896 ,og flyttet ut av bygda.
Om dette med navnet er en antakelse fra bygdebokforfatteren vet jeg ikke.

gj10887

Legg inn av gj10887 » 13. april 2010 kl. 18.22

Marit Sørli skrev:Jeg kan sitere litt fra det som står i "Bygdebok for Sparbu og Ogndal " bind 7 om denne familien på gården Bjørnhus i Henning, Sparbu.
Ole Ivers far hette Størdal da han kom til Bjørnhus i 1883, men tok da navnet Bjørnhus.
Det nevnes at flere av barna brukte navnet Dahl,- og antydes at dette kan ha vært en forkortelse for Størdal. (?)
Familien ble boende på Bjørnhus til 1896 ,og flyttet ut av bygda.
Om dette med navnet er en antakelse fra bygdebokforfatteren vet jeg ikke.

Helt FANTASTISK det du kommer med Marit, Tusen hjertelig takk. Vet du om denne denne bygdeboka er å få kjøpt? alt det som bygdeboka sier her, stemmer. De var å finne under folketellinga for 1900 for Steinkjer. Ole Iver ble ikke med dit, han tok jobb som tjenestegutt på en av gårdene i nord trøndelag. Nok en gang en varm takk til deg Marit. En stor takk til dere andre også som bidra til å få puslespill bitene til å falle på plass.

gj10887

Legg inn av gj10887 » 14. april 2010 kl. 9.24

Jeg fant denne bygdeboka hos Trondheim Folkebibliotek, skal låne den der.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»