Svenske "bygdebøker"?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Svenske "bygdebøker"?
Finnes det svenske "bygdebøker", eller er dette bare noe vi bondske nordmenn driver med?
Re: Svenske "bygdebøker"?
Det finnes noen bøker i Sverige også, men de jeg har eller har sett er av en annen art enn våre.
Selv har jeg en del fra Älvsborg-områder. Det er mer bilder og jeg tror ikke de går så langt tilbake eller så grundig til verks som våre.
Selv har jeg en del fra Älvsborg-områder. Det er mer bilder og jeg tror ikke de går så langt tilbake eller så grundig til verks som våre.
-
- Sted: Sverige
- Kontakt:
Hej
I Sverige finns det bygdeböcker också, men det är väldigt skiftande innehåll i dessa, i några områden är det väldigt mycket nytt material, medan det i andra är suverän information om vilka som har bott på olika ställen och så vidare.
Sen är det inte alla områden som har egna böcker, men vilka som har och inte har, vet jag tyvärr inte. Sverige är stort
Jag skulle tro att det går att fjärrlåna dessa böcker till Norge.
I Sverige finns det bygdeböcker också, men det är väldigt skiftande innehåll i dessa, i några områden är det väldigt mycket nytt material, medan det i andra är suverän information om vilka som har bott på olika ställen och så vidare.
Sen är det inte alla områden som har egna böcker, men vilka som har och inte har, vet jag tyvärr inte. Sverige är stort

Jag skulle tro att det går att fjärrlåna dessa böcker till Norge.
Hälsningar
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll
I NSF:s bibliotek finnes f eks bygdeboker for sognet Idre (i Älvdal kommun) i to bind.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Finnes det noen fellesbetegnelse for disse bøkene på svensk (ala norsk bygdebøker), og finnes det noen oversikt over hvilke områder som er dekket?
-
- Kontakt:
Johannes,
Tyvärr tror jag inte att det gör det, men helt säker är jag inte.
Vilket område är det som du tänker främst på?
Hälsningar
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll skrev:Johannes,
Tenkte på Värmland, fortrinnsvis Grums, Köla, Eid (Ed?) og områdene omkring der.
Hei !
Har en bekjent som bor i Holmedal og hun har bøker som heter : " Svenska Gods og Gårdar ". Der er det bilder av gårder og info om de som bodde der.
I dette tilfelle er det bok fra 1944 , men det kan vel hende det fins eldre utgaver av disse også . . .
Send en forespørsel til biblioteket i Grums :
e-post : [email protected]
Hilsen Mona
Har en bekjent som bor i Holmedal og hun har bøker som heter : " Svenska Gods og Gårdar ". Der er det bilder av gårder og info om de som bodde der.
I dette tilfelle er det bok fra 1944 , men det kan vel hende det fins eldre utgaver av disse også . . .
Send en forespørsel til biblioteket i Grums :
e-post : [email protected]
Hilsen Mona
-
- Kontakt:
Svenska gods och gårdar har kommit ut i många upplagor. En utav upplagorna finns att köpa på cd/dvd.
Jag kan enbart tala för det som är i Bohuslän och där är alla gårdar inte med.
Jag har några län, skall kika på det vid något annat tillfälle om jag har Värmland.
Jag kan enbart tala för det som är i Bohuslän och där är alla gårdar inte med.
Jag har några län, skall kika på det vid något annat tillfälle om jag har Värmland.
Hälsningar
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll
Takk, jeg skal sende en epost.
Svenska gods og gårdar finnes på noen norske biblioteker, men det ser ut til å være svært gamle utgaver, fra før krigen:
http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pi ... kid=biblio
http://ask.bibsys.no/ask/action/result? ... %C3%A5rdar
Svenska gods og gårdar finnes på noen norske biblioteker, men det ser ut til å være svært gamle utgaver, fra før krigen:
http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pi ... kid=biblio
http://ask.bibsys.no/ask/action/result? ... %C3%A5rdar
-
- Kontakt:
Tyvärr hade jag inte Värmlands Län när det gäller Gods och Gårdar.
Hälsningar
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll
Når det gjeller slekt i Värmland er det vanskelig å unngå att det kommer med noen med "finneblod" i bildet. Disse familiene er godt dokumentert. Jeg har selv boken "Finnar i Gräsmark och Lekvattnet" (ISBN-91-630-2208-7). Den er skrevet av Jarl Ericson som også har skrevet boken "Finnar i Väst". Begge bøkene har bra register med personer sortert på fornavn og årstall samt et eget gårdsregister.
Jeg kan gjøre enklere oppslag i boken om Gräsmark og Lekvattnet.
Mvh
Niels
Jeg kan gjøre enklere oppslag i boken om Gräsmark og Lekvattnet.
Mvh
Niels