Jeg er selv anesamisk, med flere i slekta i flere ledd som er dokumentert med samisk etnisitet. Videre var det vanlig med reindrift hvor min mor kom fra, og det samiske var til stedet. Men ingen fra mors tid visste noe om at de selv og mange andre i området egentlig var av samisk. Jeg har pratet med gjenlevende på min mors gamle barndomsgård som selv sier at "ja, vist er vi samisk.. det er vi sikkert nesten alle sammen". Men når de var yngre, så var det ikke et tema som blei snakket om. Min mor trodde ikke helt på at dette kunne stemme, for "samene bodde jo bare på vidda i Finnmark".. en typisk ting som de fleste tenker og sier.
Selv synes jeg at dette er synd, at historie, etnisitet, språk og kultur har blitt ødelagt av denne fornorskningen. Dette har resultert i at jeg selv har et sterkt ønske om at det ikke skal dø helt ut i familiehistorien, så for min del er det veldig viktig å få med slike detaljer i slektsgranskinga mi.
Hadde vært interessant å høre hva andre "anesamer" her på forumet synes og mener om denne saken