"Ane-samer".. definerer du deg som eller ikke?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj07540
Sted: MOSJøEN

"Ane-samer".. definerer du deg som eller ikke?

Legg inn av gj07540 » 25. mai 2009 kl. 11.16

Regner med det er flere med slek og aner i nordlige delen av Norge som finner en eller flere av samisk etnisitet. Hvordan ser dere på dette, og er det viktig for dere å ta med dette i slektsforskningen?

Jeg er selv anesamisk, med flere i slekta i flere ledd som er dokumentert med samisk etnisitet. Videre var det vanlig med reindrift hvor min mor kom fra, og det samiske var til stedet. Men ingen fra mors tid visste noe om at de selv og mange andre i området egentlig var av samisk. Jeg har pratet med gjenlevende på min mors gamle barndomsgård som selv sier at "ja, vist er vi samisk.. det er vi sikkert nesten alle sammen". Men når de var yngre, så var det ikke et tema som blei snakket om. Min mor trodde ikke helt på at dette kunne stemme, for "samene bodde jo bare på vidda i Finnmark".. en typisk ting som de fleste tenker og sier.

Selv synes jeg at dette er synd, at historie, etnisitet, språk og kultur har blitt ødelagt av denne fornorskningen. Dette har resultert i at jeg selv har et sterkt ønske om at det ikke skal dø helt ut i familiehistorien, så for min del er det veldig viktig å få med slike detaljer i slektsgranskinga mi.

Hadde vært interessant å høre hva andre "anesamer" her på forumet synes og mener om denne saken :)

dn19333
Sted: BERGER

Re: "Ane-samer".. definerer du deg som eller ikke?

Legg inn av dn19333 » 25. mai 2009 kl. 15.57

Hei.!

Dette var et flott innlegg. Nesten "kopi" av mine egne tanker.

Mine aner på morsiden er sjøsamiske og kvænske av avstamning.

Jeg forsøker å legg inn i mitt slektsprogram alt jeg kan finne rundt mine aner.
Ute blandt folk legger jeg ikke skjul på min opprinnels og forsøker å prate i veg så naturlig som mulig.

Har fortalt folk at jeg skal sy meg den sjøsamiske kofta og responsen har blitt: Skal du? - Så spennende.- Den vil jeg se! - o.s.v.

Hittil har jeg ikke møtt noe negativt hverken fra gamle eller unge der nord i Nord - Troms. Egentlig ha de stilt opp med hva de vet om saken og jeg har notert det meste. Uten at jeg vet det, kan det nok være noen som holder inne sin vite, men det må jeg respektere.

Lykke til videre med din arbeid og tankemåte. Dette blir bra.

Hilsen Wenche

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 25. mai 2009 kl. 16.37

Er ikke selv av sameslekt, men uansett aner er det viktig å få med virkeligheten.

Og dessuten - ting snur. Har finske aner fra Finnskogen. Tidligere ble også de sett ned på av den øvrige befolkningen. I dag har det i stor grad snudd - det blir nesten eksotisk med finske aner og finske slektsnavn. Det samme er vel i ferd med å skje med samisk opphav?
hilsen
Arild Kompelien

gj07540
Sted: MOSJøEN

Legg inn av gj07540 » 26. mai 2009 kl. 13.34

Interessant å høre hva andre mener:)

Wenche Geitsund: Du skal kanskje ha samme kofte som meg da? Skånlandskofta som brukes i Sør-Troms, Vesterålen, Lofoten, Ofoten...? Kan ikke helt si at alle mine venner og bekjente har tatt like godt imot mine aner og mitt ønske om å hente frem litt av dette videre i familiehistorien. Noen kommer bare ikke unna myten om at en same er "noe" som er bor vidda med reinen sin. Nå var (og er) sjøsamer fiskere, så den sjøsamiske næringskultur og historie var enkelt og greit-> å fiske. Det var og er fåtall av det samiske som driver reindrift, så det er nok mer vanlig med fiske enn reindrift blandt samer.

Arild Kompelien: Har fått med meg at noen bøker bare forteller om de øvrige, og skogfinner og andre "fattige" ikke er nevnt. Som jeg selv kjenner til, Bl.a histiriebøker fra lofoten, som kun har tatt med handelsmenn og familier som var av mer øvre klasse, mens andre folk i skattelister og tellinger er luket bort. Historikeren Johan Borgos forteller om dette, at det før 1983 er masse som er luket bort fra historien pga skam og å skjule i hans områder.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»