"Von"

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn19329
Sted: MYSEN

"Von"

Legg inn av dn19329 » 28. april 2009 kl. 9.05

I et par familiegrener har vi et etternavn som jeg i blant hos noen nålevende ser skrevet med von foran. Fra gammelt av ble ikke von brukt foran disse navnene. Så vidt jeg vet kommer alle disse fra samme slekt, hvorfor bruker noen da von foran og andre ikke?

Mvh Ingalill BB :?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: "Von"

Legg inn av Else Berit Rustad » 28. april 2009 kl. 12.25

Egentlig er det vel bare de som bruker denne betegnelsen, som kan svare deg på spørsmålet om hvorfor de gjør det :?

Mvh
Else B.

dn22734
Sted: ÅLGÅRD

Legg inn av dn22734 » 28. april 2009 kl. 14.50

Von, betyr ikke det fra da?
Mvh
Bjarte

Brukeravatar
dn19329

Legg inn av dn19329 » 28. april 2009 kl. 18.00

Jo visst betyr det "fra". Jeg kjenner overhodet ikke familiene som bruker von , vet bare at de er fra samme slekt laaaangt tilbake i tid, så jeg har liksom ingen å spørre.
Håpet liksom at en eller annen kunnskapsrik sjel hadde en "historisk" forklaring på von på en eller annen måte.
Et av navnene er tatt fra et dansk småsted hvor navnet senere ble "fortysket" og brukt som familienavn. Følgelig er det såvidt jeg vet ikke noe sted som har dette navnet.
Leste litt om dette på Wikipedia hvor det sto at von i Norden som oftest ble brukt i adelige familier (dette er ikke tilfellet her).
Mvh Ingalill BB :lol:

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 28. april 2009 kl. 20.57

Jeg tror at utsagnet som gis i startinnlegget på denne tråden, er galt.

Jeg tror altså ikke at noen i senere tid skriver slektsnavnet med von foran, uten at slekta har gjordt det tidligere.

"Von" har vært brukt mye i Norge av uadelige slekter såvel som av adelige. I den tyske adelen anvender den egentlige adelen ofte forkortelsen "v." for å ta en viss avstand fra de hundretusen med von uten adelskap.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn19329

Legg inn av dn19329 » 28. april 2009 kl. 23.22

Det kan være at utsagnet er galt, jeg er tilhører den ydmyke typen og har ingen absolutte fakta på det. Men etter å ha vært innom opprinnelsen til navnet og fulgt det framover i tid uten å støte på noen von før de siste generasjonene undret jeg meg litt...
Dette må jeg finne ut av, kanskje en gren av familien har tatt i bruk von uten at jeg har fått det med meg? Ikke noe stor sak dette, men ren nysgjerrighet på hvordan et von tilsynelatende "plutselig" kunne oppstå.
Ingalill BB :)

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 29. april 2009 kl. 8.22

En alternativ forklaring er at det dreier seg om to ulike slekter med samme navn, den ene med et "von". Du baserer deg jo ovenfor også på din egen påstand, når du hevder at det er grener av samme slekt. Vet du det eller gjetter du det ?

Brukeravatar
dn19329

Legg inn av dn19329 » 29. april 2009 kl. 10.29

Så vidt meg bekjent tilhører alle med dette navnet samme slekt, men i spørsmål om påstand eller gjetning heller jeg vel mer mot gjetning, riktig nok en god gjetning, men helt sikker kan man aldri være. Det kan ha vært en familie fra samme sted som tok det samme navnet en gang i sin tid. Det kan også være at en gren av "vår" familie har tatt i bruk von... Det kan også være at noen har "slengt" på von i mer eller mindre seriøse sammenhenger, det ser jo unektlig litt flott ut, og at det er slike tilfeller jeg har kommet over..
Har hørt at det i Danmark i en periode var populært å "fortyske" eller "latinisere" navnene sine. Tenkte kanskje det på samme måte en periode var på mote å kalle seg von?
Men kan man bare sette inn von foran navnet sitt sånn uten videre eller er regler og tradisjoner som må/bør følges?

Mvh Ingalill BB

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 29. april 2009 kl. 20.19

Nei, man kan ikke bare sånn uten videre sette inn et "von". Det blir ikke godtatt og har ikke blitt godtatt på svært lang tid. Det er nettopp derfor påstanden din i ditt første innlegg ikke kan være riktig. (Påstanden om at personer har puttet inn et "von" i den senere tid.) Jeg så for ca 10 år siden all korrespondanse mellom en søker - som ville ha et von - og folkeregisteret (som avslo søknaden). Denne søkeren ba NSF om genealogisk bistand. Avslaget fra folkeregisteret var begrunnet med manglende bevis på slektskap samt at man ikke godtok bruk av "von".

Du kunne ikke tenke deg å føre belegg for påstandene dine om at "von" er tatt i senere tid, samt påstanden om at det dreier seg om samme slekt der andre personer ikke bruker von ?

Brukeravatar
dn19329

Legg inn av dn19329 » 29. april 2009 kl. 21.56

Som nevnt tidligere, dette er ingen veldig viktig sak for meg. Bare et spørsmål jeg litt lite gjennomtenkt kastet ut på grunnlag av at jeg har sett navn både med og uten von.
Har undersøkt litt og tenker at dette er en "moro" sak noen har brukt i mer useriøse sammenhenger, og at jeg har latt meg lure. Med tanke på det du skriver om at man ikke uten videre kan putte von på navnet sitt regner jeg med at dette er forklaringen.

Mvh Ingalill BB

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 29. april 2009 kl. 22.58

Jeg har registrert flere tilfeller de siste årene at folk har moro med nyskapte adelsnavn. Har også skrevet noe om dette i tidsskriftet Genealogen. F eks er det en person i Bergen som titulerer seg for von Adelstein. Og andre moro-eksempler finnes. Men her er det snakk om selskapelige navn, ikke om navn registrert i folkeregisteret.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»