Ang.skrivemåte på navn
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Ang.skrivemåte på navn
Når det gjelder navnene så står det jo stort sett gårdsnavn etter navnet....? Når jeg da legger det inn på legacy.Hvor burde jeg sette det inn.... under notater eller etter etternavnet? 

kari jahr
Re: Ang.skrivemåte på navn
Jeg skriver oftest gårdsnavn som etternavn, men det kommer jo an på tid. Alt før 1900 fører jeg som gårdsnavn. Far sitt navn (som patronym) etter fornavn.
Hilsen fra Marianne
... for ordens skyld, - det er mange som konsekvent ikke bruker gårdsnavn fordi kun patronym vanligvis var vedkommendes etternavn. Flyttet man til en annen gård og bodde der var det dette etternavnet man ble nevnt med - i den grad man brukte etternavn utover patronym.
Når jeg bruker det er det av praktiske grunner - ellers ville det blitt f.eks. veldig mange Ole Olsen å finne frem i.
Fast etternavn ble tatt i bruk på slutten av 1800-tallet.
Som et tips når du registerer er at jeg passer på å gjennomført bruker Olsson, Jensson, Jensdtr, Olsdtr når jeg registrerer, - uten punktum. Dette for at det skal være helt likt når jeg senere søker i databasen min, (altså praktiske grunner). Andre bruker Olsen, Jensen osv. Det er jo en smakssak.
Når jeg bruker det er det av praktiske grunner - ellers ville det blitt f.eks. veldig mange Ole Olsen å finne frem i.
Fast etternavn ble tatt i bruk på slutten av 1800-tallet.
Som et tips når du registerer er at jeg passer på å gjennomført bruker Olsson, Jensson, Jensdtr, Olsdtr når jeg registrerer, - uten punktum. Dette for at det skal være helt likt når jeg senere søker i databasen min, (altså praktiske grunner). Andre bruker Olsen, Jensen osv. Det er jo en smakssak.
Hilsen fra Marianne
Hvis man først har bestemt seg for at personer i eldre tid, f eks på 1700-tallet og 1800-tallet, skal ha et etternavn, er bostedsnavnet (gårdsnavnet) avgjordt bedre å bruke enn patronymet. (Hvis personen ikke har et etternavn fra før av.)
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Det er nok det jeg har bestemt meg for, Tore. Men selvfølgelig - noen hadde et etternavn som gikk igjen i slekten, f.eks. Blix. Da må gårdsnavn der man er født vise vei.
Ellers så er det at jeg alltid om det er aktuelt fører alternative etternavn under "også kjent som". Egen knapp for det i Legacy. Folk flyttet endel og hadde forskjellige navn. Så det blir liksom en historie i disse navnene også.
Ellers så er det at jeg alltid om det er aktuelt fører alternative etternavn under "også kjent som". Egen knapp for det i Legacy. Folk flyttet endel og hadde forskjellige navn. Så det blir liksom en historie i disse navnene også.

Hilsen fra Marianne
Javisst, Marianne, jeg skrev ikke innlegget fordi jeg var uenig med deg, men fordi jeg var enig. Jeg har forresten startet å bruke Reunion (Mac) (nybegynner).
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Hm... takk begge to. Var i tvil hvordan jeg burde gjøre det så jeg førte opp gårdsnavnet som fødested jeg.. det blir vel kansje feil det..
kari jahr
Om jeg vet hvilken gård foreldrene bodde når barnet ble døpt er det for meg naturlig å føre opp gården som fødselssted. Det var vel de færreste som på 1800 tall og tidligere ble født på sykehus.
Når folk flyttet ble gårdsnavnet endret. Jeg må tilstå at jeg ikke har noen bra løsning på det, alternative "etternavn" er det jeg også buker. Om "hovednavnet" er ved fødsel eller senere har jeg dessverre ikke vært konsekvent ved min registrering.
Og om det er rett eller feil, når en leser alle debatter om registrering er min konklusjon klar, det som fungerer for den enkelte er rett (selv om andre mener det er feil)
Mvh
Niels
Når folk flyttet ble gårdsnavnet endret. Jeg må tilstå at jeg ikke har noen bra løsning på det, alternative "etternavn" er det jeg også buker. Om "hovednavnet" er ved fødsel eller senere har jeg dessverre ikke vært konsekvent ved min registrering.
Og om det er rett eller feil, når en leser alle debatter om registrering er min konklusjon klar, det som fungerer for den enkelte er rett (selv om andre mener det er feil)
Mvh
Niels
Forsto det, Tore
Tenkte at hun som nybegynner trengte å vite litt om - at dette er noe vi alle strever med å bestemme oss for. Ellers blir det så vanskelig senere.
Å skrive gårdsnavn på fødested, det gjør jeg også, der også. Det er hver av oss som bestemmer fullt og helt. Tipset går ut på å bestemme seg for en måte å registrere på
Som sagt - jeg bruker gårdsnavn som etternavn ene og alene for å finne frem til riktig person raskt i indeksen, kunne søke raskt etter navn.
Og som Niels skriver, noen ganger (ganske ofte) er et barn født på en gård, annet barn på annen gård. Dermed blir etternavn forskjellig på søsken. Da gjør jeg et skjønn - ønsker at alle har samme etternavn. (Ingen regel uten unntak
Lykke til!

Tenkte at hun som nybegynner trengte å vite litt om - at dette er noe vi alle strever med å bestemme oss for. Ellers blir det så vanskelig senere.
Å skrive gårdsnavn på fødested, det gjør jeg også, der også. Det er hver av oss som bestemmer fullt og helt. Tipset går ut på å bestemme seg for en måte å registrere på

Og som Niels skriver, noen ganger (ganske ofte) er et barn født på en gård, annet barn på annen gård. Dermed blir etternavn forskjellig på søsken. Da gjør jeg et skjønn - ønsker at alle har samme etternavn. (Ingen regel uten unntak

Lykke til!
Hilsen fra Marianne
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Alle kan føre som de vil. Det er klart. Men for egen del har jeg aldri klart å bruke bostedet som etternavn, siden jeg synes det skiller seg for mye ut fra det vi i dag kaller etternavn. Og er man enig i at det i hovedsak dreier seg om bosted, kan jeg ikke se at det hører hjemme i et felt for etternavn.
Dessuten er bruk av bosted som etternavn veldig forvirrende. Hvis jeg får opplysninger om Anders Olsen Lund f. 1750, må jeg hver gang spørre meg selv, hva menes med det? Betyr det at han var født på Lund, bodde på Lund mesteparten av livet eller døde på Lund, eller er Lund brukt som etternavn (i betydningen slektsnavn)? For meg er Anders Olsen f. 1750 på Lund langt mer presist. Og også slik jeg vil føre det i en tekstfil.
Dessuten er bruk av bosted som etternavn veldig forvirrende. Hvis jeg får opplysninger om Anders Olsen Lund f. 1750, må jeg hver gang spørre meg selv, hva menes med det? Betyr det at han var født på Lund, bodde på Lund mesteparten av livet eller døde på Lund, eller er Lund brukt som etternavn (i betydningen slektsnavn)? For meg er Anders Olsen f. 1750 på Lund langt mer presist. Og også slik jeg vil føre det i en tekstfil.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Arild er klar til ny runde...?
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ll=&spraak
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ll=&spraak
Jeg er enig med Arild her, men jeg bruker (i noen grad der jeg er ukjent i området) gårdsnavnet i etternavnsfeltet - men kun så lenge jeg jobber med den grena. Dette gjør jeg bare for å huske, og se det lett, hvilken gård jeg skal ha fokus på. Etterpå slettes disse med mindre dette danner et mer permanent slektsnavn.
Jeg er temmelig nøye på å bruke dåpsinnføringen som det rette navnet, men navnevarianter blir lagt inn på personen underveis også.
Ikke ment for å være den rette arbeidsmåten, bare som et eksempel på hvordan jeg gjør det.
Jeg er temmelig nøye på å bruke dåpsinnføringen som det rette navnet, men navnevarianter blir lagt inn på personen underveis også.
Ikke ment for å være den rette arbeidsmåten, bare som et eksempel på hvordan jeg gjør det.
-
- Sted: STJØRDAL
Jeg registrerer som regel gårdsnavnet hvor personen er født som etternavn, f.eks. Lorents Henriksen Hovdal(min oldefar). I enkelte tilfeller hvor en familie har flyttet mye har jeg latt være å skrive på gårdsnavnet som etternavn. I tilfeller hvor jeg vet noen har skiftet bosted og navn, så har jeg også brukt det opprinnelige gårdsnavn og fødested senere når vedkommende f.eks. har vært fadder. Det blir jo litt feil da. Vet at det skal være muligheter for å skrive inn alternative navn, men har ikke kommet meg så langt at jeg har satt meg inn i akkurat det.
Godt at vi kan velge det som passer oss best.
Men det som er veldig praktisk er nok at man bruker AKA, dvs muligheten til å bruke "også kjent som". Det forteller mye om en person har flyttet, byttet navn osv.

Hilsen fra Marianne
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Alternativene med å kunne skrive inn Alternative navn er meget viktig.
Men må legge til at GEDCOM-koden AKA ikke er lovlig i henhold til standard GEDCOM 5.5
Men må legge til at GEDCOM-koden AKA ikke er lovlig i henhold til standard GEDCOM 5.5
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
-
- Sted: STJØRDAL
Jeg skriver jo selvfølgelig om at den jeg har i slektsprogrammet har flyttet og hvor han/hun var som voksen, hvor han var bruker osv. Det skriver jeg om under "hendelser og fakta" i Brothers Keeper. Kan jo ta min forfar Gunder Monsen Breivik som eksempel. Han var født i Breivik på Frosta i 1791, men ble gift med Helene Olsdatter fra Indre Hovdal. Han ble bruker i Indre Hovdal, og det har jeg selvfølgelig skrevet om.
Det var jo også enkelte som beholdt navnet fra gården de kom fra selv om de flyttet. Kan jo ta den samme Lorents Henriksen Hovdal(sønnesønn av Gunder Monsen). Lorents var født i Indre Hovdal i 1849. Den 23.05.1909 fikk han skjøte på gården Lo i Åsen, og hvis han da hadde fulgt vanlig praksis skulle han kalt seg Lo senere. Hovdalsnavnet tok han med seg til Lo i Åsen og beholdt, og det navnet har jo også mange av oss etterkommere den dag i dag.
Det var jo også enkelte som beholdt navnet fra gården de kom fra selv om de flyttet. Kan jo ta den samme Lorents Henriksen Hovdal(sønnesønn av Gunder Monsen). Lorents var født i Indre Hovdal i 1849. Den 23.05.1909 fikk han skjøte på gården Lo i Åsen, og hvis han da hadde fulgt vanlig praksis skulle han kalt seg Lo senere. Hovdalsnavnet tok han med seg til Lo i Åsen og beholdt, og det navnet har jo også mange av oss etterkommere den dag i dag.
Får vel legge inn mine tanker om dette jeg også...
Bruker selv Legacy til å legge inn mine data i...
Der har jeg muligheten til å legge inn Tittelsuffiks. noe som egentlig er ment for Jr. Sr. osv tenker jeg. men jeg legger in gardsnavnet der.
men samtidig så legger jeg også inn "bopel" for hver gard som personen bodde på, og om jeg vet hvor lenge h*n bodde der.
Jeg prøver å utfylle med så mange av hendelsene som er mulig å legge til. og har jeg funnet tekst som utfyller hendelsen, så legger jeg denne med også. Dette blir mer jobb, men skaper mye bedre informasjon flyt da man skriver ut informasjon om personen...
Dette er min måte å gjøre dette på, men finnes sikkert mange andre måter andre bruker til å gjøre det samme i sitt tre.
Ved å bruke "Bopel" hendelsen i Legacy så kan jeg også legge inn ekstra informasjon i kilde delen som jeg har funnet dette, pluss at jeg kan legge inn bilder for plassene under sin plass, så disse blir med i utskrifter osv.
En annen måte jeg også brukte en stund og som ligger igjen i treet mitt her og der, er å legge inn AKA som andre tipser om men bruker fortsatt tittelsuffiks til å legge inn gardsnavn da også.
Hvordan man gjør dette er helt opp til seg selv. men husk at man også kan legge inn gardene som en hendelse i livet til personen man sitter å jobber med.
følger det med en eksempel fil til ditt slektsprogram så sjekk ut litt hva de har gjort i den, man kan få mange ideer til eget bruk ved å sjekke slikt.
Bruker selv Legacy til å legge inn mine data i...
Der har jeg muligheten til å legge inn Tittelsuffiks. noe som egentlig er ment for Jr. Sr. osv tenker jeg. men jeg legger in gardsnavnet der.
men samtidig så legger jeg også inn "bopel" for hver gard som personen bodde på, og om jeg vet hvor lenge h*n bodde der.
Jeg prøver å utfylle med så mange av hendelsene som er mulig å legge til. og har jeg funnet tekst som utfyller hendelsen, så legger jeg denne med også. Dette blir mer jobb, men skaper mye bedre informasjon flyt da man skriver ut informasjon om personen...
Dette er min måte å gjøre dette på, men finnes sikkert mange andre måter andre bruker til å gjøre det samme i sitt tre.
Ved å bruke "Bopel" hendelsen i Legacy så kan jeg også legge inn ekstra informasjon i kilde delen som jeg har funnet dette, pluss at jeg kan legge inn bilder for plassene under sin plass, så disse blir med i utskrifter osv.
En annen måte jeg også brukte en stund og som ligger igjen i treet mitt her og der, er å legge inn AKA som andre tipser om men bruker fortsatt tittelsuffiks til å legge inn gardsnavn da også.
Hvordan man gjør dette er helt opp til seg selv. men husk at man også kan legge inn gardene som en hendelse i livet til personen man sitter å jobber med.
følger det med en eksempel fil til ditt slektsprogram så sjekk ut litt hva de har gjort i den, man kan få mange ideer til eget bruk ved å sjekke slikt.
Jon Anders Strand
Jon Anders, når du legger inn gårdsnavn i tittel, hvordan slår dette ut i rapporter i Legacy? Da vil jo gårds/etternavn alltid komme før ens navn, selvom det i indeksen ikke kommer frem.
Hilsen fra Marianne
Det fungerer bra for på de utskriftene jeg har tatt hittil
legger med et eksempel her.
Når jeg legger inn som tittelsuffiks så kommer det bak for og etternavn men hadde jeg lagt det inn som tittelprefiks så kommer teksen foran.
legger med et eksempel her.
Når jeg legger inn som tittelsuffiks så kommer det bak for og etternavn men hadde jeg lagt det inn som tittelprefiks så kommer teksen foran.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Jon Anders Strand
Men hvilke av navnene har du lagt inn som suffix, som ikke ville ha vært der uten?
Hilsen fra Marianne
skriver man ikke noe på suffiks feltene så vil man heller ikke se noe av det.
Det legges bare foran eller bak navnet på den du legger det inn på.
vet ikke om dette er likt på alle de forskjellige slektsprogrammene finnes.
Det legges bare foran eller bak navnet på den du legger det inn på.
vet ikke om dette er likt på alle de forskjellige slektsprogrammene finnes.
Jon Anders Strand
Jeg har Legacy. Testet ut, ser at det kommer etter for-og etternavn i indexen når man søker fornavn, og i parentes når man søker etternavn.
Hilsen fra Marianne