Hva man bør unngå

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn22799

Hva man bør unngå

Legg inn av dn22799 » 14. februar 2009 kl. 21.16

også i slektsforsker-sammenheng; er å skrive "orginal" (for eksempel om avskrifter). Ordet staves original, og jeg vet at
jeg slett ikke er alene om å simpelthen ikke kunne ta folk som merker det ene og det andre med "orginal", særlig seriøst ;)

Så er det "minstrelialbok"/"minsterial", da. Eller, rettere sagt: Ministerialbok. Det er for øvrig nettopp på grunn av
forstavelsen at ordet ofte blir forkortet slik: "MINI". Legg til "sterial", og der er ordet. Verre er det ikke.

Synes også at man helt bør unngå å skrive/si "begravet i X kirke". For de færreste ble begravet i selve kirken. Mens selve
den kirkelige begravelsen derimot; den foregår oftest i - ja, nettopp...

Så blir man begravet ved èn eller annen kirke, altså kirkegården. Og ikke (inne) i kirken/kirkerommet.

Er det annet/mer du synes man bør unngå? Som irriterer deg? Mer enn surmagede innlegg som dette, altså? :roll:

Nei, jeg er verken sutrete eller sytete. Men om dette er å kalles nøye, så... Da er jeg nøye av meg. Og: Rett skal være
rett, mens leif er og blir leif... Frem til det hele måtte bli/være rettet opp i :lol:

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Hva man bør unngå

Legg inn av Paul Johan Hals » 14. februar 2009 kl. 22.03

Jeg er stort sett helt enig med deg Kristine. En avskrift er IKKE en original. For øvrig vil jeg tro ordet har sitt utspring i "Origo", altså nullpunkt/utgangspunkt. NB! selv ikke de scannede kirkebøkene er originaler. De er kopier.
Når det gjelder ministerialbok tenker jeg på "minister" så kommer resten av seg selv.
Dette har imidlertid ikke forhindret at jeg noen ganger har skrevet "ministralbok" og også "orginal". det siste ganske ofte, tror jeg, men ikke på en avskrift
Det korrekt utrykket ved begravelse er (tror jeg): Begravet fra X kirke. Jeg ser da bort fra de få tilfellene hvor vedkommende ble plassert i en krypt i/under kirken.

Når dette er sagt så skal vi ikke glemme at det er ganske mange som plages med dysleksi. Dette kan medføre mange rare ord som vi lett, feilaktig, oppfatter som om vedkommende ikke kan stave eller ikke vet bedre. I tillegg bruker vi forskjellige rettskrivingsnormer. Den siste som jeg har lært og som ble brukt da jeg gikk på realskolen var normen av 1958. Det er kommet flere etter den.

For øvrig kan jeg bare si: Stress meg ikke. Jeg gjør feil så fort jeg kan.

Mvh Paul

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 14. februar 2009 kl. 22.17

Vi har vel alle noen språklige "kjepphester", vil jeg tro :wink:

Det jeg personlig synes er irriterende, er bruken av de, der det burde stått dem , og han, der det burde stått ham!

Men det aller, aller verste er innlegg uten tegnsetting, uten store forbokstaver i navn og uten avsnitt!

Ellers går det bra, takk :wink:

Mvh
Else B.

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av dn22196 » 14. februar 2009 kl. 22.20

Hei jeg måtte bare skrive noen ord jeg også.For jeg vet ikke om Kristine egentlig ville starte en diskusjon.Men som Paul skriver,MANGE har dysleksi.Og det viktigste her på DIS må være å hjelpe til.Ikke å fortelle at man skriver feil.Da tror jeg meningen blir helt borte.Jeg bryr meg ingenting om noen skriver feil.Hvis noen gjør det så er man da så våken at man ser det.Du sier at du ikke er sur eller liknende.Tja det var vel en grunn til at du skrev dette.Men jeg har bedre ting å gjøre en Lørdagskveld enn å diskutere småting.
Hjelp de du kan og smil heller av skrivefeilene.Det er ingen som burde føle seg unlatt for å skrive inn fordi DU bare ser små skrivefeil.Smil til verden og verden smiler til deg Kristine.
Med vennelig hilsen Lisbeth.W
:D
Sist redigert av dn22196 den 14. februar 2009 kl. 22.24, redigert 1 gang totalt.

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 14. februar 2009 kl. 23.23

Ofte er det nok tjenlig om man gjør seg litt flid med både språk og ortografi, men så er det nå likevel slik at vi blir litt ivrige stundom og ikke alltid er helt heldige. Det var litt artig at Paul Johan tok opp at man blir begravet "fra" en kirke. Kanskje sammenhengen her kan være at i gamle dager (da jeg selv var mye yngre) foregikk gravferden fra hjemmet? Kisten sto i tunet, man drakk velfarsskål, det var taler, og så gikk gravferden til kirkegården der det ble jordpåkastelse. I dødsannonsen sto det da gjerne: "Gravferd frå heimen". På 50- og 60-tallet forsvant denne tradisjonen, folk dør idag på institusjon og så blir båren overført direkte til kapellet/kjølelageret ved kirken eller krematoriet. Deretter settes kisten foran alteret i kirken/krematoriet og all seremoni foregår derfra. I noen krematorier senkes ikke kisten engang, mens noen steder er det kun en symbolsk senkning. Ved noen kirker har man gjenopptatt tradisjonen med å la dem som bærer kisten også senke kisten ned med solide tau. Mange oppfatter dette som en verdig måte å ta den endelige avskjed.
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 14. februar 2009 kl. 23.39

Jeg tenkte vel likt med deg Kjetil da jeg skrev "fra X kirke". Som du sier var det ikke uvanlig før 50- og 60-tallet at folk ble begravet fra hjemmet. Jeg vet om flere tilfeller.
Etter å ha lest ditt innlegg kikket jeg i den siste lokalavisen, "Bladet Vesterålen" (dagens tekstreklame). Der sto en dødsannonse. Jeg fant der "begraves fra X kirke". Sjekket så gårdagens avis der var to annonser. I den ene sto det "begraves fra X kapell". Så her i distriktet brukes det i hvertfall fortsatt.

Ha en fortsatt god helg alle sammen

Mvh Paul

dn22799

Legg inn av dn22799 » 15. februar 2009 kl. 1.09

Vennligst merk at jeg med dette innlegget ikke mener å på noen måte såre og/eller 'henge ut' dyslektikere.

Enn si mennesker som ikke er vokst opp med det norske språket.

Dette skjønner dere som er oppegående - men jeg følte nå likevel for å presisere aldri så lite.

Også på grunn av mer enn et snev av skrive- og lesevansker så må jeg nok selv konsentrere meg mer enn folk flest, når jeg
skriver.

Så jeg velger å se positivt på dèt, som det meste annet: For jeg synes også at det er fint å gjøre seg flid og ta seg tid.

Nei, jeg ønsket ikke å starte noen diskusjon. Jeg ville spørre hva dere måtte irritere dere over - hvilket jeg da også gjorde ;)

Og jeg 'forteller ikke andre' at de skriver feil. Og så er jeg ikke feilfri, jeg heller. Men jeg skrev om hva jeg selv - personlig -
synes og mener er irriterende og uheldig. Og deretter oppmuntret jeg de som eventuelt følte at de hadde noe å bidra med, til
å gjøre nettopp dét. Er ikke det tillatt her, da...? :roll:

"Stress meg ikke. Jeg gjør feil så fort jeg kan". Godt sagt, det også, Paul!

Kristine (som valgte et dårlig eksempel når det gjelder ordet original [avskrift], jeg vet - fant ikke på noe annet) ønsker alle
en fredelig og fin søndagsnatt.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 15. februar 2009 kl. 12.18

Kristine. Jeg oppfattet det slik at hovedhensikten med denne tråden var å påpeke misbruk av ord og utrykk, som f.eks å merke en avskrift med "Original". Det er ikke noe dårlig eksempel etter min mening. De fleste av oss som har lett i folketellingene og andre avskrifter har vel oppdaget feil. Selv har jeg forsøkt meg på å tyde gamle kirkebøker og noen ganger har jeg fått resultatet mitt grundig korrigert. Heldigvis!
Likeså vil jeg si at dette er det beste stedet å plassere tråden. Da kan de/vi som leser det og som mener at du har rett, kontrollere og eventuelt rette opp slike feil uten å føle seg "uthengt".

For ordens skyld. Det utrykket jeg brukte i mitt forrige innlegg:"Stress meg ikke." osv. er ikke mitt eget. Jeg kom over det for mange år siden. Jeg tror det var i en av samlingene til Gudmund Hernes.

Mvh Paul

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 15. februar 2009 kl. 12.43

Jeg skal ikke påberope meg noe mer rett til å vite om bruken av ordet "fra" ifm bisettelser/begravelser enn andre; min preferanse i bruken av "fra" i denne sammenhengen skriver seg fra hva jeg har erfart i disse seremoniene. Presten sier ofte at vi er samlet ved avdødes båre for å ta et siste farvel på dennes siste reise. Det er nå sjelen forlater legemet. I denne sammenhengen er sjelen viktigere enn legemet, sjelens reise fra legemet til himmelen.

Håper du ikke blir sur, Kristine, om jeg opplyser at det finnes en egen forening som heter "Astronomer mot orddeling" som ville rettet "slektsforsker-sammenheng", ordet skal ikke deles. ;)

Jeg mener videre at innholdet i et innlegg, i et forum som dette er viktigere enn om alt er korrekt skrevet. Jeg lar meg også irritere, som Else skriver, til feil bruk av de/dem, han/ham og hun/henne. "Alle" de unge skal "snakke med hun" :(

En siste ting, ett hjertens sukk; Jeg ser det som en utting at folk bruker utelukkende store bokstaver i sine trådoverskrifter, utidig "skriking" er slik jeg oppfatter dette.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Trine Lise Jensen
Sted: ROSSFJORDSTRAUMEN

Legg inn av Trine Lise Jensen » 15. februar 2009 kl. 14.24

Hei Kjetil

Tradisjonen med begravelse fra heimen er ikke helt borte.
Svigerfaren min døde i 1996, og seremonien ble holdt på gårdsplassen heime hos svigermor. Med påfølgende gravferd til kirkegården.

Hilsen Trine Lise
Den som ikke spør, får heller ikke svar..

dn22799

Legg inn av dn22799 » 15. februar 2009 kl. 17.40

Henning: Helt enig med deg - 'skriking og roping' (store bokstaver) er en uting.

Tekst som går i ett (uten mellomrom etter tegnsetting og innslag/avsnitt) hopper jeg over.

En gang møtte jeg forresten en som først presenterte seg, så la til i fullt alvor: "Jeg driver
med slektsforskning, så jeg er genolog" :lol:

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 15. februar 2009 kl. 21.08

Ad evt. misbruk av fremmedord og misforståelser så synes jeg følgende tar kaka:

Kona til den nyutnevnte prosten traff på en søt, eldre dame på bussen som gratulerte prostatinnen med at prostataen hadde prostituert seg :-)

Nuvel, selvopplevd på TOP på Majorstua en kald vinterdag, en eldre dame i minkstola og diverse annet fjongeri sto foran meg i køen til ostedisken og da turen var kommet til henne ba hun om et stykke Portsalutt.

Gjett om det kjapt tynnet i rekkene både foran og bak ostedisken.

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 15. februar 2009 kl. 21.52

Jeg tror vi skal ha storsinn og være vennlige mot folk. Det er det viktigste. Om folk skriver feil eller om dagens sms språk eller annet gjør at ikke alle bokstaver eller tegn er med, vel ikke la oss opprøre av det.

Her er alle velkomne, det er ikke språk som er hovedsaken, det er slektsforsking.

Jeg også har mine foretrukne og mindre foretrukne ord, andre har sine. Sånn er det og det lever vi med. Dette syns jeg ikke det er noen grunn verken til å opprøres av eller bli opprørt av.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 15. februar 2009 kl. 22.41

Det var kloke ord frå Torill.

Støtter henne fullt ut, det er innholdet som teller, ikkje stilen (Det er iallefall min meining)

Mvh
Ingmar 8) (Solbrillene må med)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

dn22799

Legg inn av dn22799 » 15. februar 2009 kl. 23.35

Torill Johnsen skrev:Jeg tror vi skal ha storsinn og være vennlige mot folk. Det er det viktigste.

Helt enig med deg (rent bortsett fra at jeg personlig ikke 'tror' når det gjelder dèt; men vet). Og ingen her har vel heller hevdet
noe annet...

(Da med ett unntak; vedkommende har sendt meg fem... "Mindre koselige" PM i dag... :roll: )

Torill Johnsen skrev:Dette syns jeg ikke det er noen grunn verken til å opprøres av eller bli opprørt av.

Det er ikke snakk om å verken opprøre, bli opprørt eller opprørt av - i hvert fall ikke for min del (jeg er da heller ikke blant dem som
dømmer og fordømmer hele tiden. Og jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv). Det var snakk om en lille smule irritasjon; noe
som er noe helt annet - etter min mening. Og det hele sett med litt skråblikk og aldri så lite humor :)

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 16. februar 2009 kl. 2.47

Jeg skriver rett og slett gravlagt på X kirkegård når jeg skriver inn noen som ble gravlagt, men det er kanskje ikke riktig? Ellers kan jeg irritere meg over manglende og ufullstendige overskrifter når et tema startes, men det er kanskje et større problem på Digitalarkivet enn her. Regner det som upresist hvis det står om noen som var fra Breivik som finnes mange steder i landet, og det da ikke står noe i overskriften om hvor i landet det søkes.
Skriving med store bokstaver syns jeg at jeg så mer av før, og tror ikke det er særlig mange som skriver slik lengre.

dn22799

Legg inn av dn22799 » 16. februar 2009 kl. 13.00

Anne Lise Hovdal skrev:Jeg skriver rett og slett gravlagt på X kirkegård når jeg skriver inn noen som ble gravlagt, men det er kanskje ikke riktig?

Man blir jo vanligvis gravlagt på en kirkegård, så - jeg mener at det er helt riktig, som du skriver det. Mens
"gravlagt i X kirke" er feil.

Anne Lise Hovdal skrev:Skriving med store bokstaver syns jeg at jeg så mer av før, og tror ikke det er særlig mange som skriver slik lengre.

Samme her; jeg mener også helt klart at jeg så mer av det i tidligere år.

Et par av grunnene til at dette har bedret og endret seg, er kanskje at folk har lært/erfart at det er en uting...
Og at man mange steder (som her) heldigvis har mulighet til å utheve skrift i teksten når man mener at man
har behov for det, ved hjelp av 'bold'?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 16. februar 2009 kl. 20.25

Tar det ikke alt så alvorlig jeg.
I slektsprogrammet under gravlagt setter jeg som regel X kirke.
Og jeg regner kirkebygget og området rundt (kirkeplassen) som tilhørende kirka.
Kirka må jo ikke nødvendigvis være et bygg. (Den Norske Kirke, statskirken)

Om gravstedet ikke ligger i direkte tilknytning til en kirke derimot så stiller det seg jo litt annerledes.

Så jeg mener altså at det kort og godt ikke er noe å bry seg med om en skriver gravlagt i/ved X kirke om det er slik at folk skjønner meningen :)

Derimot hadde jeg nok spesifisert det veldig tydelig om jeg kom over en slektning som var gravlagt inne i/under kirkebygget.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 17. februar 2009 kl. 13.59

Kan vel knapt kalle det irritasjon når jeg ser skrivefeil, men samtidig burde det ikke være stor uenighet om at man burde tilstrebe å skrive riktig ut i fra den tankegang at de færreste har ønske om å skrive feil. Vet vi det heter original ønsker vi også å skrive det slik? At noen har problemer med rettskriving må vi ha overbærenhet med (vi gjør vel alle noen feil fra tid til annen). Dessuten går det, på internetttjenester som her, litt fort til tider.

En annen sak, som det i denne forbindelse kunne være artig å høre andres erfaring med, er at jeg for egen del har vanskeligere for å se feil jeg selv skriver på en skjerm, enn om jeg tar en utskrift og kan lese det samme på papir. Da ser jeg med en gang feil jeg ikke så på skjermen.

Skal jeg trekke fram en irritasjon, er det den Anne Lise nevner her:

Anne Lise Hovdal skrev: Ellers kan jeg irritere meg over manglende og ufullstendige overskrifter når et tema startes, men det er kanskje et større problem på Digitalarkivet enn her.

Temaoverskriftene dekker ofte på en dårlig måte det som egentlig er temaet. Irritasjonen går også på vegne av temaskaper som av egeninteresse burde være interessert i tiltrekke seg lesere/hjelpere ved å skape oppmerksomhet ved bedre å definere "hvem, hva, hvor" saken gjelder.

Apropos begravelser har jeg fått forståelse av at seremonien i tidligere tider ikke foregikk i kirka. I en artikkel om Henrik Wergeland ble det presisert at det var seremoni i kirka, men at dette på den tida var svært uvanlig.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 17. februar 2009 kl. 17.19

Pussig at du nevnte det med ikke å se feilene før de er på papiret Arild. Jeg har registrert det samme hos meg selv, og mange ganger smilt av de som sa at EDB ville medføre et papirløst samfunn. Det har ikke skjedd hos meg i allefall.

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Generelt»