Visitør, toller og monsieur

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Leif Salicath
Sted: SKI

Visitør, toller og monsieur

Legg inn av Leif Salicath » 17. januar 2009 kl. 12.03

Jeg har flere aner som hadde tittelen visitør, bl.a.
Christen Lyche (1700-1756) som var visitør i Fredrikshald og

Poul Rasmussen Thrane (1714-1772) som var toller og visitør i Asker.

Jeg har lest
hva leksikon skriver om tollere og visitør her, men blir ikke veldig klok.

Det som forvirrer meg, er følgende: Sistnevnte, Poul Rasmussen Thrane, er iflølge Tollere igjennom 300 år "Sersjant, 10 år ved gevorbne regimenter i Norge. Undertollbetjent, visitør i Christiania, stasjonert Holmen i Asker, 13. mars 1742, bekreftet 4. juli 1747. Død sammesteds 17. feb. 1772". I hans barns dåpinnførsler, finner jeg at han kalles visitør både i Christiania i 1744 og i Asker i 1764.

Spørsmålet er altså : Er visitør høyere grad enn toller - eller motsatt ?

Jeg benytter også anledningen til spørre om hans andre tittel, nemlig det at han i de fleste dåp for hans barn blir kalt Mons. Thrane - som vel betyr monsieur eller monsigneur. Det som er rart og som leder til spørsmål 2 er : På disse dåp er det vanlig (i 99 % av alle når en ser bort fra uekte) oppgis morens navn i egen rubrikk - kalt innleiing, men dette skjer aldri for nevnte Mons. Thrane eksempel. Kun et par andre eksempler på det samme er funnet i Asker på den aktuelle periode 1747-1765, nemlig for en Mons. Hans Holst. Er det andre regler for "innleiing" på midten av 1700-tallet for monsieurer ? Var de så betydelige, eller ?

dn22799

Re: Visitør, toller og monsieur

Legg inn av dn22799 » 28. januar 2009 kl. 22.09

Godt spørsmål. Leif. Og jeg må si at også jeg har undret meg over dette, de (relativt få) gangene jeg har kommet over det. Som her:

Vielsen mellom Anna Catharina Joachima Zimmermann - og en monsieur Joachim Andreas Preuss, den 26. februar 1795 (tredje kolonne,
noe understreket):

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 5 (1769-1782), Ekteviede 1775, side 342.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-348

Håper at noen sitter inne med kunnskaper om nettopp dette, og kan forklare.

Leif Salicath
Sted: SKI

Re: Visitør, toller og monsieur

Legg inn av Leif Salicath » 28. januar 2009 kl. 22.55

Takk Kristine,

alle synspunkter og innlegg hjelper.

Jeg kan legge til at noen kirkebøker / distrikt har vesentlig flere "monsiegneur" enn andre og det gjelder særlig byer som Arendal, Risør, Larvik, Moss o.lign. En annen særegenhet er at de som er litt "høyere" opp i samfunnet ofte får understreket navnet sitt når de er foreldre eller faddere i dåp. Dette gjelder "mons.", "Sp" (sogneprest) og offiserer. Det gjør det faktisk mye lettere når en søker etter slike familier.

Det at deres hustru ikke blir gjenstand for "innleiing" dvs. hennes navn ganske ofte ikke introduseres, er merkelig og noe som må skyldes standen ?

Svar

Gå tilbake til «Generelt»