Huff..

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn20351
Sted: NYBORG

Huff..

Legg inn av dn20351 » 7. oktober 2008 kl. 21.55

Ja, nå er det lenge siden sist jeg var her,dere. Har rett og slett ikke hatt ork og tid. Jeg synes alt med slektsforskning er veldig forvirrende. Jeg har også problemer med konsentrasjonen, så blir fort "trett i hodet" når jeg forsøker meg. Slektsforskningsprogram er kjøpt, men ikke brukt :( . Jeg synes navn er vanskelig, spesielt når det er så forskjellige stavemåter ut og går. Som f.eks. mitt fars navn som var Nilsen. Det staves av og til Nilssen, Nielsen, Nielssen og Nilson. Alt etter hvem som skrev navnet. Min mors far het Totland, men brukte visstnok også Thommesen som mellomnavn. Dette staves også Tommesen, Thommesen, Thomesen, Tommasen osv osv, så blir helt forvirret. Så mitt spørsmål er om jeg kan "sette bort" slektsforskingen til noen? Jeg vet det er advokater som gjør slikt, men til flere hundre kroner i timen :roll: . Andre som gjør slikt, eller noen som har lyst til å prøve seg? Litt spesiel henvendelse dette, men skulle så gjerne hatt slekta på programmet for datteren min en gang, hehe.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Huff..

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. oktober 2008 kl. 22.07

L.e.t. og du skal finne, heter det!

Neppe noen som hiver seg på denne så lenge du ikke sier hvem du er.

dn20351

Legg inn av dn20351 » 7. oktober 2008 kl. 22.15

He he, jeg vet. Har endret det i min profil, men kommer ikke frem før jeg logger ut og inn igjen. Jeg har registrert meg med mitt opprinnelige pikenavn (fars etternavn). Jeg synes det er ganske så kjedelig at et hvert innlegg jeg legger inn her, kan googles av både sjefer og kolleger. Noe synes jeg skal være privat. Derfor velger jeg bort å bruke mitt "gifte" etternavn. Så forklaringen er enkel :wink: Personlig synes jeg at navnet burde være skjult og heller bruke et pseudo. Vet at dette har vært tatt opp tidligere.

dn20351

Legg inn av dn20351 » 7. oktober 2008 kl. 22.17

Bedre, Else :lol: ?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 7. oktober 2008 kl. 23.00

Tror du bare skal legge fra deg din litt paranoide side, Lisbeth.

Ved søk på Google på ditt fulle "gifte" navn fant jeg 37 sider hvor hele navnet ditt står. Og bare 2 av dem hadde med slektsforskning å gjøre. Resten angår trolig andre sider av ditt liv og interesser. (Med forbehold om at ikke andre heter nøyaktig det samme som deg.)

Dessverre så har nok skaden du vil unngå allerede skjedd og det for en god stund siden.

Spor av oss på internett kommer blir offentliggjort uansett. Så lenge du leverer inn en selvangivelse kommer navn, bosted, fødselsdato og hvor mye du tjener ut på internett om du vil det eller ikke. Dette har vi dessverre ikke noe valg på.

Vi må nok bare leve med det og ta våre forholdsregler.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn21980
Sted: MO I RANA

Legg inn av dn21980 » 7. oktober 2008 kl. 23.13

Hei Lisbeth
Jeg har ikke kommet meg så langt at jeg har startet med å legge inn opplysningene i et program .. Forsøkte med et par demo program..men det var så forvirrende og lite oversiktelig .. så jeg har lagret alle opplysninger i en bok med kildehenvisning,ev skrevet det ut .

Som kommentar til å bli googlet...Jeg har ikke hørt nevnt her i forum ,at noen sjefer eller venner finner det fornøyelig å lese om A L L E fadeser som nybegynner innen slekts forsker , Eller å more seg med opplysninger Etniske ,Kvæn ,lapp,same.etc

Og skulle det dukke opp noen kriminelle forbrytere eller saftige opplysninger som prestene har notert .. så ser jeg på det som en kuriositet ..Jeg har da ingen grunn til å skamme meg Og når jeg nevner i omgangskretsen at jeg forsker på slekta så er det noe mange har lyst til å prøve seg på det

Prøv å legg ut et navn , boplass eller det du har av opplysninger .

Jeg selv hadde litt sånn " offentlig " sperre til å begynne med ,

dn20351

Legg inn av dn20351 » 7. oktober 2008 kl. 23.19

Remi: Er langt fra paranoid :shock: , men fora synes jeg bør være forbeholdt medlemmer og ikke noen som tilfeldigvis har lyst å søke på noen. Jeg satt tilfeldigvis og søkte på jobb og fikk opp et spørsmål jeg hadde lagt inn her for en god stund siden. Medlemmer kan legge inn spørsmål, men å lese er for allemansen? Vi har alle heldigvis ¨vår personlige oppfatning og meninger om dette, og takk for det. SÅ kjedelig om vi alle hadde tenkt "likt".

dn20351

Legg inn av dn20351 » 7. oktober 2008 kl. 23.21

Hei Marit, og takk for positiv respons.
Nå er klokka dessverre så mye, at jeg får legge meg. Kan jeg komme tilbake til deg i morgen? Må bruke litt tid på det, tror jeg. Du vet, konsentrasjonen er ikke helt på topp. Henger litt igjen etter stoffskifteproblemer. Men hva eksakt vil du jeg skal skrive av opplysninger? Takk igjen :D

dn21980

Legg inn av dn21980 » 8. oktober 2008 kl. 0.54

:D hehe For den kommentaren Remi er du utnevnt til første hjelper.

Som forøvrig er kjempeflink :D

Lisbeth jeg kan sende deg en PM (Privat melding) , slik at du kommer i gang

dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 8. oktober 2008 kl. 12.19

Jeg kan også bistå litt. Er litt lei av min egen slekt akkurat nå :)
Dog, det er i motbakke det går oppover ...

Mvh
Petter Stene

dn20351

Legg inn av dn20351 » 8. oktober 2008 kl. 16.38

Hei igjen. Så fint da! Bare send en pm når du er klar. Kjempefint! Jeg takker for alle hjelp fra dere begge to. Jeg synes dette er spennende. Men hver gang jeg prøver meg, så blir jeg like forvirret pga navn og mange registre, mister konsentrasjonen og "detter ut". Og som du sier, er nok bare å komme i gang. Kanskje det bare er startvansker? Men når jeg vet hva dere trenger, så bare gi en lyd så skal jeg se hva jeg har :D . Tusen takk igjen :)

dn21980

Legg inn av dn21980 » 8. oktober 2008 kl. 19.28

hei har send deg pm , men kan prøve oss her .. Jeg trenger siste sikre opplysning av det du har på feks , mor,bestemor ,oldemor eller far siden

Navnet på personen , ca årstall og hvor personen bodde

Marit

dn21980

Legg inn av dn21980 » 8. oktober 2008 kl. 19.31

Eller vi kan forsøke via mail ... send meg en mail marit.johansen(a)monet.no
Sist redigert av dn21980 den 12. oktober 2008 kl. 23.06, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 9. oktober 2008 kl. 14.57

Lisbeth Nilsen skrev:Ja, nå er det lenge siden sist jeg var her,dere. Har rett og slett ikke hatt ork og tid. Jeg synes alt med slektsforskning er veldig forvirrende. Jeg har også problemer med konsentrasjonen, så blir fort "trett i hodet" når jeg forsøker meg. Slektsforskningsprogram er kjøpt, men ikke brukt :( . Jeg synes navn er vanskelig, spesielt når det er så forskjellige stavemåter ut og går. Som f.eks. mitt fars navn som var Nilsen. Det staves av og til Nilssen, Nielsen, Nielssen og Nilson. Alt etter hvem som skrev navnet. Min mors far het Totland, men brukte visstnok også Thommesen som mellomnavn. Dette staves også Tommesen, Thommesen, Thomesen, Tommasen osv osv, så blir helt forvirret. Så mitt spørsmål er om jeg kan "sette bort" slektsforskingen til noen? Jeg vet det er advokater som gjør slikt, men til flere hundre kroner i timen :roll: . Andre som gjør slikt, eller noen som har lyst til å prøve seg? Litt spesiel henvendelse dette, men skulle så gjerne hatt slekta på programmet for datteren min en gang, hehe.

Så lenge du har valgt et slektsprogram som kan registrere flere navnevarianter så skulle dette ikke være noe problem. Du bare registrerer da navnet på fødselsattesten til dine foreldre som primærnavn, og så registrerer du alle de andre som alternativer.
Voila, du er i gang!

Lykke til.

(Hilsen en som har minst 10000 spor etter seg på Internett, helt tilbake siden før dagens Internett så dagens lys, og vi snakket om UUCP-nett, ArpaNet, DECnet, BITNET, EARN, Fidonett, PCBoard etc. etc. :-) ) Kan ikke si at jeg føler meg særlig forfulgt av den grunn. Er nok i såfall mest for mine meninger :-)

dn21980

Legg inn av dn21980 » 12. oktober 2008 kl. 23.16

Hei Lisbeth

Siden du ikke har tatt kontakt , har du kanskje fått den hjelpen du trenger ?
Ønsker du kanskje å slette hele dette innlegget ditt ?

Har du mulighet til det , i første innleg ditt står det Endre - Slett -etc ..

Der kan du slette hele denne tråden

Men tilbudet står fremdeles ved lag , men du må ta kontakt med meg , siden jeg ikke har mail adressen din :D

Hilsen Marit

Svar

Gå tilbake til «Generelt»