Som nybegynner i slektsgraving sitter jeg plutselig med mange spørsmål. Hvorfor gjør jeg dette og hva gjør jeg med det etterpå.
Første spørsmålet er jo forsåvidt greit, det er interessant og en spennende reise i tid. Man lærer jo ganske mye på veien og får forhåpentligvis litt innsikt ikke bare i egne fordums aner men også litt historiske glimt om den tiden de levde i.
Kjekt å ha er jo ett av svarene på det andre spørsmålet og man bevarer jo noe for fremtiden som noen andre kan hende vil finne interessant å se på.
Men bør ikke slik informasjon favne fler en noen få slektingen i dag og muligens noen i fremtiden? Det ligger jo alt mye ute på nett, men mye av dette ligger ikke åpent tilgjengelig for de som ønsker men er ofte lagt ut i lukkede databaser hvor man må betale for å få innsikt.
Det slo meg at et Wikipedia for slektsforskere burde vært tingen, et sted hvor man la ut sine resultater åpent og hvor andre kunne tilføye nye opplysninger eller rett feil man finner.
Finnes det noen slike sider ute i det store internettet?
Jeg har lastet ned PAF 5 fra familysearch.org og lagt inn data i det, mye av grunnen til at jeg valgte dette programmet var fordi det er mulig å gi bort det jeg finner slik at andre som leter etter de samme personene som meg kan se det jeg har funnet uten å måtte betale for å få opplysningene.
Har noen av dere erfaring med å dele det dere har funnet ved å sende det over til familysearch.org?
Hva gjør vi med det vi finner?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Re: Hva gjør vi med det vi finner?
Ny i dette jeg og ,har hittil skrevet ut all info og nummerert personer i et spiralhefte og stiftet utskrevne ark fast. den er etterhvert full.
har forsøkt meg på div program for å legge inn fam anene. men syns det blir for u-oversiktellig mens man jobber med det. og programvarene er ikke brukervennlige.
Fått utrolig hjelp her i forumet
litt har jeg funnet på google -statsarkivene etc
og noen plasser må passord til siden oppgis.. respektabelt
likte ideen din om et info senter av brukerne.. ev synlige grener .hvorfor ikke her på DIS .
Hadde gjerne betalt for den ekstra tjenesten ev som et alternativ under innmeldingen
på sikt kommer jeg til å sende inn anene til familysearch
har forsøkt meg på div program for å legge inn fam anene. men syns det blir for u-oversiktellig mens man jobber med det. og programvarene er ikke brukervennlige.
Fått utrolig hjelp her i forumet
litt har jeg funnet på google -statsarkivene etc
og noen plasser må passord til siden oppgis.. respektabelt
likte ideen din om et info senter av brukerne.. ev synlige grener .hvorfor ikke her på DIS .
Hadde gjerne betalt for den ekstra tjenesten ev som et alternativ under innmeldingen
på sikt kommer jeg til å sende inn anene til familysearch
- Vidar Holum
- Sted: KLØFTA
- Kontakt:
Hei
Ja vi har det, og navnet er Distreff, du finner det her:
http://www.disnorge.no/distreff/
Her kan du ha slektsfilen din, det fordrer bare at du legger det inn i et slektsprogram, det er den mest effektive måten du kan gjøre det på, både for å vedlikeholde data og oppdatere med nye opplysninger eller familiemedlemmer.
Det har mange fordeler,:
Du får kontakt med andre som forsker på samme slekt.
Kan søke i andres slektstre etc.
++++
Det er sikkert en Distreff fadder som kan fylle ut med mere info.
Ja vi har det, og navnet er Distreff, du finner det her:
http://www.disnorge.no/distreff/
Her kan du ha slektsfilen din, det fordrer bare at du legger det inn i et slektsprogram, det er den mest effektive måten du kan gjøre det på, både for å vedlikeholde data og oppdatere med nye opplysninger eller familiemedlemmer.
Det har mange fordeler,:
Du får kontakt med andre som forsker på samme slekt.
Kan søke i andres slektstre etc.
++++
Det er sikkert en Distreff fadder som kan fylle ut med mere info.
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)
VidarH via Slektsforum DIS Norge.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)
DIS-treff kan være bra, men er det gjort noen undersøkelser i hvilken grad den blir brukt? Er det ikke sannsynlig at det finnes en rekke private databaser rundt omkring som vi ikke vet om?
Min interesse for slektsforskning blomstret opp da jeg "rullet opp" hittil ukjente slektsgrener og tenkte at dette er det ingen andre nålevende personer som vet noe om. Jeg følte meg som en detektiv eller etterforsker som leter etter spor for å oppklare en sak. Da jeg senere begynte å bruke DIS-treff var jeg spent på hvem andre som gjorde det samme som meg. Jeg ble overrasket, for flere av mine sentrale personer fra f.eks. 1800-tallet var ikke å finne i DIS-treff. Jeg vet at de må ha hundrevis av etterkommere, og noen av disse er sikkert interessert i slektsforskning.
Så inntil videre må jeg fortsatt tro at opplysninger om disse slektsgrenene er det ingen andre enn meg i hele verden som kjenner til!
Eller? Jeg er ikke helt villig til å akseptere det. Min magefølelse sier meg at på samme måte som det i offentlige arkiver ligger mye spennende materiale skjult (det gjelder bare å lete lenge nok), så finnes det i mange private hjem opplysninger om slekter, spennende foto-album, brev o.s.v. På mange måter er det et paradoks at det skal være vanskeligere å finne nålevende personer enn dem som døde for 100-200 år siden. (Jeg har lykkes i et par tilfeller ved å gjette på navn i forhold til forfedres navn, og så brukt telefonkatalogen.)
Min konklusjon er at kanskje DIS-treff kan gjøres enda mer anvendelig, eventuelt få et annerledes "forum" slik Lars antyder.
mvh
leif erik otterå
Min interesse for slektsforskning blomstret opp da jeg "rullet opp" hittil ukjente slektsgrener og tenkte at dette er det ingen andre nålevende personer som vet noe om. Jeg følte meg som en detektiv eller etterforsker som leter etter spor for å oppklare en sak. Da jeg senere begynte å bruke DIS-treff var jeg spent på hvem andre som gjorde det samme som meg. Jeg ble overrasket, for flere av mine sentrale personer fra f.eks. 1800-tallet var ikke å finne i DIS-treff. Jeg vet at de må ha hundrevis av etterkommere, og noen av disse er sikkert interessert i slektsforskning.
Så inntil videre må jeg fortsatt tro at opplysninger om disse slektsgrenene er det ingen andre enn meg i hele verden som kjenner til!
Eller? Jeg er ikke helt villig til å akseptere det. Min magefølelse sier meg at på samme måte som det i offentlige arkiver ligger mye spennende materiale skjult (det gjelder bare å lete lenge nok), så finnes det i mange private hjem opplysninger om slekter, spennende foto-album, brev o.s.v. På mange måter er det et paradoks at det skal være vanskeligere å finne nålevende personer enn dem som døde for 100-200 år siden. (Jeg har lykkes i et par tilfeller ved å gjette på navn i forhold til forfedres navn, og så brukt telefonkatalogen.)
Min konklusjon er at kanskje DIS-treff kan gjøres enda mer anvendelig, eventuelt få et annerledes "forum" slik Lars antyder.
mvh
leif erik otterå
Jeg fant jeg fant. Jeg trodde også at min slekt var en dypt bevart hemmelighet. Har jo søkt på nettet og benyttet meg litt av forumet her med godt resultat. Takker til alle som har bidratt.
Men som nybegynner har vi vel en tendens til å begynne i alle gale ender noen ganger og ser ikke helt det som ligger der rett forran oss.
Takket være tips i denne tråden fant jeg plutselig ut at det er andre som sitter inne med mye opplysninger jeg ikke har. Det var sogar bare en liten telefon unna og velvillige til langt over det man skulle forvente når fremmedfolk står på døren.
DIStreff viste seg altså å være en liten skatt. Jeg har ingen formening om hvorfor jeg ikke har funnet frem til den før etter tips i denne tråden men har vel en liten mistanke om at jeg rett og slett har vært for ivrig og ikke lest godt nok på hjemmesidene til DIS.
Når det er sagt er jo dette fortsatt et lukket område slik jeg har skjønt det. Det hjelper derav ikke nybegynnere som ser google som gud i det minste i begynnelsen
Men som nybegynner har vi vel en tendens til å begynne i alle gale ender noen ganger og ser ikke helt det som ligger der rett forran oss.
Takket være tips i denne tråden fant jeg plutselig ut at det er andre som sitter inne med mye opplysninger jeg ikke har. Det var sogar bare en liten telefon unna og velvillige til langt over det man skulle forvente når fremmedfolk står på døren.
DIStreff viste seg altså å være en liten skatt. Jeg har ingen formening om hvorfor jeg ikke har funnet frem til den før etter tips i denne tråden men har vel en liten mistanke om at jeg rett og slett har vært for ivrig og ikke lest godt nok på hjemmesidene til DIS.
Når det er sagt er jo dette fortsatt et lukket område slik jeg har skjønt det. Det hjelper derav ikke nybegynnere som ser google som gud i det minste i begynnelsen

Leif Erik Otterå skrev: Så inntil videre må jeg fortsatt tro at opplysninger om disse slektsgrenene er det ingen andre enn meg i hele verden som kjenner til!
Ja, det er i hvert fall én måte vi kan legge til rette for at slektsopplysningene vi har skaffet oss kjennsap til, kan komme også andre til nytte.
Og "nøkkelen" her er jo å sende disse inn som bidrag til DIStreff, slik at også de registreringene blir innlemmet den sentrale hoveddatabasen og gjort søkbare der.
Lars Nissen Randby skrev: Men bør ikke slik informasjon favne fler en noen få slektingen i dag og muligens noen i fremtiden? Det ligger jo alt mye ute på nett, men mye av dette ligger ikke åpent tilgjengelig for de som ønsker men er ofte lagt ut i lukkede databaser hvor man må betale for å få innsikt.
DIStreff er jo en medlemstjeneste, åpen for alle medlemmer i DIS - uten noen ekstra kostnad.
Formålet er vel egentlig å kunne utveklse slektsdata og komme i kontakt med andre medlemmer som forsker på samme slektsgreiner.
Det er mange av oss som bidrar og databasene er jo allerede blitt ganske omfattende, bare ta en titt på oppsummeringen for året 2007 - som DIStreff's sentrale koordinator viser et annet sted på Slektsforumet her, under overskriften: Distreff-tilstand for året 2007 (og tidligere år)
Personlig har jeg hatt mye nytte av DIStreff-tjenesten - som jo formidler søk (fra samme søkebilde) også i tilsvarende databaser i både Sverige, Finland og Danmark.
Mvh
Mvh Eilif A Nordseth
Nettansvarlig Slekt og Data Nord
Nettansvarlig Slekt og Data Nord