Mine danske slektninger er ikke med
Moderator: MOD_DIStreff
Mine danske slektninger er ikke med
Har i flere år sendt inn bidrag til DIStreff, men det har aldri lykkes meg å få mine danske aner med i resultatet som vises i DIStreff.
Søk på f.eks Jens Kvorning gir ikke hit (født 1826 i Løvel/Nørlyng/Viborg/Danmark).
Det dreier seg om flere hundre personer, og kun et fåtall av disse er eksludert pga alder. Jeg har sendt inn flere bidrag i årenes løp, men dette har aldri fungert.
Jeg bruker TMG, og regner med at det er GEDCOM-eksporten som er syndebukken. Jeg synes det likevel er merkelig, fordi alle andre personer kommer med. Hva gjør jeg feil?
Søk på f.eks Jens Kvorning gir ikke hit (født 1826 i Løvel/Nørlyng/Viborg/Danmark).
Det dreier seg om flere hundre personer, og kun et fåtall av disse er eksludert pga alder. Jeg har sendt inn flere bidrag i årenes løp, men dette har aldri fungert.
Jeg bruker TMG, og regner med at det er GEDCOM-eksporten som er syndebukken. Jeg synes det likevel er merkelig, fordi alle andre personer kommer med. Hva gjør jeg feil?
Re: Mine danske slektninger er ikke med
Harald Evensen skrev:Har i flere år sendt inn bidrag til DIStreff, men det har aldri lykkes meg å få mine danske aner med i resultatet som vises i DIStreff.
Hvis TMG eksporterer disse stedsnavn på en slik måte at GEDtreff ikke klarer å identifisere dem, så kommer personene ikke med.
Har du sjekket loggfilene du får laget med programmet / tilsendt med kjøreresultat (ikke søkeresultateet)
Hvis du bruker gamle lensnavn som Haureballegaard så støtter ikke nåværende versjon dette ennå.
Du skriver: "Har du sjekket loggfilene du får laget med programmet / tilsendt med kjøreresultat (ikke søkeresultatet)"
Hvilke filer er disse "loggfilene"? Med kjøreresultatet følger to filer: db16110_res.zip og DB16110.zip
Jeg regner med at "loggfilene" ligger under den siste (DB16110.zip), i og med at det ikke er i selve søkeresultatet jeg skal lete. Når jeg pakker ut disse (DB16110.zip), er det kun èn fil som lar seg lese, nemlig DB16110_Oppsummering. Alle andre filer kan ikke leses ("windows kan ikke åpne denne filen").
Søk på tilfeldige personer (fra andre medlemmer) i DIStreff i samme sokn gir treff. Disse personene er listet opp med nøyaktig samme stedsnavn, som mine (men mine kommer altså ikke med). Eks: Ane Katrine Jensen, født 1851 i Nørlyng/Viborg/Danmark. Hvorfor kommer denne med, når "min" Jens Kvorning, født 1826 i Nørlyng/Viborg/Danmark ikke kommer med? Jeg har lagt inn sistnevnte person i TMG på flg måte:
city: Løvel
county: Nørlyng
state: Viborg
country: Danmark
Hva gjør jeg galt?
I DB16110_Oppsummering står det b.la: 1258 personer_Ekstrahert
Betyr det at disse er dratt ut, og at de ikke er med i resulatet? Eller betyr det at de dratt ut, og er med i resultatet?
Mvh
Harald
Hvilke filer er disse "loggfilene"? Med kjøreresultatet følger to filer: db16110_res.zip og DB16110.zip
Jeg regner med at "loggfilene" ligger under den siste (DB16110.zip), i og med at det ikke er i selve søkeresultatet jeg skal lete. Når jeg pakker ut disse (DB16110.zip), er det kun èn fil som lar seg lese, nemlig DB16110_Oppsummering. Alle andre filer kan ikke leses ("windows kan ikke åpne denne filen").
Søk på tilfeldige personer (fra andre medlemmer) i DIStreff i samme sokn gir treff. Disse personene er listet opp med nøyaktig samme stedsnavn, som mine (men mine kommer altså ikke med). Eks: Ane Katrine Jensen, født 1851 i Nørlyng/Viborg/Danmark. Hvorfor kommer denne med, når "min" Jens Kvorning, født 1826 i Nørlyng/Viborg/Danmark ikke kommer med? Jeg har lagt inn sistnevnte person i TMG på flg måte:
city: Løvel
county: Nørlyng
state: Viborg
country: Danmark
Hva gjør jeg galt?
I DB16110_Oppsummering står det b.la: 1258 personer_Ekstrahert
Betyr det at disse er dratt ut, og at de ikke er med i resulatet? Eller betyr det at de dratt ut, og er med i resultatet?

Harald
Du må først pakke ut filene til en katalog, gjerne som en underkatalog til katalogen du har dine Gedcom-filer.
Først da klarer nok Word å dra kjensel på innholdet.
Men det er like greit å bruke Notepad på dem eller Wordpad,
Excel kan brukes på csv-filene, men gjør det ved å starte Excel og så importere.
Husk å angi at tabulator er skilletegn (noen ganger brukes ',', det kommer litt an på oppsett hos fadder av Windows.)
Hvorforo stedsnavnet ikke trekkes ut (ekstraheres) er ikke godt å si. Det kan være manglende komma mellom elementene, men det kan være også andre årsaker til det.
Først da klarer nok Word å dra kjensel på innholdet.
Men det er like greit å bruke Notepad på dem eller Wordpad,
Excel kan brukes på csv-filene, men gjør det ved å starte Excel og så importere.
Husk å angi at tabulator er skilletegn (noen ganger brukes ',', det kommer litt an på oppsett hos fadder av Windows.)
Hvorforo stedsnavnet ikke trekkes ut (ekstraheres) er ikke godt å si. Det kan være manglende komma mellom elementene, men det kan være også andre årsaker til det.
- Arne Berthel Kristiansen
- Sted: Langevåg, Sula
Alf.....
For hvilket tidsrom er malen til den danske kommune og sognelisten i Gedtreff fra? Er det listen som gjelder fra 1793 til 1970 som er malen? I såfall vil den harmonisere lite godt med de kartene som en får fra Kort og Matrikkstyrelsen. I 2007 var det jo en kommunalreform som gjorde at kommunenes antal falt fra 271 til 98. Disse er videre delt inn i unnder de 5 regioner. Amtene (fylkene) ble dermed fjernet.
For hvilket tidsrom er malen til den danske kommune og sognelisten i Gedtreff fra? Er det listen som gjelder fra 1793 til 1970 som er malen? I såfall vil den harmonisere lite godt med de kartene som en får fra Kort og Matrikkstyrelsen. I 2007 var det jo en kommunalreform som gjorde at kommunenes antal falt fra 271 til 98. Disse er videre delt inn i unnder de 5 regioner. Amtene (fylkene) ble dermed fjernet.
Mvh Arne B. Kristiansen 

Arne B. Kristiansen skrev:Alf.....
Som utgangspunkt er brukt DIS-Danmarks eminente oversikt over sogn og herreder.
Det arbeides nå og da med å få inkludert også nyere sognestrukturer, men pga. masse sammenslåinger av herreder til nåværende kommuner samsvarer kommunestrukturene svært lite med intensjonen med å trekke ut detaljert info. Da kan man like godt trekke ut kun Danmark som sted.
(Enkelte kommuner dekker jo opp i mot 15-20 sogn minnes det meg)
Men bruker du sognenavnene alene der de er entydige skulle det gå relativt bra.
Alf Christophersen skrev:Som utgangspunkt er brukt DIS-Danmarks eminente oversikt over sogn og herreder.
For øvrig er det denne som anbefales brukt av slektsforskere i DIS-Danmark, og identifisering av sokn er strengt tatt primært tatt frem for å kunne bruke GEDtreff som produksjonsprogram i DIS-Danmark.
Kan da nevne at Gedtreff ikke har fått med seg alle sognene i oversikten som dukker opp i redigeringsskjermbildet. F.eks har jeg problemer med å finne Brahetrolleberg. Pga. at flere sogn manglet så måtte jeg for en stund siden gi opp å bruke Gedtreff som rettesnor før jeg sendte inn basen min til Distreff. Har selv laget en liste over de Amt, kommuner og sogn som gjaldt mellom 1970 og 2006, på grunnlag av kart fra Kort og Matrikkelstyrelsen.
Når jeg er ferdig med mitt prosjekt kan jeg beklagligvis ikke gi mer opplysninger om hvilke sogn og kommuner som jeg så manglet eller var feil.
Det maksimale antall sogn i en kommune er 73 i København. Flere av de store byene har over 25 sogn.
Når jeg er ferdig med mitt prosjekt kan jeg beklagligvis ikke gi mer opplysninger om hvilke sogn og kommuner som jeg så manglet eller var feil.
Det maksimale antall sogn i en kommune er 73 i København. Flere av de store byene har over 25 sogn.
Mvh Arne B. Kristiansen 

Danske slektsforskere bruker sogn-herred-inndelingen som opphørte som du sier for en del år siden.
Arbeidet med å legge inn nye stedsnavn har måttet vente pga. annet arbeide med programmet, men sitter med oversikt over alle sogn fra og med 1200-tallet frem til i dag.
Problemet er å lage parsere som takler alle disse varianter og avbilder alle disse til en sognestruktur som brukes i dag.
Skal GEDtreff til enhver tid være moderne og bruke "dagens kommunestruktur" vil databasene måtte endres til stadighet (jeg tenker da fremover i tid) når kommuner slåes sammen, sogn slås sammen fordi færre bruker kirkene og derved mindre inntekter til kirken for å betale vedlikehold av kirkebygg, lønning av prester, organister etc. (Og innen 50 år er vi i Norge tilbake til 1700-tallet med totalt forfall av alle kirkebygg og riving som resultat -) (PS. En digresjon som jeg håper evt. man følger opp annet sted i stedetfor, men vi som slektsgranskere og lokalhistorikere bør jo kanskje fortelle myndigheter at slike eksperimenter har man hatt før, med tap av masse flotte arkitektoniske bygg som resultat)
For å slippe konverteringer til stadighet og for å bruke en sogneinndeling som er aktuell for den periode som er aktuell for hva som trekkes ut av data, så brukes for Norge sokneinndelingen før 1960, og det samme for Danmark og for Sverige før 1970.
Problemet er å identifisere hvor dagens steder skal henføres med store kommunesammenslåinger og tildels både soknesammenslåinger, men også oppdelinger.
Arbeidet med å legge inn nye stedsnavn har måttet vente pga. annet arbeide med programmet, men sitter med oversikt over alle sogn fra og med 1200-tallet frem til i dag.
Problemet er å lage parsere som takler alle disse varianter og avbilder alle disse til en sognestruktur som brukes i dag.
Skal GEDtreff til enhver tid være moderne og bruke "dagens kommunestruktur" vil databasene måtte endres til stadighet (jeg tenker da fremover i tid) når kommuner slåes sammen, sogn slås sammen fordi færre bruker kirkene og derved mindre inntekter til kirken for å betale vedlikehold av kirkebygg, lønning av prester, organister etc. (Og innen 50 år er vi i Norge tilbake til 1700-tallet med totalt forfall av alle kirkebygg og riving som resultat -) (PS. En digresjon som jeg håper evt. man følger opp annet sted i stedetfor, men vi som slektsgranskere og lokalhistorikere bør jo kanskje fortelle myndigheter at slike eksperimenter har man hatt før, med tap av masse flotte arkitektoniske bygg som resultat)
For å slippe konverteringer til stadighet og for å bruke en sogneinndeling som er aktuell for den periode som er aktuell for hva som trekkes ut av data, så brukes for Norge sokneinndelingen før 1960, og det samme for Danmark og for Sverige før 1970.
Problemet er å identifisere hvor dagens steder skal henføres med store kommunesammenslåinger og tildels både soknesammenslåinger, men også oppdelinger.
PS.
For den som ikke er klar over det, Gedcom-filen leses ikke manuelt og stedsnavna analyseres manuelt.
Det gjøres med en såkalt parsing og hvert element sammenlignes med innholdet i en tabell over fylkesmavn, kommunenavn og soknenavn. Blander man inn mange forskjellige strukturer hvor de samme stedsnavn brukes, men for helt forskjellige steder, så som et landskap i Sverige er det samme som lenet et annet sted i Sverige
Algoritmene for analysen er på mange tusen linje kode
(Og dess flere geografiske varianter over tid å analysere, dess mer kompleks må algoritmen bli
For den som ikke er klar over det, Gedcom-filen leses ikke manuelt og stedsnavna analyseres manuelt.
Det gjøres med en såkalt parsing og hvert element sammenlignes med innholdet i en tabell over fylkesmavn, kommunenavn og soknenavn. Blander man inn mange forskjellige strukturer hvor de samme stedsnavn brukes, men for helt forskjellige steder, så som et landskap i Sverige er det samme som lenet et annet sted i Sverige

Algoritmene for analysen er på mange tusen linje kode

(Og dess flere geografiske varianter over tid å analysere, dess mer kompleks må algoritmen bli

Er det lett tilgjengelig en liste med de sogn, kommuner og fylker som brukes som mal i Gedtreff/Distreff? Dette ville jo lette jobben for dem som skal sende inn bidrag, samt at en nokså sannsynlig senker terskelen for å få sendt inn bidrag.
Med liste mener jeg for de mest aktuelle landene som det sendes inn bidrag fra. Norge, Sverige, Danmark, Finland, Amerika, Tyskland, Frankrike, England m.m..... Ikke det at jeg har sett my bidrag fra de siste.....
Et eks. på norsk sted som gir en problem er Toten, før 1820 var den kun inndelt i et sogn, men etter det ble den delt inn i Østre og Vestre. For data en har før 1820 blir det noe problematisk da en ikke har svaret normalt.
Har stor forståelse for at det er problematisk å få en database som er oppdatert til enhver tid. Grensene flyttes jo stadig vekk. Bare se gjennom boken til Norunn Klettum, "Herred, prestegjeld og sogn i Norge - med forandringene gjennom tidene", 1987.
Selv ikke informasjonen som skrives om de skannede kirkebøkene på Digitalarkivet er fullstendig.
En skulle få statlig støtte til å sette opp en database med kart over de forskjellige grensene gjennom tidene, og gjort det tilgjengelig. Det hadde virkelig vært noe å skrive hjem om......
Med liste mener jeg for de mest aktuelle landene som det sendes inn bidrag fra. Norge, Sverige, Danmark, Finland, Amerika, Tyskland, Frankrike, England m.m..... Ikke det at jeg har sett my bidrag fra de siste.....
Et eks. på norsk sted som gir en problem er Toten, før 1820 var den kun inndelt i et sogn, men etter det ble den delt inn i Østre og Vestre. For data en har før 1820 blir det noe problematisk da en ikke har svaret normalt.
Har stor forståelse for at det er problematisk å få en database som er oppdatert til enhver tid. Grensene flyttes jo stadig vekk. Bare se gjennom boken til Norunn Klettum, "Herred, prestegjeld og sogn i Norge - med forandringene gjennom tidene", 1987.
Selv ikke informasjonen som skrives om de skannede kirkebøkene på Digitalarkivet er fullstendig.
En skulle få statlig støtte til å sette opp en database med kart over de forskjellige grensene gjennom tidene, og gjort det tilgjengelig. Det hadde virkelig vært noe å skrive hjem om......
Mvh Arne B. Kristiansen 

Arne B. Kristiansen skrev:Er det lett tilgjengelig en liste med de sogn, kommuner og fylker som brukes som mal i Gedtreff/Distreff? Dette ville jo lette jobben for dem som skal sende inn bidrag, samt at en nokså sannsynlig senker terskelen for å få sendt inn bidrag.
Det nærmeste steder et stedsnavnrettingen i GEDtreff

Tyskland, England, Frankrike har jeg ikke fått systematisert, England er såvidt påbegynt, men ved en forespørsel om å bruke en nettressurs som utgangspunkt fikk jeg et nei med henvisning til at de hadde copyright til slike oversikter (for øvrig tull rent juridisk, men de misforsto kanskje) så jeg har utsatt det til fordel for andre ting.
Arne B. Kristiansen skrev:Et eks. på norsk sted som gir en problem er Toten, før 1820 var den kun inndelt i et sogn, men etter det ble den delt inn i Østre og Vestre. For data en har før 1820 blir det noe problematisk da en ikke har svaret normalt.
Kan være enig i det. Dette blir derfor henvist til Vestre Toten, selv om det strengt tatt kan være feil. Det er derfor viktig å sjekke med informasjonsgiver om nærmere detaljer.
DIStreff utgir seg ikke for å være kilde, bl.a. fordi stedsnavnnormaliseringen kan gå skikkelig på trynet, favoritteksemplene mine er gårdsnavnet Solberg registrert uten sokneangivelse som er et entydig soknenavn, i dag kun navn på en kirke i Beitstad. Så alle som har aner på f.eks. Solberg i Drangedal kan risikere å finne disse anført til Beitstad.
Arne B. Kristiansen skrev:Har stor forståelse for at det er problematisk å få en database som er oppdatert til enhver tid. Grensene flyttes jo stadig vekk. Bare se gjennom boken til Norunn Klettum, "Herred, prestegjeld og sogn i Norge - med forandringene gjennom tidene", 1987.
Det lekes med tanken, også uten statlig støtte. F.eks. motsstykket til Sveriges DISPOS.
Hvor mange er det som jobber med å oprette databaser over sogn m.m. i de landene som ikke finnes indekser for?
Har det vært tanke å få opp noen kart som viser hvor stedene er, spesielt i Amerika er dette problematisk da flere steder har det samme navn. F.eks Kansas City,Missouri og dens lillebror Kansas City, Kansas. De fleste kjenner til hva statene heter, men ikke hva countyene (kommunene, nærmeste en kommer en sammenligning med Norge) heter.
Siden jeg ikke har mye slekt i Sverige er jeg litt ukjent med Dis-Sveriges Dispos, men har sjekket den ut litt. Noe slikt skulle en hatt hos oss.
Har det vært tanke å få opp noen kart som viser hvor stedene er, spesielt i Amerika er dette problematisk da flere steder har det samme navn. F.eks Kansas City,Missouri og dens lillebror Kansas City, Kansas. De fleste kjenner til hva statene heter, men ikke hva countyene (kommunene, nærmeste en kommer en sammenligning med Norge) heter.
Siden jeg ikke har mye slekt i Sverige er jeg litt ukjent med Dis-Sveriges Dispos, men har sjekket den ut litt. Noe slikt skulle en hatt hos oss.
Mvh Arne B. Kristiansen 

Du finner noe i de forskjellige delene av WorldGenWeb, http://www.worldgenweb.org/
For Storbritannia har du GENUKI, http://www.genuki.org.uk/
For å bli inkludert i GEDtreff må stedsnavna struktureres på spesiell måte
(Og krever egentlig 3 tabeller, evt. 4)
En for republikker/delstater (bruker da samme tabell som fylker, len, amt og states i USA
Neste tabell blir da motsvarigheten til kommuner, innen hver hver republikk og til sist, neste nivå, er ikke sikker på jurisdiksjonen i Tyskland.
Så har vi da enda mer problemet med ikke bare flyttende grenser innen et land, men mellom mange land
(Gruer meg til å løse Tyskland og Frankrike)
For Storbritannia har du GENUKI, http://www.genuki.org.uk/
For å bli inkludert i GEDtreff må stedsnavna struktureres på spesiell måte

En for republikker/delstater (bruker da samme tabell som fylker, len, amt og states i USA
Neste tabell blir da motsvarigheten til kommuner, innen hver hver republikk og til sist, neste nivå, er ikke sikker på jurisdiksjonen i Tyskland.
Så har vi da enda mer problemet med ikke bare flyttende grenser innen et land, men mellom mange land

(Gruer meg til å løse Tyskland og Frankrike)
Det er en stor oppgave å få oppdaterte lister over hvert land, men som sagt så må en ha såpass nøyaktig informasjon for å ha noenlunde sikkerhet på hvor anene kommer fra.
Å holde styr på hvor landegrensene har gått i gjennom tiden er ikke lett. For å løse noe av dette så må vel en finne ut noen løsninger som en for tiden ikke har. En av problematikkene som kjapt dukker opp er bl.a. navneskifte, tidslinjer, og grenseendringer mer.....
Så tilbake til hvor mange og hvem er det som driver med å oppdatere sognelistene?
Linkene som du viser til har jeg såvidt vært innom tidligere. Dette vil være til god hjelp i arbeidet videre.
Å holde styr på hvor landegrensene har gått i gjennom tiden er ikke lett. For å løse noe av dette så må vel en finne ut noen løsninger som en for tiden ikke har. En av problematikkene som kjapt dukker opp er bl.a. navneskifte, tidslinjer, og grenseendringer mer.....
Så tilbake til hvor mange og hvem er det som driver med å oppdatere sognelistene?
Linkene som du viser til har jeg såvidt vært innom tidligere. Dette vil være til god hjelp i arbeidet videre.
Mvh Arne B. Kristiansen 

Arne B. Kristiansen skrev:Så tilbake til hvor mange og hvem er det som driver med å oppdatere sognelistene?
Meg

Alf Christophersen skrev:Meg
PS. Problemet er strengt tatt ikke listene, men det å lage "parsere" som kan utnytte disse.
Databasen har for tiden ca. 15 tabeller. Men ikke alle er tatt i bruk ennå, bl.a. fordi tabellene vil bli ekstremt store. Men, med tid og stunder skal programvaren som ligger rundt oppskaleres til å takle SQL-base (i dag er det Paradox, som er mildt sagt "farlig" å bruke pga. fare for feil og dermed tap av informasjon, mer eller mindre helt og holdent, men det tas backup med jevne mellomrom under redigeringen)