Hva er en lathund?

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
dn08609
Sted: OSLO

Hva er en lathund?

Legg inn av dn08609 » 15. januar 2007 kl. 14.28

Under DIStreff finner jeg menyen "GEDtreff lathund". Hva i all verden er dette?
Finner ikke ordet i hverken
bokmålsordboka, nynorskordboka eller i Wikipedia.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Hva er en lathund?

Legg inn av dn01013 » 15. januar 2007 kl. 14.51

Et kort fyndord som betyr noe sånn som en kjapp innføring i bruken av noe som ellers må beskrives med lange manualer.

Har bare sett det i forbindelse med IT, men beskriver veldig godt synes jeg hva en slik sak gjør.

Ant. svensk import, a la dator (som også kan brukes som verb !)

Enkelte kjøkkenutstyr burde også vært utstyrt med en lathund.

Dvs. en kjapp innføring i bruken for en som ikke vil bruke tid på å lese en 250 siders manual i bruken av et program.

:-)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 15. januar 2007 kl. 15.01

En meget kort og punktvis rettledning som gir deg de enkleste trinn du må gjøre for å nå frem til et konkret resultat. Eks. for å bruke PC (forutsetter at PC-en er ferdig montert).
1. sett i stikkontakt
2. slå på av/på-bryteren for PC-en
3. slå på av/på-bryteren for skjermen (om nødvendig)
4. vent til maskinen selv sier fra at den er klar
5. se at skjermen viser arbeidsflaten på PCopplyst.
5. Se at du har Iconer på skjermen
5. klikk på icon på arbeidsflaten for å starte det program du skal bruke.
etc

Med andre ord en kort punktvis forklaring, men dekker ikke alt som står i hjelpefilen til programmet eller manual.

Bjørn Rehoff Larsen
Sted: SØRUM

Legg inn av Bjørn Rehoff Larsen » 15. januar 2007 kl. 15.13

Har sett lathund som brukes ved utregning av ventilasjonsmengder.
Bjørn

dn08609

Legg inn av dn08609 » 15. januar 2007 kl. 15.31

Jeg skjønte av innholdet på siden det stod på, at det var en form for manual/bruksanvisning/beskrivelse, men har aldrig hørt ordet brukt på norsk før. Her fant jeg en beskrivelse av lathund i svensk Wikipedia (lättöverskådlig manual).

Hadde det ikke vært bedre å bruke et ord som flere forstår?

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 15. januar 2007 kl. 16.24

Nils Jørgen Bogen skrev:Jeg skjønte av innholdet på siden det stod på, at det var en form for manual/bruksanvisning/beskrivelse, men har aldrig hørt ordet brukt på norsk før. Her fant jeg en beskrivelse av lathund i svensk Wikipedia (lättöverskådlig manual).

Hadde det ikke vært bedre å bruke et ord som flere forstår?

Ja, hvis du har forslag til noe. Kan ikke huske annet enn lange setninger for dette evt. lange ord.

Tilsvarende dator synes jeg det bør være helt ok å innføre korte begreper der hvor vi likevel ikke har noe kort begrep om tingene :-)

Synes ikke "kort bruksanvisning" dekker helt begrepet heller. Kanskje mer "sterkt forenklet bruksanvisning for brukere som ellers ikke leser bruksanvisning" vil være det nærmest dekkende på norsk :-) I såfall foretrekker jeg å skrive "lathund"

(PS. Du er ikke første som kommenterer dette :-) Men ingen av de som kritiserte kom med noe bedre alternativ, så derfor bruker jeg ordet lathund inntil noen kommer med et annet begrep som dekker det samme som den lange setningen og er like kort som "lathund" :-) )

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 15. januar 2007 kl. 16.30

For min del er det over 15 år siden jeg første gang var borte i ordet og ingen har siden den gang kommet med noen bedre og korte ord som er dekkende.

Dette er jo for late som ikke leser bruksansvisningen, :D :D :D :D

dn08609

Legg inn av dn08609 » 16. januar 2007 kl. 14.40

Sammenligningen med ordet dator synes jeg er underlig da dette er enda et svenskt ord. Bruker du ordet "dator" til vanlig på norsk? Språk er og blir forskjellige. Man kan godt sammenligne med andre språk og peke på fortreffeligheter i disse kontra vårt eget, men jeg mener det blir feil å ta ord fra andre språk og innføre disse uten videre. Ordet dator kjenner jeg til i fra før, men ordet lathund hadde jeg aldri hørt, og da er det helt sikkert mange med meg som ikke har gjort det.

Bruken av dette ordet blir spesielt uheldig i den sammenhengen det her er brukt siden det er ment som en hjelp til de som ikke vet hva man skal gjøre. De som trenger hjelp med GEDtreff kan fort ende opp uten noe hjelp på grunn av uheldig/feil ordvalg.

Søker man på lathund i google får man 370.000 treff. Hvis jeg snevrer inn søket til å kun å gjelde for sider på svensk får jeg 360.000 treff. Ved valg av norsk språk får jeg 512 treff. Av disse tror jeg de fleste refererer til svenskt innhold i forskjellig sammenheng.
Ett av treffene (Ansa Sverige) inneholder en ”svensk – norsk ordbok”, for å hjelpe norske studenter i Sverige. Der er lathund listet som ett av ordene. Dette ser jeg som en indikasjon på at det er ansett som et ord som norske studenter i Sverige har problemer med å forstå.

Jeg mener at det ikke er noe problem å finne en sammensetning av to norske ord som burde tilfredsstille hva som er det faktiske innholdet i denne lathunden.

Velg et ord i denne listen:
enkel, rask, kort, kortfattet, lett, lettfattelig, hurtig, snar, forståelig, kjapp, punktvis

Og ett fra denne:
manual, håndbok, bruksanvisning, anvisning, innføring, instruksjoner, opplysninger, forklaring, hjelp, oversikt, innføring, rettledning

Ett forslag fra meg er ”enkel forklaring”, men andre har kanskje bedre forslag. Uansett mener jeg at det er bedre å treffe 90% enn å bomme, som jeg mener man gjør med lathund.

Mange apparater kommer med 2 manualer. En hurtigmanual av typen ”lathund” og en fullstendig manual. Jeg har aldri sett hurtigmanualen omtalt som lathund (på norsk). Har noen andre det?

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 16. januar 2007 kl. 15.39

Husker jeg ikke helt feil så er lathund innarbeidet i spåket for vanlige folk litt nord for "Sinsenkrysset" og betegner en person som er ekstra og vedvarende lat :D

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 16. januar 2007 kl. 17.50

Brukeravatar
dn22258
Sted: RØYKEN

Legg inn av dn22258 » 16. januar 2007 kl. 17.55

Hvis du gjør et søk på internett etter ordet "lathund", vil du finne at begrepet benyttes mye på norske nettsteder, og ikke bare i IT-sammenheng.

Jeg møtte begrepet allerede på slutten av 60-tallet, og har benyttet det siden. Det tilsvarer jo det engelske "Reference Card", som fulgte med både program- og maskinvare.
Norske varianter som: "Kortversjon av bruksanvisning", eller "Bli kjent med" (som jeg ser Microsoft benytter på sin "lathund" for Microsoft Office XP) passer ikke like godt i alle sammenhenger.

Jeg synes det er et treffende ord svenskene har gitt oss :!:

M v h Dagfinn

dn08609

Legg inn av dn08609 » 17. januar 2007 kl. 0.40

Otto Jørgensen skrev:adresse med "lathunder"
http://www.eniro.no/query?q=lathund&stq=0&what=no

Er det et tema som er meget sterkt representert på internett er det IT (av narturlige grunner). Manualer og lignende er typisk informasjon som ofte blir tilgjengeliggjort på internett. Det påstås at lathund brukes mye i IT sammenheng. Akkurat derfor burde man finne begrepet i mange sammenhenger på nettet.

Søket på lenken over ga meg 173 treff. Jeg gikk igjennom de 30 første og av disse var det 10 stykker hvor "lathund" ble brukt i norsk sammenheng. Dette beviser at det blir brukt av noen på norsk (blant annet DIS Norge), men å kalle dette mye brukt er en stor overdrivelse (1/3 av 173 = ca 58 ).

Jeg har i løpet av dagen spurt folk om de kjenner til ordet lathund. To stykker kjente ordet, men det var igjennom det svenske språket. Jeg er fra Oslo, sør for Sinsenkrysset. Kanskje ordet brukes oftere nordafor (men ikke på nettet).

At flere har kommentert dette tidligere kan jo også gi en liten pekepinn. Har svenskene virkelig gitt oss dette ordet? At noen bruker et svenskt begrep i norsk sammenheng betyr ikke at ordet er norskt.

Mitt hovedpoeng er at veldig mange ikke skjønner dette ordet, og da blir det uheldig når dette ordet er inngangsverdien (navn på lenken) til informasjon som mange kan ha behov for.

Men uansett har jeg lært meg et nytt ord, og det er jo bra :-)

dn03404

Legg inn av dn03404 » 15. februar 2007 kl. 14.31

Det er mulig at ordet "lathund" er kommet inn i svensk via engelsk.
Jevnfør: "The lazy dog's guide to losing weight. Learn a few new tricks to help you lose weight".

(For øvrig er syntagmet "lazy dog" velkjent på engelsk gjennom frasen "the quick brown fox jumped over the lazy dog" (som brukes som en prøve på alle bokstavene i det (engelske) alfabet.

Knut E. Sparre

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»