Hei
Har veldig lite informasjon skjønner du. Driver å lage julegave til familien til en nær venn av meg, og hannes mormor heter Mcintosh og jeg ville finne ut hvor det navnet kom fra.
Har funnet ut følgende:
mormoren hannes heter Wilfrida Mcintosh. Hennes mor Pernille Marie Muldal (Karlsdatter).
Graven hennes i Norge er Pernille Mcintosh.
Kom over denne:
http://www.national.archsrch.gov.za/sm3 ... 40C1F36D82
Ut i fra dette har hun vært i Sør-Afrika. Noe som bekreftet seg i en scannet kirkebok fra Norddal, Møre & Romsdal. Der står det hun dro til Sør-Afrika i 1905. Det er egentlig alt jeg vet. (bortsett fra videre slekt utover og den egentlige barnefar til Wilfrida).
Hun er født 18 May 1886, Tafjord, Norddal, M&R
Ønsker egentlig mest å finne denne Pernille på passasjerlister, for å vite hvor hun reiste fra, og til hvor i Sør-Afrika hun gjorde av seg, og når hun kom tilbake.
Ut i fra linken jeg viser her har jeg funnet filmen med dokumentasjon som er
FHL INTL Film 1367375
Men denne finnes ikke lenger. All informasjon er interessang da denne familien vet svært lite om denne historien.
En av grunnene til at jeg personlig interesserer meg så mye for det er fordi Pernille kommer hjem og får et barn som enke med en mann hun ikke er gift med, og kaller opp barnet etter sin avdøde mann i Afrika. Hun må ha elsket han tenker jeg
Jeg har søkt igjen, og igjen, og igjen for å finne lister ut av norge, eller inn i sør-afrika, prøvd å lete etter vigselsattesten, prøvd å finne dødsattesten til denne William Mcintosh (var han fra Afrika, møttes de i et annet land, hvilket land giftet de seg i) men uten lykke. Jeg er ganske fersk i dette så blir litt usikker på om det er søkemotorer jeg ikke vet om, eller andre knep jeg kan bruke for å finne ut dette.