Tante av tysk-indisk herkomst, f. Hamburg 1917
Moderator: MOD_Emigranter
Tante av tysk-indisk herkomst, f. Hamburg 1917
Jeg skulle gjerne hatt tips m.h.t. å finne min tantes herkomst - og må da erkjenne at jeg er helt "grønn" når det gjelder slektsforskning i Tyskland. Det eneste jeg vet om hennes bakgrunn, er at hun ble født i Hamburg i 1917 og (etter hva hun en gang selv fortalte meg) hadde indisk far (som jeg tror var oppvokst i Calcutta). Muligens var også moren av indisk herkomst, men det vet jeg ikke.
Jeg kjenner ikke hennes pikenavn. Etter at hun i begynnelsen av 1960-årene giftet seg med min onkel (norsk sjømann som gikk i land i Hamburg), skrev hun seg for Henny Johannessen. Boligadressen var Simon von Utrecht Strasse 79 fra de giftet seg til min tante døde 5. april 1991 (hun hadde da vært enke i 9 år). De hadde ingen barn, og etter hva tante fortalte om sin egen slekt, "forsvant" nesten alle under 2. verdenskrig (det var ikke bare jøder som havnet i gasskamrene).
Mvh
Oddbjørn J.
Jeg kjenner ikke hennes pikenavn. Etter at hun i begynnelsen av 1960-årene giftet seg med min onkel (norsk sjømann som gikk i land i Hamburg), skrev hun seg for Henny Johannessen. Boligadressen var Simon von Utrecht Strasse 79 fra de giftet seg til min tante døde 5. april 1991 (hun hadde da vært enke i 9 år). De hadde ingen barn, og etter hva tante fortalte om sin egen slekt, "forsvant" nesten alle under 2. verdenskrig (det var ikke bare jøder som havnet i gasskamrene).
Mvh
Oddbjørn J.
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Tante av tysk-indisk herkomst, f. Hamburg 1917
Hei,
Ikke så lett uten å vite pikenavnet... eller mannens fornavn..
Jeg ville først ta kontakt med Sjømannskirken i Hamburg og sjekke om han finnes i deres arkiver.
Folk har fått hjelp til å finne vielser div fra andre Sjømannskirker
Ikke så lett uten å vite pikenavnet... eller mannens fornavn..
Jeg ville først ta kontakt med Sjømannskirken i Hamburg og sjekke om han finnes i deres arkiver.
Folk har fått hjelp til å finne vielser div fra andre Sjømannskirker

Sist redigert av Gry Onarheim Dahlmo den 19. april 2006 kl. 15.14, redigert 1 gang totalt.
Vennlig hilsen Gry
Godt tips! Takk skal du ha. Jeg vet at min onkel ofte var i Sjømannskirken for å lese norske aviser m. m.
Mvh
Oddbjørn
Mvh
Oddbjørn
- Gry Onarheim Dahlmo
Oops, der var du kjapp med svar
Jeg rakk faktisk å endre innlegget mitt vedr spørsmål om din onkels navn. Dette er viktig hvis jeg skal søke i de tyske databaser jeg finner...
Lykke til

Jeg rakk faktisk å endre innlegget mitt vedr spørsmål om din onkels navn. Dette er viktig hvis jeg skal søke i de tyske databaser jeg finner...
Lykke til

Vennlig hilsen Gry
Godt tips! Takk skal du ha. Jeg vet at min onkel ofte var i Sjømannskirken for å lese norske aviser m. m.
Mvh
Oddbjørn
Mvh
Oddbjørn
Hans navn var Bjarne Johannessen, f. i Holt (Aust-Agder) 27/6 1919.
Oddbjørn
Oddbjørn
- Gry Onarheim Dahlmo
Ok, lettere kanskje da..
Gateadr er i bydelen St Pauli hvis noen skal lete videre i Tyskland.
Simon-Von-Utrecht-Str. 79
20359 Hamburg (Sankt Pauli)
Gateadr er i bydelen St Pauli hvis noen skal lete videre i Tyskland.
Simon-Von-Utrecht-Str. 79
20359 Hamburg (Sankt Pauli)
Vennlig hilsen Gry
Ja, det stemmer. Gata ligger i St. Pauli. Jeg besøkte dem der en gang for nesten 30 år siden. Min viktigste motivasjon for å søke etter tantes herkomst (beklager den "heroiske" tonen), er å "redde" henne fra den totale anonymitet. Hun var et fint menneske som betydde svært mye for min onkel.
Oddbjørn
Oddbjørn
- Gry Onarheim Dahlmo
Spennende da
Håper virkelig hun får sin historie opp i dagen.
Ja, vært på St Pauli og Grosse Freiheit, men det var på 70 og 80 tallet, mye moro der, og spennende hsitorier å høre fra lokalbefolkningen

Håper virkelig hun får sin historie opp i dagen.
Ja, vært på St Pauli og Grosse Freiheit, men det var på 70 og 80 tallet, mye moro der, og spennende hsitorier å høre fra lokalbefolkningen

Vennlig hilsen Gry
Jeg har nå sendt en henvendelse til den norske sjømannskirken i Hamburg. Så blir det jo spennende å se om noen der kan hjelpe meg med informasjon om f. eks. vielsen. (jeg tror nemlig de giftet seg i sjømannskirken, men er ikke sikker).
Kanskje kan jeg også få hjelp til å finne ut av hvilken kirkegård i Hamburg de er gravlagt på. Er det forresten noen her i forumet som er så godt kjent i Hamburg at det går an å anslå hvilken kirkegård/hvilke kirkegårder som bydelen St. Pauli "sogner" til?
Mvh
Oddbjørn
Kanskje kan jeg også få hjelp til å finne ut av hvilken kirkegård i Hamburg de er gravlagt på. Er det forresten noen her i forumet som er så godt kjent i Hamburg at det går an å anslå hvilken kirkegård/hvilke kirkegårder som bydelen St. Pauli "sogner" til?
Mvh
Oddbjørn
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen,
Hamburg-Altona, Kirche St. Pauli (1870/71)
Hamburg-Altona, Kirche St. Pauli (1. Weltkrieg)
Hamburg-Altona, Kirche St. Pauli (Gef. der Realschule St. Pauli)
Hamburg-Altona, Kirche St. Pauli (Gef. der Militärischen Kameradschaft)
Kirkegårder i bydelen Altona, adresse etc :
Hauptfriedhof Altona
Hamburg-Altona, Kirche St. Pauli (1870/71)
Hamburg-Altona, Kirche St. Pauli (1. Weltkrieg)
Hamburg-Altona, Kirche St. Pauli (Gef. der Realschule St. Pauli)
Hamburg-Altona, Kirche St. Pauli (Gef. der Militärischen Kameradschaft)
Kirkegårder i bydelen Altona, adresse etc :
Hauptfriedhof Altona
Vennlig hilsen Gry
Takk skal du ha!
Mvh
Oddbjørn
Mvh
Oddbjørn
Den gangen min tante døde, fikk jeg god hjelp av det norske generalkonsulatet i Hamburg m.h.t å få nøyaktige opplysninger om hvor og når hun døde. Etter hva jeg har forstått, ble dette generalkonsulatet nedlagt for et par år siden. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det?
Mvh
Oddbjørn
Mvh
Oddbjørn
- Ketil Firing Hanssen
- Sted: SANDVIKA
- Kontakt:
Det norske generalkonsulatet i Hamburg ble lagt ned i 2003 og erstattet av et honorærkonsulat. http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/ud/2003/pressem/032081-070036/dok-bn.html
Kontaktinfo finner du på siste side i denne lenken:
http://www.sjomannskirken.no/digimaker/documents/Utkikken_2_05_9OIipm78105.pdf
Kontaktinfo finner du på siste side i denne lenken:
http://www.sjomannskirken.no/digimaker/documents/Utkikken_2_05_9OIipm78105.pdf
Hjertelig takk!
Min henvendelse til sjømannskirken i Hamburg for snart tre år siden fikk jeg aldri noe svar på. Derfor vet jeg like lite nå som den gangen. Jeg løfter fram etterlysningen igjen, i tilfelle noen sitter på flere nyttige kildetips.
Mvh
Oddbjørn J.
Mvh
Oddbjørn J.
Det ser ikke ut til at det er så lett å få hjelp fra Sjømannskirken i Hamburg. Er det noen som har tips til hvor man ellers kan henvende seg for å få informasjon om hvor min tante og onkel er begravet?
mvh
Oddbjørn J.
mvh
Oddbjørn J.
I tillegg til at jeg gjerne vil vite hvor de er begravet, har jeg jo også et håp om at tantes fødselsdato kan være påført en eventuell gravstein.
mvh
Oddbjørn J.
mvh
Oddbjørn J.
-
- Sted: MOSS
- Kontakt:
Oddbjørn Johannessen skrev:Det ser ikke ut til at det er så lett å få hjelp fra Sjømannskirken i Hamburg. Er det noen som har tips til hvor man ellers kan henvende seg for å få informasjon om hvor min tante og onkel er begravet?
mvh
Oddbjørn J.
Hei,
Jeg har ganske gode kontakter i Sjømannskirken, og det burde ikke være noe problem å få tak i de i Hamburg. Du kan prøve e-post: [email protected] eller eventuelt telefon + 49 40 36 09 780. E-postadressen ligger åpent på nettsidene til Sjømannskirkens hjemmesider, så det er jo en mulighet for at de enten har hatt mye spam i perioder eller at mailen din har blitt stoppet i spamfilteret...
Edit: Eventuelt kan du jo ringe hovedkontoret i Bergen, så kanskje du kan få en direkte e-postadresse til noen der... Tlf 55 55 22 55
Takk for oppmuntring og nyttige tips!
Jeg har nå sendt en ny henvendelse til Sjømannskirken.
Mvh
Oddbjørn J.
Jeg har nå sendt en ny henvendelse til Sjømannskirken.
Mvh
Oddbjørn J.
Jeg fikk nettopp en hyggelig mail fra sjømannskirken i Hamburg! De vil gjøre at forsøk på å finne ut hvor min onkel og tante er begravet.
Mvh
Oddbjørn J.
Mvh
Oddbjørn J.
Jeg mottok i dag en ny mail fra sjømannspresten i Hamburg. Hun hadde sjekket sjømannskirkens egen kirkebok (som går tilbake til 1977), uten å finne min tante og onkel nevnt. Det kan da slås fast at de i hvert fall ikke er begravet fra sjømannskirken.
mvh
Oddbjørn J.
mvh
Oddbjørn J.