Elisabeth Zahl skrev:Min 2. tippoldefar, Philip Smidt er født ca. 1765. I familysearch står det at han er født i
Trondheim, men det er trolig ikke riktig. Ved barnas dåp i 1796 og 1797 står det at han er doctor ombord i et hollandsk ostindisk skip som heter Siam. Kanskje han er hollender.
Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette

Hei Elisabeth,
dette kan jeg virkelig hjelpe deg med. Din slektning var kjent under navnet Philippus Smits eller Philippus Smit hos det nederlandske ostindiakompani (Vereenigde Oostindische Compagnie, forkortet VOC).
Han var skipslege ombord på skipet Siam som oppholdt seg i Trondheim i lang tid i 1796 sammen med 3 andre ostindiafarende skip. Skipene stod ankret opp i Ilsvika i omtrent ett år, og de mange hundre sjømennene fra disse skipene satte sitt preg på byen. Ila / Ilsvikøra ble kjent som Ny-Holland. Bakgrunnen for at disse skipene ble liggende i Trondheim er at Nederland i 1795 ble invadert av Frankrike. Stattholderen flyktet fra Nederland og den revolusjonære Bataviske Republikk ble opprettet.
Ostindiakompaniet sendte varene sine fra Asia til Europa i store flåter av handels- og krigsskip. Men da flåten fra Sør-Afrika med skipet Siam kom til Nordsjøen fikk de beskjed om nyhetene fra fastlandet, og bestemte seg for å søke tilflukt i en nøytral havn. Flåten bestemte seg for å dele seg i to; den ene delen dro til Bergen og den andre til Trondheim. På grunn av blokkader i Nordsjøen var det vanskelig for skipene å komme seg til Nederland. Hvis du er interessert kan du lese mer og få fler referanser i artikkelen "For en neve gylden" som jeg skrev i Trondhjemske Samlinger 2004.
Uansett, tilbake til din 2. oldefar. Han var fra stedet Weesp ikke så langt unna Amsterdam. Jeg har funnet at han reiste to ganger til Ostindia, første gang med skipet Makassar 18.01.1790. Han kom tilbake til Nederland med skipet Unie i 1793. Deretter dro han til Bengal med skipet Siam 16.11.1793. Han kom tilbake til Europa med det samme skipet og endte altså opp i Trondheim. Ostindiakompaniet betalte lønn for ham helt til 31.03.1797, og da var han etter hva jeg forstår fortsatt i Trondheim. Dette kan jeg se i lønningsbøkene for skipene han tjenestegjorde på. "Skipsboken" til Makassar har VOC referansenummer 14836 og du finner Philippus på fol. 11 i den boka. "Skipsboken" til Siam har VOC referansenummer 14078 og her er Philippus registrert på fol. 29.
Det som er så bra med lønningsbøkene er at de kan gi deg svært mye informasjon om deres tjeneste i kompaniet. De kan opplyse om slekt, de kan opplyse om penger og varer de hadde, reiseruter i Asia, opphold på sykehus og de kan ha obskure merknader av all mulig slag. Med tanke på at Philippus avsluttet tjenesten for kompaniet under uvanlige forhold i Norge kan det hende dette er beskrevet nærmere.
Nå skal vi over til det spennende: Du kan lett skaffe deg kopier av originalmaterialet fra Ostindiakompaniet fra Nasjonalarkivet i Den Haag. Det eneste du trenger å gjøre er å fylle ut bestillingsskjemaet deres på denne siden:
Bestillingsskjema hos Nationaalarchief, Den Haag
Det er på nederlandsk, så jeg skal guide deg litt:
I rubrikken Naam skriver du navnet ditt.
I rubrikken Postadres skriver du gateadressen din.
I rubrikken Postcode skriver du postnummeret ditt (Husk N- for Norge foran postnummeret)
I rubrikken Woonplats skriver du hjemstedsadressen din, eks. Trondheim eller Ranheim om det er det ditt postnummer henviser til.
Rubrikkene E-mail, Telefoon og Land skjønner du.
Fax og Bezoekersnummer trenger du ikke fylle ut.
I rubrikken Naam archief skriver du: VOC
I rubrikken Toegangsnummer skriver du: 1.04.02.
I rubrikken Inventarisnummer(s) skriver du: 14836, 14078
I rubrikken Specificatie van het inventarisnummer (datum, volgnummer, bladzijde, etc.) skriver du: 14836 fol. 11, 14078 fol. 29
Under Gewenste reproductievorm finner du hvilke repromuligheter du har. Jeg vil anbefale Scan, leesbare kwaliteit, opgeslagen op cd-rom (zwart-wit). Da får du en veldig bra digitalt avfotografert kopi tilsendt på CD-ROM. Så kan du skrive den ut selv om du ønsker dette.
Prisene finner du i
Tarievenlijst - det koster ikke all verden, jeg har bestilt flere enn dette hos de selv og det kostet meg mellom 150 - 200 kr.
Hvis du vil ha scans i farger kan du velge dette ved å hake av Scan, hoge kwaliteit, opgeslagen op cd-rom (kleur). Der får du fler valgmuligheter i forhold til størrelse osv. - se i Tarievenlijst for priser.
Noe mer trenger du ikke fylle ut, da er det bare å trykke "Verzend", så blir bestillingen din utført.
Jeg er meget interessert i dette temaet, så dersom du går videre på saken vil jeg gjerne høre hvordan det går. Jeg jobber til vanlig ved Trondheim Byarkiv, du må bare ta kontakt.
Vennlig hilsen,
Sindre W. Aarsbog