Bilde i norsk bok

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Bilde i norsk bok

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 9. november 2010 kl. 17.34

Hei,

Følgende personer skal ha utvandret til Australia den 15.04.1864 og senere til New Zealand hvor de slo seg ned i Waitahuna på Sørøya:

Christian Thomassen Klyken f. 1839
John Olsen Moen f. 1843, Trondheim
Niels Nass f. 1846
Peder Fuldsett f. 1845
Ole Hansen Bjorngaard f. 1841

I New Zealand sies det at noen av disse personene skal være avbildet i en norsk bok. Er det noen som drar kjensel på disse navnene og vet om et slikt bilde.

mvh
Vidar

Arvid Dale
Sted: MJØNDALEN

Re: Bilde i norsk bok

Legg inn av Arvid Dale » 25. januar 2011 kl. 21.30

Hei

Har prøvd å bla litt på nettet i Nasjonalbiblioteket. Navnene Bjørngård og Fuldset finnes i en bok om Hegra Herad. Der finnes og en yngre utgave John Olsen Moen i samme bok. Det kan kanskje være en ide å bla litt i den

Arvid D

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 26. januar 2011 kl. 20.45

Hei Arvid,

Tusen takk for et megabra tips!!! Jeg hadde anledning til å ta en tur til Deichmanske bibliotek i kveld og gjett hva jeg fant :D I boka "Liv og Lagnad i Stjørdalsbygdene - Stjørdalsboka Bind 1 - Del II" av Jon Leirfall, side 75, ligger bilde nedenfor av gullgravere i Australia tatt i 1867. Det må være bildet det har vært snakk om i New Zealand. Nå ble det ikke tid til å få tatt en god kopi av bildet så det må det gjøres noe med. Er det noen som drar kjensel på bildet og har tips om hvor jeg kan finne en enda bedre kopi enn det som var i boka?

mvh
Vidar
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Arvid Dale
Sted: MJØNDALEN

Legg inn av Arvid Dale » 27. januar 2011 kl. 17.56

Hei Vidar

Da det gjelder boken til Leirfall og bilde du vedlegger så sjekk litt med utgiver og se hva de kan hjelpe deg med

Arvid Møller har også en bok om samme emne sen under

Bøker - Australia-farere : nordmenn som tok en annen vei
Arvid Møller
---
...Larvik 37 En drøm å suge på 48 Norske gullgravere 58 Skandinavene holder sammen 69 Gullgraversønnen...1853 inviterte et selskap med danske gullgravere interesserte svensker og nordmenn til å bli...av det var rent gull. På bildet er gullgravere og mineeiere samlet ved noen mindre...
av: Møller, Arvid

Arvid D

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 13. februar 2011 kl. 14.10

Arvid,

Mange takk for enda flere tips som jeg vil undersøke.

mvh
Vidar

gj22650
Sted: ÅFJORD

Legg inn av gj22650 » 24. februar 2015 kl. 16.28

Hei
I 1863 og 1864 var det flere unge menn fra Stjørdalsdistriktet som reiste til Australia - uvisst av hvilken grunn annet enn eventyrlyst og gull
Dette bildet har jeg også en kopi av.
Bildet er nok takk etter at de kom til New Zealand i 1866.
Når det gjelder navnene er Halvor Ingstadnæs feil, det skal være Nils Ingstadnæs eller Nils Ness som det ble på NZ.
De reiste fra Australia til NZ i 1866 og dannent "The Norwegian Party". Det var lite å tjene på gullgraving men de startet ved hjelp av kapital fra en lokal kjøpmann å bygge rørsystem og dammer som kunne lede vann fram til gullgraverne. Dette tjente de penger på.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 16. mars 2015 kl. 17.04

Hei Marit,

Mange takk for opplysningene. Dette bekrefter nok at det er riktig bilde det er snakk om. Siden du nevner "The Norwegian Party" i NZ så har du kanskje også vært i kontakt med personer der som interesserer seg for denne gruppen. Dersom du har interesse av det så kan jeg ordne med kontakt.
Vidar Øverlie

Svar

Gå tilbake til «Australia/NZ»