Jens Hansen, f. 1897, Øksfjord, Nordreisa til Australia
Moderator: MOD_Emigranter
Jens Hansen, f. 1897, Øksfjord, Nordreisa til Australia
Søker Jens Hansen. Han er etterkommer av min Tippoldefar Lars Lille Olsen, Hasvik, 1824 og hans kone Karen Isachsdatter, Strømfjord, 1826. Lars Lille og Karn bodde i Strømfjord, Skjervøy da de oppfostret sine barn. Deres datter Inger Larsen fikk sønnen Jens Hansen i 1897.
Har fått dette fortalt av hans brorsønn:
Jens var ute en tid under 1. verdenskrig.
Etter en tid hjemme igjen, reiste han i 1919 -1920 og kom aldrig tilbake.
En annen slektning har fortalt at Jens kom til Australia i 1920 - 1921.
Han giftet seg der i 1926. Hennes navn er ukjent.
Det blir antydet at han døde der i 1965.
En gammel adress dukket opp:
Dulvich Hill NSW 2203, Jull STR 29.
Hadde vært hyggelig for oss slektninger å vite om han har etterkommere i Australia.
Vi er takknemlige for svar. Hilsen Wenche
Har fått dette fortalt av hans brorsønn:
Jens var ute en tid under 1. verdenskrig.
Etter en tid hjemme igjen, reiste han i 1919 -1920 og kom aldrig tilbake.
En annen slektning har fortalt at Jens kom til Australia i 1920 - 1921.
Han giftet seg der i 1926. Hennes navn er ukjent.
Det blir antydet at han døde der i 1965.
En gammel adress dukket opp:
Dulvich Hill NSW 2203, Jull STR 29.
Hadde vært hyggelig for oss slektninger å vite om han har etterkommere i Australia.
Vi er takknemlige for svar. Hilsen Wenche
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: Jens Hansen, f. 1897, Øksfjord, Nordreisa til Australia
Hei
Vet andre har mer info om hvordan man søker og finner slekt i Australia, men jeg har sett litt og funnet en vielse mellom en Jens Hansen og Dellsma E. Ellean i Sydney i 1927
http://www.bdm.nsw.gov.au/cgi-bin/Index ... D=19906021
Vet jo ikke om dette er rett mann. Ser ut som om man må betale for å få tak i skjema.
Finner også et dødsfall på Jens Hansen i 1968 der morens navn er oppført å være Ingrid
http://www.bdm.nsw.gov.au/cgi-bin/Index ... =&x=94&y=8
Mvh
Marit
Vet andre har mer info om hvordan man søker og finner slekt i Australia, men jeg har sett litt og funnet en vielse mellom en Jens Hansen og Dellsma E. Ellean i Sydney i 1927
http://www.bdm.nsw.gov.au/cgi-bin/Index ... D=19906021
Vet jo ikke om dette er rett mann. Ser ut som om man må betale for å få tak i skjema.
Finner også et dødsfall på Jens Hansen i 1968 der morens navn er oppført å være Ingrid
http://www.bdm.nsw.gov.au/cgi-bin/Index ... =&x=94&y=8
Mvh
Marit
Tusen takk Marit!
Opplysningene du fant bekrefter heldigvis de opplysningene jeg hadde. Det var fint.
Nå ønsker vi i familien å vite om paret hadde etterkommere.
Første gang jeg leter i Australia og derfor helt ukjent med hvordan man søker informasjon.
Forstår jeg det slik at jeg må kjøpe et sertifikat?
Ett for hvert søk ? Hva innebærer det?
Hilsen wenche
Opplysningene du fant bekrefter heldigvis de opplysningene jeg hadde. Det var fint.
Nå ønsker vi i familien å vite om paret hadde etterkommere.
Første gang jeg leter i Australia og derfor helt ukjent med hvordan man søker informasjon.
Forstår jeg det slik at jeg må kjøpe et sertifikat?
Ett for hvert søk ? Hva innebærer det?
Hilsen wenche
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei igjen
Fant også dette fra denne sida http://www.naa.gov.au/collection/record ... index.aspx
Marit
Fant også dette fra denne sida http://www.naa.gov.au/collection/record ... index.aspx
Marit
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Må bare si takk en gang til.
Jeg blir mektig imponert over det du finner. Jeg bare sitter her å knotter for å prøve å lære mer.
Han giftet seg i 1946 - 47. Da vil vel event. etterkommere være for unge til at jeg kan søke på dem digitalt.
Kanskje telefonkatalogen blir det neste?
Hilsen Wenche
Jeg blir mektig imponert over det du finner. Jeg bare sitter her å knotter for å prøve å lære mer.

Han giftet seg i 1946 - 47. Da vil vel event. etterkommere være for unge til at jeg kan søke på dem digitalt.
Kanskje telefonkatalogen blir det neste?
Hilsen Wenche
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei igjen
Bare hyggelig å kunne hjelpe selv om vi ikke har funnet noe om eventuelle etterkommere
Skjemaet som jeg fant inneholder info om statsborgerskap (Naturalisation).
Ser også ut til at han har vært ombord på en båt som constable i ca 4 år.
Vond å lese teksten på høyre side, men tror det står at han avmønstret pga alvorlig sykdom.
Står noe jeg tyder til "Disability cerebral haemorrage" noe som jeg etter leting tror har noe med hjerneslag å gjøre.
Står også en adresse etter navnet på kona, står bl.a Lidcombe som er en forstad til Sidney etter hva jeg fant på nett. Resten er så utydelig at jeg dessverre ikke klarer å tyde det.
Siden han giftet seg i 1927 går jeg ut fra at hvis de fikk barn er vel disse født etter det.
Marit
Bare hyggelig å kunne hjelpe selv om vi ikke har funnet noe om eventuelle etterkommere

Skjemaet som jeg fant inneholder info om statsborgerskap (Naturalisation).
Ser også ut til at han har vært ombord på en båt som constable i ca 4 år.
Vond å lese teksten på høyre side, men tror det står at han avmønstret pga alvorlig sykdom.
Står noe jeg tyder til "Disability cerebral haemorrage" noe som jeg etter leting tror har noe med hjerneslag å gjøre.
Står også en adresse etter navnet på kona, står bl.a Lidcombe som er en forstad til Sidney etter hva jeg fant på nett. Resten er så utydelig at jeg dessverre ikke klarer å tyde det.
Siden han giftet seg i 1927 går jeg ut fra at hvis de fikk barn er vel disse født etter det.
Marit
Takk igjen!
Tok tak i litt geografi.
Som jeg forstår, bodde Jens i Gosford, NSW, da han døde i 1968.
Dette stedet ligger ca 7,5 mil nord for Lidcombe som oppgis som hans kones bosted i Record of Service. (Petty Offisers and Men).
Teksten du tydet var jo fra Record of Service.
Lidcombe ligger ca 2 mil vest om Sydney sentrum.
Nå har vi kanskje ringet inn det området som de oppholdt seg i. Området er veldig tett befolket og da jeg slo opp på Hansen i NSW, fikk jeg over 900 telefon nummer.
Ved søk i NSW Registry of Births, Deaths and Marriages - Historical Index Search, fant jeg at mange av dem med navnet HANSEN var fra Danmark.
Hilsen Wenche
Tok tak i litt geografi.
Som jeg forstår, bodde Jens i Gosford, NSW, da han døde i 1968.
Dette stedet ligger ca 7,5 mil nord for Lidcombe som oppgis som hans kones bosted i Record of Service. (Petty Offisers and Men).
Teksten du tydet var jo fra Record of Service.
Lidcombe ligger ca 2 mil vest om Sydney sentrum.
Nå har vi kanskje ringet inn det området som de oppholdt seg i. Området er veldig tett befolket og da jeg slo opp på Hansen i NSW, fikk jeg over 900 telefon nummer.
Ved søk i NSW Registry of Births, Deaths and Marriages - Historical Index Search, fant jeg at mange av dem med navnet HANSEN var fra Danmark.
Hilsen Wenche
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
Hei
Dersom du søker i telefonkatalogen for Gosford området hvor han døde vil du finne et par potensielle etterkommere. Husk tidsforskjellen før du ringer.
Hilsen
Vidar
Dersom du søker i telefonkatalogen for Gosford området hvor han døde vil du finne et par potensielle etterkommere. Husk tidsforskjellen før du ringer.
Hilsen
Vidar
Tusen takk Vidar!
Jeg skal nå kontakte disse personene. Det blir spennende.
Hilsen Wenche

Jeg skal nå kontakte disse personene. Det blir spennende.
Hilsen Wenche
-
- Sted: TRONDHEIM
Hei, du har kanskje fått alle opplysningene du trenger vedr. Jens Hansen?
Nærmeste kirkegård til Lidcombe er Rockwood cemetery, så han er antagelig gravlagt der.
Nå kan ikke jeg å legge inn lenker, men jeg fant dette i http://www.ryersonindex.net ; Jens Hansen døde 12. juli 1968, og det ble annonsert i Sydney Morning Herald den 17. juli s.å., hans siste bosted var Davistown.
Min mann kommer fra Australia (Lidcombe faktisk), og jeg har bestilt mange attester fra bmd.au, en dødsattest vil gi deg navn på evt. barn.
Lykke til!
Nærmeste kirkegård til Lidcombe er Rockwood cemetery, så han er antagelig gravlagt der.
Nå kan ikke jeg å legge inn lenker, men jeg fant dette i http://www.ryersonindex.net ; Jens Hansen døde 12. juli 1968, og det ble annonsert i Sydney Morning Herald den 17. juli s.å., hans siste bosted var Davistown.
Min mann kommer fra Australia (Lidcombe faktisk), og jeg har bestilt mange attester fra bmd.au, en dødsattest vil gi deg navn på evt. barn.
Lykke til!

-
Hei igjen, sjekket ut litt på Ancestry, og der finner jeg at Jens Hansen ble kremert i Northern Suburbs Crematorium; MacQuarie Park, og det stemmer bedre med Davistown.
Lidcombe er i Western Suburbs. Prøvde å gjøre et søk på MacQuarie Park, men lyktes ikke der
Lidcombe er i Western Suburbs. Prøvde å gjøre et søk på MacQuarie Park, men lyktes ikke der

Tusen takk Janne!
Dette var til stor hjelp. Ser at du har erfaring på dette området. Har du noen gode råd om hvordan jeg skaffer en attest?
Min del av familien er jo også ute etter etterfølgere av Jens.
Hilsen Wenche
Dette var til stor hjelp. Ser at du har erfaring på dette området. Har du noen gode råd om hvordan jeg skaffer en attest?
Min del av familien er jo også ute etter etterfølgere av Jens.
Hilsen Wenche
-
Hei, det er enkelt å bestille, bare gå inn på de linkene som er gitt til deg øverst http://www.bdm.nsw osv., og til høyre for navn osv. står det "buy now", da legger den første seg i "handlevogna", gå tilbake og gjøre det samme med den neste, og da skal du ha to ordrer i handlevogna, og da trykker du "purchase", så får du beskjed om at dine 2 attester vil koste 56 australske dollar, som er ca. 300 kr. til sammen. Trykk "purchase" igjen, og da må du fylle inn dine opplysninger, betalingsmåte, gi dem f.eks. visakort nr. Dette er trygt, har handla der flere ganger. Hadde trøbbel kun en gang med at attesten aldri kom fram, men jeg kontakta dem etter ei tid, og de sendte en ny uten problemer. Du får et kvitteringsnr. som du må ta vare på til du har attestene. Vet ikke om jeg får til å forklare dette bedre, du får bare prøve 

Tusen takk Janne! 

Hei igjen!
Nå har jeg klart å bestille de to attestene og gleder meg til de kommer. Skal bli meg en glede å presentere resultater for familien.
Eldstemann på over 80 år vil sette stor pris på å få vite hva som hendte hans onkel.
Jeg må takke dere alle som har deltatt. Uten deres viten hadde jeg nok ikke kommet lengre enn jeg var.
Beste hilsen Wenche

Nå har jeg klart å bestille de to attestene og gleder meg til de kommer. Skal bli meg en glede å presentere resultater for familien.
Eldstemann på over 80 år vil sette stor pris på å få vite hva som hendte hans onkel.
Jeg må takke dere alle som har deltatt. Uten deres viten hadde jeg nok ikke kommet lengre enn jeg var.
Beste hilsen Wenche
-
Hei igjen!
Nå har jeg fått attastene fra Australia.
Riktig som du sier Janne: Jens Hansen ble kremert i Northern Suburbs Crematorium; MacQuarie Park. Han døde 12. juli 1968 på District Hospital Gosford in Davistown.
Vielsesattesten sier at han giftet seg 8. okt. 1927 med Dellema Emerald Ellean og på dødsattesten står det at han giftet seg i Sydny 41 år gammel (i ca 1938) med Edith Lee.
Kan stemme at det er snakk om samme person da han morsnavn er oppgitt til å være Inge Larsen i vielsesattasten fra 1927 og Ingrid Larsen i dødsattesten fra 1968. Hans mor het Inger Larsdatter/Larsen f 26. jan. 1862, Strømfjord, Skjervøy, i våre kilder her i Norge.
Men.... Jeg har jo ikke kommet et skritt nærmere i oppgaven med å finne etterkommere. Er telefonkatalogen det eneste hjelpemiddlet jeg har for å komme videre?
Takknemlig for hjelp.
Hilsen Wenche
Nå har jeg fått attastene fra Australia.
Riktig som du sier Janne: Jens Hansen ble kremert i Northern Suburbs Crematorium; MacQuarie Park. Han døde 12. juli 1968 på District Hospital Gosford in Davistown.
Vielsesattesten sier at han giftet seg 8. okt. 1927 med Dellema Emerald Ellean og på dødsattesten står det at han giftet seg i Sydny 41 år gammel (i ca 1938) med Edith Lee.
Kan stemme at det er snakk om samme person da han morsnavn er oppgitt til å være Inge Larsen i vielsesattasten fra 1927 og Ingrid Larsen i dødsattesten fra 1968. Hans mor het Inger Larsdatter/Larsen f 26. jan. 1862, Strømfjord, Skjervøy, i våre kilder her i Norge.
Men.... Jeg har jo ikke kommet et skritt nærmere i oppgaven med å finne etterkommere. Er telefonkatalogen det eneste hjelpemiddlet jeg har for å komme videre?
Takknemlig for hjelp.
Hilsen Wenche
-
Hei, ja jeg ser dette nå, Jens og Emerald må ha blitt skilt, for i 1948 gifter Emerald Dellema Hansen seg med William Henry Elliott.
Jens Hansen gifter seg i 1947(!) med Edith Lee i Marrickville district.
Jeg skal sjekke lit mer.
Dødsattestene i Australia pleier å være å bra, og etterlatte barn er som regel skrevet opp på dødsattesten?
Mvh Janne
Jens Hansen gifter seg i 1947(!) med Edith Lee i Marrickville district.
Jeg skal sjekke lit mer.
Dødsattestene i Australia pleier å være å bra, og etterlatte barn er som regel skrevet opp på dødsattesten?
Mvh Janne
Hei igjen!
Takk for svar.
I dødsattesten står det at han i en alder av 41 år giftet seg. Han er født 1897. Vielsen skulle da ha skjedd rundt 1938 hva jeg kan regne ut eller er det noe jeg ikke har fått med meg
?
Det papiret jeg har fått vedr. hans død er kalt: Deaths registered in Distrikt of o.s.v.. Det er da altså ingen dødsattest? Ingen barn er nevnt på dette pairet.
Takk for svar.
I dødsattesten står det at han i en alder av 41 år giftet seg. Han er født 1897. Vielsen skulle da ha skjedd rundt 1938 hva jeg kan regne ut eller er det noe jeg ikke har fått med meg

Det papiret jeg har fått vedr. hans død er kalt: Deaths registered in Distrikt of o.s.v.. Det er da altså ingen dødsattest? Ingen barn er nevnt på dette pairet.
-
Attesten du fikk skal være god nok den. Har leta litt rundt i tilgjengelige aviser og finner i Sydney Morning Herald torsdag den 13.06.1940;
"I Jens Hansen of Norwegian nationality, born in Skrvoy, Tromso, Norway, and resident 13 years in Australia, now residing at No. 1 Wrights Avenue, Lidcombe, NSW, intend to apply for Naturalisation under the Nationality Act 1920-1936."
Han selv har altså satt inn annonse om at han kom til å søke om å bli Australsk statsborger, det er den søknaden som ligger på det Australske digitalarkivet.
På Ancestry.com finner jeg ham i 1943 i Australian Electoral Rolls i den nevnte no 1 Wrights avenue, han er da håndverker og bor med sin første kone Emerald Dellsma, hun er hjemmeværende.
Han er altså skilt en gang mellom 1943 og 1947.
Finner han på Ancestry igjen i 1954, og da har han nok steget i gradene og er konstabel og bor sammen med sin kone Edith i Yule Street.
electoral rolls er det samme som stemmekort, man får bot i Australia om man ikke går til valg, så den er ganske komplett.
Finner ingen opplysninger om barn nei.
Mvh Janne
"I Jens Hansen of Norwegian nationality, born in Skrvoy, Tromso, Norway, and resident 13 years in Australia, now residing at No. 1 Wrights Avenue, Lidcombe, NSW, intend to apply for Naturalisation under the Nationality Act 1920-1936."
Han selv har altså satt inn annonse om at han kom til å søke om å bli Australsk statsborger, det er den søknaden som ligger på det Australske digitalarkivet.
På Ancestry.com finner jeg ham i 1943 i Australian Electoral Rolls i den nevnte no 1 Wrights avenue, han er da håndverker og bor med sin første kone Emerald Dellsma, hun er hjemmeværende.
Han er altså skilt en gang mellom 1943 og 1947.
Finner han på Ancestry igjen i 1954, og da har han nok steget i gradene og er konstabel og bor sammen med sin kone Edith i Yule Street.
electoral rolls er det samme som stemmekort, man får bot i Australia om man ikke går til valg, så den er ganske komplett.
Finner ingen opplysninger om barn nei.
Mvh Janne
Det var jenta si det!!
Takk for at du står på! Jeg har følt meg så klønete i denne letingen og er kjempeglad for at du er så dyktig. Tusen takk igjen!
Hilsen Wenche
Takk for at du står på! Jeg har følt meg så klønete i denne letingen og er kjempeglad for at du er så dyktig. Tusen takk igjen!
Hilsen Wenche
-
Hei, tok det for gitt at det var Naturalisation papirene som var lagt ut i et tidligere svar, men så på det nå, og det er jo militærpairer, så det var derfra han fikk tittelen konstabel. Han sluttet der etter hjerneblødning ser jeg.
Hans Naturalisation-papirer er ikke blitt digitalisert, om du ønsker de må du betale. Litt usikker på hvilken som er hans, da det kun står J. Hansen, og det er flere av de, men utfra avisnotatet søkte han i 1940, sa da er det kanskje den som har control symbol 1940/1/6828, barcode 1721363, under http://www.naa.gov.au
Der kan du gå inn som gjest å søke. Kopi av slike papirer trenger nødvendigvis ikke å nevne barn
God påske
Hans Naturalisation-papirer er ikke blitt digitalisert, om du ønsker de må du betale. Litt usikker på hvilken som er hans, da det kun står J. Hansen, og det er flere av de, men utfra avisnotatet søkte han i 1940, sa da er det kanskje den som har control symbol 1940/1/6828, barcode 1721363, under http://www.naa.gov.au
Der kan du gå inn som gjest å søke. Kopi av slike papirer trenger nødvendigvis ikke å nevne barn
God påske

-
Hei, fikk noen til å sjekke opp dødsannonsene til hans 2 koner også, om det skulle være barn med etternavn Hansen nevnt, men det var det ikke. Dellsma Emerald Elliott døde juni 1968 (f.1901) og hun etterlot seg ingen barn, hennes 2.mann var også død. Det er kun hennes søsken som er nevnt i hennes annonse; Daphe Leila Trelanza gift med Alexander John MacLeod, Olive gift med Thomas Timmings, Denver gift med Linda, Raymond Earlslie gift med Eugenie Alice May, og Yvonne gift med bertram Kenny.
(Dellsma er hennes fornavn, etternavnet er Ellean, det har vært litt rot med det underveis)
Jens' 2.kone, Edith Hansen døde juli 1976, der står det "elsket kone til avdøde Jens Hansen, elsket mor og svigermor til Richard Henry Lee og Muriel, Brian og Edith Betty Sullivan, kjær bestemor og oldemor, 76 år".
Så Judith var altså gift før hun giftet seg med Jens, og derfra hadde barna Richard og Edith Betty.
Det får bli konklusjonen her, Jens Hansen etterlot seg ingen barn, men du har jo fått masse informasjon om hans liv likevel da
(Dellsma er hennes fornavn, etternavnet er Ellean, det har vært litt rot med det underveis)
Jens' 2.kone, Edith Hansen døde juli 1976, der står det "elsket kone til avdøde Jens Hansen, elsket mor og svigermor til Richard Henry Lee og Muriel, Brian og Edith Betty Sullivan, kjær bestemor og oldemor, 76 år".
Så Judith var altså gift før hun giftet seg med Jens, og derfra hadde barna Richard og Edith Betty.
Det får bli konklusjonen her, Jens Hansen etterlot seg ingen barn, men du har jo fått masse informasjon om hans liv likevel da

Jeg avslutter dette emnet her og nå.