Johan Heinrich Edmund Stöckert , Toronto, Canada

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Runi Teigen
Sted: HOKKSUND

Johan Heinrich Edmund Stöckert , Toronto, Canada

Legg inn av Runi Teigen » 13. juli 2011 kl. 11.31

Hei,
Jeg forsøker å finne opplysninger om Johan Heinrich Edmund (Harry) Stöckert. Han ble født
25.07.1883 i Danmark men vokste opp i Norge. Han emigrert til Canada i 1903 og ble kanadisk statsborger rundt 1908.

Han var sjømann i en del år, men bodde i 1932 hos sin søster Katharina Anna Maria (Anny) f. Stöckert 15.04.1885 og hennes mann Arthur eller Alfred Olsson. De bodde etter det jeg vet i 2624 Allard St., Wille Emard, Toronto. Søsteren emigrerte til Sverige rundt 1960 og døde der i 1971.
Harry var ikke gift i 1932, men kanskje giftet han seg senere. I så fall skulle jeg gjerne vite med hvem, om det er noen etterkommere og når han døde.

Med vennlig hilsen
Runi Teigen :?:

gj11938
Sted: ÅRNES

Re: Johan Heinrich Edmund Stöckert , Toronto, Canada

Legg inn av gj11938 » 13. juli 2011 kl. 12.11

han er i minst to slektrtrær på ancestry
http://trees.ancestry.com/tree/11001181 ... familyview der er det ingen barn eller kone i denne, men flere søsken, syv søsken

og denne tror jeg
http://trees.ancestry.com/tree/17033755 ... familyview

Runi Teigen

Legg inn av Runi Teigen » 13. juli 2011 kl. 15.47

Hei igjen!
Det ene treet du fant der er nok mitt eget, jeg er medlem i Ancestry. Det andre er en som kun fattet interesse for familien, ikke slekt.
mvh Runi :(

Runi Teigen

Legg inn av Runi Teigen » 13. juli 2011 kl. 15.50

Hei enda en gang!
Jeg glemte å si takk.
Runi :oops:

gj11938

Legg inn av gj11938 » 13. juli 2011 kl. 22.01

Svaret mitt hjalp da ikke noe videre....

Hvem dro de til Kanada med? Jeg mener, har du funnet skipslistene osv ennå? Skipslistene ut fra Norge, og tilbake til Norge, mulighetene er mange, så er det kanskje adressebøker for byen hvor de bodde, var det i en by eller lenger ute på landet?

Du kan jo alltitds poste på forumet på ancestry, kanskje Kanada-forumet.

En bror av min farfar, Mekkel Grøndal, kjøpte jord i Kanada og er omtalt i bygdeboka der eller hva man skal kalle en slik bok. Der står det litt om ham og om farmen hans og at han til slutt solgte og reiste tilbake til Norge. Oslo stårdet, men det var Hemsedal.

Det var Margit som leser på forumet her og hjelper til tror jeg som visste om boka. Men det var de som han dro til Kanada med som gjorde at vi fant stedet (slektninger (Betsy Bronstad) av moren hans, altså av oldemora mi)

Runi Teigen

Legg inn av Runi Teigen » 13. juli 2011 kl. 22.44

Hei,
Jeg har funnet skipslistene. Da han dro ut i 1903 dro han sammen med familien Nils Olsen Høgkasin fra Hjartdal. (JHE's yngre søster Louise utvandret til Stoughton,Wisconsin året før, og var gift med Nils' sønn Ole.)
Senere finner jeg ham på skipslister opp til 1910, da er bostedstedsadresse Bathurst, New Brunswick og er oppført som jernbanearbeider.

Takk for ideen om å søke på Ancestry. Jeg har ikke lagt inn etterlysninger der noen gang.
Mvh Runi

gj11938

Legg inn av gj11938 » 13. juli 2011 kl. 23.27

Rootsweb-forumet og ancestry-forumet er identiske, forresten, og det kan forvirre folk. Men man kan også komme på forumet hvis man har avsluttet abonnementet på ancestry. Bare nevner det.

Det var på forumet for Østerrike at jeg fant at adressebøkene fra Wien fra gamle dager ligger på nett. En del byer hadde adressebøker på nett, og telefonbøker kan også ligge på ancestry eller på nett.

----dukket de opp på skipslistene på ancestry? eller ved søk?

dn27264
Sted: Canada

Legg inn av dn27264 » 20. juli 2011 kl. 21.51

Hei Runi Teigen,

Jeg kan prøve å helpe deg litt. Jeg bor i Canada, i Ottawa (ca. 5 timer med bil fra Toronto). Her i Ottawa finnes det Canadas nasjonal arkiver. Jeg er kjent med alle av Canadas ti provinser og har vært mange ganger til Toronto og et par ganger til Bathhurst i provinsen New Brunswick.

Bar si fra!

Erik

Runi Teigen

Legg inn av Runi Teigen » 20. juli 2011 kl. 22.07

Hei,
Tusen takk, jeg tar i mot all den hjelp jeg kan få!
Mvh Runi :D

dn27264

Legg inn av dn27264 » 21. juli 2011 kl. 1.37

Hei Johan,

Jeg har sendt deg en privat melding, men jeg har noen nye opplysninger om Johan. Du sier at han bodde i Toronto (i provinsen Ontario) hos sin søster og svigebror i 1932 men jeg tror at de bodde i Montréal i provinsen Québec. Jeg tror de bodde ved:

2624 rue (street på engelsk) Allard, Ville-Émard (i dag en del av byen Montréal), Québec, Canada.

Det finnes en Allard Street i Toronto, men som jeg sier den riktige addressen til Anna var sikkert 2624 rue Allard, Ville-Émard, Québec, Canada. I 1910 ble Ville-Émard en del av den store byen Montréal. Du kan lese om Ville-Émard her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ville-%C3%89mard

Mvh

Erik Aasland

dn27264

Legg inn av dn27264 » 21. juli 2011 kl. 2.43

Hei Runi,

Okay, jeg funnet i Montréals telefonkatalog (Annuaires Lovell de Montréal) det følgende til adressen 2624 rue Allard (gamle Ville-Émard), Montréal, Québec, Canada:

1932/33
Jack Olsen, 2624 rue Allard. Yrke: mekaniker. Ingen med etternavnet Stockert.

1933/34
Jack Olsen, 2624 rue Allard. Yrke: mekaniker. Ingen med etternavnet Stockert.

1934/35
2624 rue Allard. Ubesatt!. Ingen med etternavnet Stockert.

1935/36
Jack Olsen, 739 avenue Osborne. Yrke: arbeider. Ingen med etternavnet Stockert.

1936 til 1940
- Det finnes ingen Jack Olsen i hele telefonkatalogen og ingen med etternavnet Stockert.

Jeg har ikke hatt tid til å se på de andre årene i kveld. Skal prøve i morgen. Det ser ut som Jack (Alfred eller Arthur) og Anna (og kanskje Henry) har flyttet til en annen by eller sted etter 1936. Vet du om de bodde i Toronto i det hele tatt? Kanskje de flyttet til Toronto etter 1936? Vet du også om Alfred eller Arthur Olsson kunne ha også hatt navnet John (Jack)? Kanskje han het John Arthur (eller Alfred) Olsen?

Mvh.

Erik Aasland

De Annuaires Lovell de Montréal kan finnes her:

http://bibnum2.banq.qc.ca/bna/lovell/

Runi Teigen

Legg inn av Runi Teigen » 21. juli 2011 kl. 14.55

Hei,
At Johan bodde i Toronto hos sin søster, har jeg funnet i en familiebok som ble skrevet i Tyskland ca. 1930-40. Min fars familie - Stöckert, kom fra Tyskland. Det er jo ikke sikkert at Toronto stemmer, det kan jo være Quebeck for alt jeg vet.

Jeg regner med at Anna Katharina står oppført som Anny Olsson. Hun hadde utdannelse innen søm fra Norge rund 1950-1960.

Når det gjelder Alfred, Arthur eller kanskje Jack Olsson, så skal han være født 13.11.1889. Mest sannsynlig døde han i Canada, ettersom Anna emigrerte til Sverige og bosatte seg hos sin søster der i mellom 1950 -60.

Er det mulig å finne folketellinger for tidsrommet.

Mvh
Runi

Runi Teigen

Legg inn av Runi Teigen » 21. juli 2011 kl. 14.57

Hei igjen.
Anna hadde selvsagt ikke sømutdannelse i 1950-1960, det var i 1900.
Jeg tenkte hun kanskje var sydame eller skredder av yrke.
Runi

dn27264

Legg inn av dn27264 » 21. juli 2011 kl. 17.04

Hei Runi,

Takk for flere opplysninger. Jeg er overbevist at Katharina Anna (Anny) Maria bodde med sin mann Jack Olsen (Olsson) i 1932 ved 2624 rue Allard, Ville-Émard (nå en del av Montréal), Québec, Canada og at i 1935 eller 1936 flytta de til 739 avenue Osborne, Montréal. Det var midt i 'The Depression' og det ikke var så uvannlig for folk å flytte mer i løpet av denne perioden.

Det finnes en folketelling for hele Canada fra 1931, 1941, 1951 osv., men de blir 'åpnet' 92 år etter de blir ført. Den folketelling fra 1931 ikke blir løslatt ikke før 2023!

La meg tenke på dette litt!

Mvh.

Erik

dn27264

Legg inn av dn27264 » 22. juli 2011 kl. 2.25

Hei Runi,

Jeg tror at jeg har funnet Harry Stöckert. Han døde i Ottawa (Canadas hovedstad) på 25 desember 1956. Han døde av magekreft. Han ble begravet i Canadas nasjonale kirkegård, Beechwood Cemetery i Ottawa. Du kan lese om den her:

http://www.beechwoodcemetery.com/

Han brukte navnet Harry Johnson. Kildet sier at han ble født 25 juli 1883 i Danmark. Hans foreldre var Carl Stockert (sikkert Heinrich Carl Gotlob Stöckert) og Marie Purdalter (sikkert Marie Pehrsdatter). Han bodde i Ottawas sentrum i det som heter idag 'Lower Town' (fordi Canadas Parliament står på 'Upper Town') ved:

143 Clarence Street
Ottawa, Ontario
Canada

Du kan bruke Google Maps for å se på gaten om du vil.

Han jobbet som en 'Construction Labourer' og begravelse nummer er: 37320.

Du er heldig fordi jeg bor i Ottawa og kjører forbi Beechwood Cemetery nesten hver eneste dag. Jeg har sendt Beechwood en e-post (i kveld) for å finne ut om det finnes en gravestein og kanskje andre opplysninger.

Kildet sier ingenting om kone eller barn men nå at vi har dødsdato kan jeg forsøke i Ottawa Citizen, den største avisen her i Ottawa, for å finne en dødsannonse. Den skulle gi noen opplysninger om han ble gift eller har barn.

Her finnes kildet på Ancestry.ca:

Ottawa, Canada, Beechwood Cemetery Registers, 1873-1990 Record for Harry Johnson

http://search.ancestry.ca/iexec?htx=Vie ... &pid=29611

Mvh.

Erik
Sist redigert av dn27264 den 22. juli 2011 kl. 6.05, redigert 3 ganger totalt.

dn27264

Legg inn av dn27264 » 22. juli 2011 kl. 4.13

Hei igjen Runi,

Jeg fant ut at, med navnet Harry Johnson, Harry var i den første verdens krig som en kanadisk soldat i "The Canadian Overseas Expeditionary Force". Jeg fant hans attest fra den Kanadiske Hæren (17.01.1917) som sier at i 1917 bor han i byen Chatham i provisen New Brunswick. På skjemaet står det at han ble født i Norge på den 24.07.1883. Hans nærmest søsken (next-of kin) er 'Mrs Annie Olson' (søster) av '121 Old St. Paul's Road, Montréal, Province du Québec'. Hans yrke er 'cook' og han er ugift.

Du kan finne attesten (2 sider) her (som finnes også på Ancestry.ca):

http://www.collectionscanada.gc.ca/data ... nbr=335933

Nå forstår jeg hvofor han bruker etternavnet Johnson. Det er fordi et etternavn som Stöckert var kanskje litt for tysk for en krig mellom England (og Englands gamle kolonier som Canada) og Tyskland. Og nå forstår jeg hvorfor han er gravlagt i Beechwood Cemetery som er Canadas nasjonale militær kirkegård (Beechwood Cemetery "is the final resting place for over 75,000 Canadians, including our Canadian Armed Forces Veterans, War Dead, Royal Canadian Mounted Police members, Governors-General and Prime Ministers and our everyday Canadian heroes, our families and our loved ones.").

Da i 1917 er Annie Olson gift og i Montréal, Québec og Harry Johnson er i Chatham, New Brunswick (ca. 6 timer med bil fra hverandre).

Også, jeg slo opp personen som bodde i 1917 ved 121 Old St. Paul Road (det er fatisk '121 Cote St. Paul', ikke 'Old', og jeg fant en 'Alfred Olsen', brannman! Kanskje Jack fra 1932 er deres søn?

Mvh.

Erik :D

Runi Teigen

Legg inn av Runi Teigen » 27. juli 2011 kl. 0.13

:D Hei Erik

Hva du har funnet ut!
Jeg er kjempetakknemlig, og gleder meg til å fortelle familien om vår bestefars forsvunne bror.

Beklager at jeg ikke har gitt lyd fra meg før. Det har vært ferietid, og de siste dagene har hele Norge vært sjokkerte og lammet av sorg etter teroristangrepet. Norge er jo så lite et land og de aller fleste kjenner noen som ble drept, også jeg.

Med vennlig hilsen og tusen takk
Runi

dn27264

Legg inn av dn27264 » 27. juli 2011 kl. 14.57

Hei Runi,

Det var bare hyggelig :) og med de opplysningene kan vi kanskje finne ut mer. Kunne du sende meg en e-post ved [email protected] (hjemme hos meg). Jeg tror at jeg skal ha flere opplysninger og det er kanskje bedre å sende dem direkt til deg.

Takk så mye.

Erik

gj14701
Sted: OSLO

Legg inn av gj14701 » 13. september 2011 kl. 12.36

Hei!

Ikke meningen å blande meg inn i diskusjonen deres, men jeg kom ved en tilfeldighet over denne tråden.

Jeg er relativt ny på dette her, så har noen få spørsmål jeg håper du kunne hjelpe meg med.

Denne Nils Olsen Høgkasin er nemlig min tipp-tipp oldefar, og jeg holder på å undersøke litt rundt han og familien hans som reiste til USA. Det første jeg lurte på var hvilket skip de reiste med, med andre ord hvor finner jeg disse skipslistene, og det andre jeg lurer på er hvor de bosatte seg. Av det du skrev ser det ut som det er Stoughton,Wisconsin. Og at Ole, den eldste reiste året før foreldrene og søskene. Forventer ikke at du skal hjelpe meg med dette, men hadde vært fint med noen tips.

På forhånd takk!

Mvh
Christina Æ. Haugen

dn27264

Legg inn av dn27264 » 13. september 2011 kl. 14.40

Hei Christina,

I denne tråden hjalp jeg å finne kanadiske kilder til Johan Heinrich Edmund (Harry) Stöckert som utvandret til Canada. Før han immigrerte til Canada tilbrakte Johan litt tid i De forente stater med familien du leter etter. Jeg anbefaler at du sende en privat melding (pm) til Runi Teigen som kan kanskje litt om familien at Johan reiste sammen med til De forente stater. Kanskje hun har noen opplysninger om familien? Jeg beklager men jeg bor i Canada og jeg er ikke så veldig kjent med amerikanske kilder.

Mvh.

Erik

gj14701
Sted: OSLO

Legg inn av gj14701 » 15. september 2011 kl. 13.47

Tusen takk for svaret!

Da prøver jeg det:)

Mvh
Christina Æ. Haugen

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»