Hei igjen Runi,
Jeg fant ut at, med navnet Harry Johnson, Harry var i den første verdens krig som en kanadisk soldat i "The Canadian Overseas Expeditionary Force". Jeg fant hans attest fra den Kanadiske Hæren (17.01.1917) som sier at i 1917 bor han i byen Chatham i provisen New Brunswick. På skjemaet står det at han ble født i Norge på den 24.07.1883. Hans nærmest søsken (next-of kin) er 'Mrs Annie Olson' (søster) av '121 Old St. Paul's Road, Montréal, Province du Québec'. Hans yrke er 'cook' og han er ugift.
Du kan finne attesten (2 sider) her (som finnes også på Ancestry.ca):
http://www.collectionscanada.gc.ca/data ... nbr=335933
Nå forstår jeg hvofor han bruker etternavnet Johnson. Det er fordi et etternavn som Stöckert var kanskje litt for tysk for en krig mellom England (og Englands gamle kolonier som Canada) og Tyskland. Og nå forstår jeg hvorfor han er gravlagt i Beechwood Cemetery som er Canadas nasjonale militær kirkegård (Beechwood Cemetery "is the final resting place for over 75,000 Canadians, including our Canadian Armed Forces Veterans, War Dead, Royal Canadian Mounted Police members, Governors-General and Prime Ministers and our everyday Canadian heroes, our families and our loved ones.").
Da i 1917 er Annie Olson gift og i Montréal, Québec og Harry Johnson er i Chatham, New Brunswick (ca. 6 timer med bil fra hverandre).
Også, jeg slo opp personen som bodde i 1917 ved 121 Old St. Paul Road (det er fatisk '121 Cote St. Paul', ikke 'Old', og jeg fant en 'Alfred Olsen', brannman! Kanskje Jack fra 1932 er deres søn?
Mvh.
Erik