Jeg har i mange år forsøkt å få kontakt med eventuelle etterkommere av Davine Ommundsen som emigrerte til Lakewood, New Jersey i 1911. Hun er søster av min bestefar Ole Karlsen (1888-1965). Familien i USA var på besøk i Norge og filmet blant annet gården som min bestefar bodde på. Gården er nå revet og det finnes bare noen få bilder av denne. Det var kontakt med familien til rett etter krigen.
Davine Ommundsen er født på Kostøl i Tveit, Vest-Agder den 14.04.1888. Hun emigrerte til Lakewood, New Jersey, 20.04.1911. Hun ble gift med en Chris Anderson (ca 1855) fra Norge som emigrete i 1900. Han drev en bensinstasjon i Lakewood, New Jersey. Han døde antakelig før 1930. De fikk barna Blanche Anderson (omk. 1915), Karl Anderson (omk. 1916) og Herman Anderson (omk. 1919).
Jeg har funnet familien i Lakewood både i 1920 og 1930-tellingen. Men det har ikke hjupet meg i å finne etterkommere av dem.
I tillegg til at jeg prøver å finne etterkommere av dem, prøver jeg også å finne ut av hvem Chris Anderson var.
Av det jeg kan se ut av folktetellingene som ligger ute på nettet fra Ancestry.com, står det bare Estimated Birth Year. Vet noen om originaltellingene har eksakt fødselsdato?
Vet noen om det finnes en amerikansk slektsforum for området Lakewood, New Jersey?
Jeg har en utførlig beskrivelse av min jakt på Davine på denne siden: http://www.asbjorn.info/slekta/Asbjorn/Tveit/Alefjer/Davine_Karlsdatter.htm
(Jeg gjør oppmerksom på at Davine skrives på ulike måter i de ulike kildene).
Davine reiste etter søsteren Helene (23.03.1891) som emigrerte til Lakewood i 1910. Jeg har ikke funnet noe mer om henne bortsett fra immigrasjonen. Så informasjon om henne taes også i mot med takk.
Hun reiste for øvrig til sin kusine Sigrid Janette Johnsen (Sofie) (1890-1983). Denne delen av familien har jeg fått kontakt med, men de kunne ikke hjelpe meg i min videre søken.
Jakten på Davine Ommundsen (1884) fra Tveit i Vest-Agder
Moderator: MOD_Emigranter
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Jakten på Davine Ommundsen (1884) fra Tveit i Vest-Agder
Hei!
Du har nok dessverre ikke greid å lure noe ut av Ancestry, her er original-image av 1930-censusen. Ser du nederst, noe klinete riktignok, men der er nok Davena og en høyst levende ektemann.
Jeg tror rett og slett indexereren har jukset med indexeringen, jeg ser hva han har gjorrt. Søk på Christain Anderson, han er satt som "wife".
Jeg tyder det til å bli Christian. Men det KAN være noe annet.
Du må være logget inn for å se vedlegget, og du kan klikke på det i nettleseren din for å få det forstørret opp
Du har nok dessverre ikke greid å lure noe ut av Ancestry, her er original-image av 1930-censusen. Ser du nederst, noe klinete riktignok, men der er nok Davena og en høyst levende ektemann.
Jeg tror rett og slett indexereren har jukset med indexeringen, jeg ser hva han har gjorrt. Søk på Christain Anderson, han er satt som "wife".
Jeg tyder det til å bli Christian. Men det KAN være noe annet.
Du må være logget inn for å se vedlegget, og du kan klikke på det i nettleseren din for å få det forstørret opp

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Og her er originalen for 1920 tellingen. Her ser du at det riktige navnet på Carl/Karl faktisk er Carrol. Carrol er guttenavn, Carol er jentenavn
igjen, husk at du må være logget inn for å se vedlegg
igjen, husk at du må være logget inn for å se vedlegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
En interessant ting å se, Hermann er 8/12 (dvs 8 måneder) i januar, altså f. ca juni. (Census var tatt opp i januar 1920)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Her er en interessant side:
http://www.rootsweb.com/~njocean/ocean.html
Jeg har ikke sjekket innholdet, det er litt variabelt hvor bra disse RootswebYgenweb-prosjektene er. Men- du kan finne frivillige som gjør oppslag osv, særlig interessant vil det være å finne dødsattester, og enda mer interessant vil det være å finne naturalisasjonspapirene på Chris, de vil nesten helt sikkert fortelle deg hvor han kom fra, og kanskje til og med foreldrenes navn.
Lykke til!
http://www.rootsweb.com/~njocean/ocean.html
Jeg har ikke sjekket innholdet, det er litt variabelt hvor bra disse RootswebYgenweb-prosjektene er. Men- du kan finne frivillige som gjør oppslag osv, særlig interessant vil det være å finne dødsattester, og enda mer interessant vil det være å finne naturalisasjonspapirene på Chris, de vil nesten helt sikkert fortelle deg hvor han kom fra, og kanskje til og med foreldrenes navn.
Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Dette var bra. Takker så mye.
Jeg er enig i at jeg kanskje "lurte" meg selv i forhold til 1930-tellingen men for å si det slik; det var det jeg klarte å lure ut av systemet med den tilgangen jeg hadde.
Ellers var jo originalen nokså utvasket og vanskelig å lese. Hvis jeg forstår det riktig så kommer barna på neste liste? Har du denne også?
Skal gjør en innsats i forhold til linken du gav meg. Jeg har også erfaring med at dette kan være så som så, men det er verd et forsøk.
Hilsen Asbjørn.
Jeg er enig i at jeg kanskje "lurte" meg selv i forhold til 1930-tellingen men for å si det slik; det var det jeg klarte å lure ut av systemet med den tilgangen jeg hadde.
Ellers var jo originalen nokså utvasket og vanskelig å lese. Hvis jeg forstår det riktig så kommer barna på neste liste? Har du denne også?
Skal gjør en innsats i forhold til linken du gav meg. Jeg har også erfaring med at dette kan være så som så, men det er verd et forsøk.
Hilsen Asbjørn.