Emigrasjon til North Dakota, Knut Gudmundseth 1906

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Bjørn Skulstad

Emigrasjon til North Dakota, Knut Gudmundseth 1906

Legg inn av Bjørn Skulstad » 16. juni 2024 kl. 19.54

Hei. Jeg ledet etter broren til min oldefar. Han var døpt Knut Andreas Gudmundseth (sønn av Rasmus Larsson Skjortnes). Knut var født 13.07.1887 i Skodje, Møre og Romsdal. Han skiftet navn , trolig etter å ha kommet til Amerika i 1906 til Knut Andreas Larsen. Kanskje brukte han også/eller Larsson. Han emigrerte fra Ålesund via Southampton til North Dakota i 1906 med "New York". Etter en tid (trolig først i ND, deretter i Wadena, Kanada) kom han tilbake og giftet seg i Ålesund kirke 08.04.1915 for så å reise tilbake til Masie (Massie, Ontario?) i Kanada. Etter dette mister vi sporene og sliter med å finne både hans og hans kones historikk (hun var Sofie Marie Andreasdatter Bringsingshaug, f. 1890) iflg digitalarkivet. Linker: https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000900701 og https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000007233393
Hvordan finner jeg etterkommerne? Har North Dakota og Sascatchewan/Kanada søkbart digitalarkiv på samme måte som i Norge? På forhånd takk for hjelp.

Erik Aasland
Sted: Canada

Re: Emigrasjon til North Dakota, Knut Gudmundseth 1906

Legg inn av Erik Aasland » 17. juni 2024 kl. 1.10

Hei,

Knut og kona Sofie finnes i Canadas Dominion Census av 1931. De bor i Hamlet of Northgate i provinsen Saskatchewan. De har flere barn. Det står at han utvandret til Dominion of Canada i 1906 og søkte å bli British Subject i 1910 og kona søkte i 1915, og ett barn, Anne Camilla, i 1930. Anne Camilla måtte søke fordi hun ble født i De forente stater og derfor var amerikaner, og Knut og Sofie, selfølgelig, i Norge. Jeg vet ikke hvorfor den yngste ble født i De forente stater, mulig Sofie var på besøk i De forente Stater. Alle de andre ble født i Canada og var derfor allerede British Subjects (britiske subjekter). Knut og Sofie søkte i 1910 og 1915, men ble britiske subjekter i 1941 (se inlegg). (Les dette om du vil få kopier: https://library-archives.canada.ca/eng/ ... ation.aspx).

Kirkebøkene i Canada er stengt i 100 år før de kan søkes på (da kan halvparten av barna søkes nå, her: http://genealogy.ehealthsask.ca/vsgs_srch.aspx). Folketellinger i 95,5 år. Den fra 1931 er nå åpen. Da finnes de sikkert i den til 1926, 1921 og 1916 og kanske Knut i den til 1911 og 1906.

Erik

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Bjørn Skulstad

Legg inn av Bjørn Skulstad » 17. juni 2024 kl. 18.14

Tuisen takk Erik. :)

Erik Aasland

Legg inn av Erik Aasland » 17. juni 2024 kl. 20.24

Det ser ut som den ene sønnen, Alfred Perry Larson, døde under krigen. Han var pilot med det Royal Canadian Air Force (Han var Warrant Officer Second Class). Se på denne lenken fra Statsarkivet i Ottawa (du kan bestille en kopi av bildet). Han ble gravlagt i Nederland.

https://www.veterans.gc.ca/en/remembran ... il/2765850

Si meg om du vil ha andre opplysinger om denne familien.

Erik

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Bjørn Skulstad

Legg inn av Bjørn Skulstad » 19. juni 2024 kl. 20.57

Snilt av deg å tilby hjelp. Etter det jeg nå har lært om familien til Knut er det fristende å be om mer. Jeg har rettet henvendelse til lokalsamling og personer i Sande der Sofie kom fra. Hvis du har anledning å hjelpe til mer så ønsker jeg å vite mer om etterkommerne til Knut og Sofie, og da barnebarn. Og da begynner det vel å bli vanskelig med sperrefrist ol. Det er jo folk som i dag vil være mellom 55 og 80år eller deromkring. Navnene på disse, altså barna til Alfred Perry sine nevøer og nieser er vel vanskelig å finne? Når det gjelder Anna så kan hennes fødsel i Amerika ha med tanten å gjøre siden Sofies søster visstnok reiste til Amerika sammen med Sofie og Knut i 1915. Kanskje slo hun seg ned i N.dakota Eller i det området og at det var der Anna kom til verden?
Mvh
BS

Erik Aasland

Legg inn av Erik Aasland » 22. juni 2024 kl. 15.28

21193 skrev: 19. juni 2024 kl. 20.57 Snilt av deg å tilby hjelp. Etter det jeg nå har lært om familien til Knut er det fristende å be om mer. Jeg har rettet henvendelse til lokalsamling og personer i Sande der Sofie kom fra. Hvis du har anledning å hjelpe til mer så ønsker jeg å vite mer om etterkommerne til Knut og Sofie, og da barnebarn. Og da begynner det vel å bli vanskelig med sperrefrist ol. Det er jo folk som i dag vil være mellom 55 og 80år eller deromkring. Navnene på disse, altså barna til Alfred Perry sine nevøer og nieser er vel vanskelig å finne? Når det gjelder Anna så kan hennes fødsel i Amerika ha med tanten å gjøre siden Sofies søster visstnok reiste til Amerika sammen med Sofie og Knut i 1915. Kanskje slo hun seg ned i N.dakota Eller i det området og at det var der Anna kom til verden?
Mvh
BS

Hei Bjørn, har sendt deg en PM.

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»