To brødre fra Ramse i Tovdal til USA i 1848

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
Gunnar Homme
Sted: KRISTIANSAND S

To brødre fra Ramse i Tovdal til USA i 1848

Legg inn av Gunnar Homme » 27. februar 2024 kl. 16.33

I forbindelse med den store utvandringen fra Tovdal til Texas i 1846 (beskrevet av Odd Magne Syvertsen i sin bok "Norge i Texas- et bidrag til norsk emigrasjonshistorie") dro min tipp tipp oldefar Ole Aslaksen Bujord f. 15.1.1775 sammen med kona Kirsti og mange av de 12 barna de hadde via LeHavre og NewOrleans til Texas.  I Odd Magne Syvertsens bok er disse omhandlet på side 220 og 221.  To av sønnene skal ha kommet over 2 år senere, i 1848.  Dette gjelder:
  • Gunnar Olsen Ramse Bujord, f. 13.november 1826.  Han ble mange år senere (1872, gift her hjemme med Ingeborg Såghus. Bosatt i Mykland og Tovdal i Åmli.
  • Tjøstolv Olsen Ramse Bujord, f. 1819.  Han ble i 1855 gift med Berte Aslaksdotter, og de fikk mange barn her hjemme.  Han skal ha dratt til Amerika sammen med broren Gunnar i 1848.  Senere har han bosatt seg på Brubakk i Åmli.
Jeg finner dem ikke i boken til Syvertsen som skal omhandle alle som dro fra Norge til Texas.  Men jeg finner dem ikke andre steder heller.  Jeg er ikke så rutinert på søk på innreiser til New York, Cannada og andre steder.  
Håper noen kunne bistå.

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»