Syver Olsen og Maren Simensdatter

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Ragnar Bjørge Johansen
Sted: GRÅLUM

Syver Olsen og Maren Simensdatter

Legg inn av Ragnar Bjørge Johansen » 29. april 2023 kl. 14.50

Dette har og er en nøtt. Syver Olsen f. 1. mars 1816 på Skjøren Østre i Tune og hans kone Maren Simensdatter f. 11. oktober 1819 på Vesten Mellom, Borge. Viet i Borge 16. september 1842. I 1870 bodde de i Opsund Gaden i Sarpsborg og ifg kirkeboken reiste de til Amerika i 1872 (se link)     https://www.digitalarkivet.no/kb20060920030382

Jeg har forsøkt å lete etter emigrasjons tidspunkt, passasjerlister etc. uten resultat. I tillegg har jeg søkt på Ancestry. Problemet med Syver Olsen er om han beholdt etternavnet eller om de endret dette. Simensdatter er jo heller ikke enkelt å benytte der borte. Når man ikke aner hvor de endte er ikke saken enklere. 

En liten tanke har dukket opp, 1870 tallet er jo også årstall hvor mange emigrerte til Australia. Jeg har ikke sjekket dette.

Jeg regner med at de som er inne på dette fora vedrørende emigrasjon etc. er drevene på dette. 

Jeg prøver om dere har tips og takker for alle.

PS! Jeg vet at en annen del av familien også emigrerte, men de endret etternavnet sitt til Skjøren, Sjøren eller helst uten ø med o eller oe i stedet.

Erik Aasland
Sted: Canada

Re: Syver Olsen og Maren Simensdatter

Legg inn av Erik Aasland » 29. april 2023 kl. 17.36

Har du prøvd Canada? Etter Amerika utvandret de fleste nordmenn til The Dominion of Canada, inkluderende tusenvis nordmenn som forlot Amerika og utvandret til Canada.

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»