Ekteskapslisens

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Tore Vassdal
Sted: LARVIK

Ekteskapslisens

Legg inn av Tore Vassdal » 15. september 2022 kl. 21.10

Kan noen gi meg et tips om hvordan jeg kan få se en fullstendig versjon av ekteskapslisensen (Marriage License) til en slektning av meg, som giftet seg på Brooklynn (Kings?) i New York City, NY, USA den 24 august 1912 ?  Tror jeg har alle nødvendige data om paret. Lisensen skal ha nummer 9998. Jeg er innstilt på å betale en avgift om det trengs.
Vennligst
Tore Vassdal

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ekteskapslisens

Legg inn av Astrid Mollan » 16. september 2022 kl. 20.39

Kan du gi oss navn, datoer osv. Da kan jeg søke de opp på ancestry.com. Ofte står da lenke til hvor du kan kjøpe ekteskapslisenser osv. 
Astrid M

Tore Vassdal

Legg inn av Tore Vassdal » 17. september 2022 kl. 0.22

Takk skal du ha, Astrid!
Jeg har adgang til Ancestry. Uten å være særlig rutinert, har jeg etter hvert funnet den jeg søker etter i en ekteskapsliste, men kommer ikke fram til  Marriage License.  Flott om du kan hjelpe meg videre, kanskje til en kontaktadresse hvor jeg kan bestille en kopi?
Den det gjelder heter Hanna Gabrielsen, navnet er tydeligvis blitt oppfattet og skrevet riktig over there. Hun var født i Bergen i 1888 og giftet seg med Gustav Bruun, som hun var blitt kjent med der borte. Det ser ut for at han skrev navnet sitt "Brun"der. Har notert meg at deres Marriage License har nummer  9998. Det skal også finnes et "Certificate"  med nummer 8469, men det er trolig av mindre interesse for meg.

Grunnen til at jeg gjerne skulle ha sett lisensen, er at jeg har en usikker opplysning om at Hanna var i et kort og ulykkelig eteskap i tenårene sine, og at dette ble en grunn til at hun snart emigrerte. Så har jeg fått et tips om at det vil fremgå av den amerikanske ekteskapslisensen om hun var ugift eller gift og skilt.
Det nye ekteskapet ble også kort. Hanna døde i barselfeber, og ektemannen reiste hjem igjen til Norge med to små barn. 
Vennlig hilsen
Tore

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 17. september 2022 kl. 10.35

Lenke. https://www1.nyc.gov/site/records/histo ... r-new.page

https://dorisorders.nyc.gov/dorisorders ... al-records

Name: Hanna Gabrielsen
Marriage Date: 24 Aug 1912
Marriage Place: Kings, New York, USA
Spouse: Gustav Brunn
Certificate Number: 8469

Marriage License Date: 24 Aug 1912
Marriage License Place: Brooklyn, New York City, New York, USA
Spouse:
Gustav Brunn
License Number: 9998

[Hanna Gabrielson]
Ethnicity/ Nationality: Scandinavian
Marital status: Single
Birth Date: abt 1889
Birth Place: Norway
Other Birth Place: Bergen
Last Known Residence: Bergen, Norway
Departure Port: Liverpool, England
Arrival Date: 14 Feb 1910
Arrival Port: New York, New York, USA
Final Destination: New York, New York
Height: 4 Feet, 11 Inches
Hair Color: Dark
Eye Color: Blue
Complexion: Dark
Money in Possession: $15
Person in Old Country: Mr Gabrielson
Person in Old Country Relationship: Father
Person in Old Country Residence: Bergen
Person in US: Mr August Loose
Person in US Relationship: Uncle
Father: Gabrielson
Ship Name: Campania
Search Ship Database: Search for the Campania i

Name: Frøken Hanna Gabrielsen
Marital Status: Ugift (Single)
Emigration Age: 21
Birth Date: 1889
Birth Place: Bergen
Last Known Residence Place: Bergen
Emigration Date: 24 Jan 1910
Emigration Place: Bergen, Norge
Emigration Destination: Brooklyn, New York
Emigration Ship: Skand Amerikan
Household Members

Jeg tviler på om hun ville ha oppgitt om hun var skilt ved giftemål i Amerika. Hvorfor skulle hun det? Bare hvis hun var skilt i Amerika. Enke ville vel stå i tilfelle ved utreisen. Men hun kan selvfølgelig ha fått et barn som var bortsatt.

Myndighetsalderen var 21 år. Før dette måtte en søke om å få gifte seg  Det bør finnes papirer på dette. Ble hun skilt, var det også en stor prosess som det bør finnes dokumenter på https://www.arkivverket.no/dokumentasjo ... skilsmisse

Hvis hun reiste og etterlot et barn, er det ikke alltid lett å finne. Kanskje dro hun langt av sted for å føde. I Oslo-området ser det ut til at Rikshospitalet hjalp til med å «sette bort» barn. Om de hadde noe lignende i Bergen vet jeg ikke. 

Det står frøken foran navnet hennes fra Bergen politikammer. Det tolker jeg som om hun aldri var gift. 

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Tore Vassdal

Legg inn av Tore Vassdal » 17. september 2022 kl. 21.45

Takk for ditt engasjement, Astrid, for både facts og vurderinger.  Jeg prøver å gå litt videre med saken. Noe av løsningen kan ligge i at Hanna oppholdt seg i Wales, kanskje Cardiff, deler av 1908 og 1909, kanskje så lenge som ett år. Hvis der var et ekteskap og en skilsmisse, kan det meste ha skjedd der.
Vennlig hilsen
Tore

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 17. september 2022 kl. 22.13

Jeg syntes at det var noe kjent med navnet. https://slektogdata.no/slektsforum/view ... en#p815579
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 18. september 2022 kl. 12.27

Dette er en mye eldre Hanna som bor i Wales.
Name: Hannah Gabrielson
Residence Year: 1882-1883
Street Address: 39 Garfen Street
Residence Place: Glamorgan, Wales
Save
Astrid M

Tore Vassdal

Legg inn av Tore Vassdal » 19. september 2022 kl. 22.39

Takk igjen, Astrid. Litt treg i hukommelsen, oppfatter jeg nå at det var du som hjalp meg et stykke på vei utpå høsten i fjor. Med lenken du nå sendte meg, har jeg hengt ut et nytt snøre og venter napp fra bydelen/county NY/Kings i løpet av de nærmeste dagene.

Hvis resultatet er negativt, avslutter jeg beretningen om Hanna uten å nevne noe om dette. Er det positivt, vil det være interessant, også fordi det belyser noen sosiale sider knyttet både til utvandringen og til Hannas forhold til andre i slekten. Da har jeg også et utgangspunkt for å kunne be om innsyn i annet arkivmateriale for å finne ut noe mer.

Den eldre Hanna, som du har funnet, er nok en helt annen person. 
Med utgangspunkt i en artikkel i bladet vårt (nr 4, 2017) har jeg prøvd å spore opp "vår" Hanna i Wales, uten å finne noe. Tenker meg at både giftermål og skilsmisse kan ha skjedd der. I så fall forblir vel det hele en uløst gåte.
Vennlig hilsen Tore
PS Du skal få vite det, hvis det jeg får fra NY bekrefter at hun var skilt.

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 19. september 2022 kl. 23.39

Hvis hun virkelig er blitt gift i et katolsk land ble det ikke noe skilsmisse. Da er nok hemmeligheten at hun stakk av til Amerika, slik en del menn gjorde uten å skille seg. Det var meg forrige gang også. Slike gåter synes jeg er artig.
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»