Didrik Anoni Jacobsen og hans familie - Chicago, USA
Moderator: MOD_Emigranter
-
Didrik Anoni Jacobsen og hans familie - Chicago, USA
Didrik Antoni – f. onsdag 29. desember 1875 (Sokneprestkontor, Klokkerbok B4, 1869-1877, s.35). Antar at han dør i Chicago i desember 1965 (ref. Trygdeordningens Dødsfallregistre i US). Gift 3. juli 1904 i Durban (ref. Stavanger Adressebok 1907) med Ingeborg Karine Kristiansen (Kristiansdtr. Eltrevåg). Hun var født 6. oktober 1879 på Eltrevåg/Lyngholmen i Sveio (konfirmert - ref. Sveio Sokneprestkontor, Ministerialbok B3, 1894-1906, side 109, linje 21).
Didrik var byggmester, og han drar til USA med «SS Astoria» fra Glasgow og ankomst NY 22. mai 1907. Neste gang er med «SS St. Louis» avreise fra Southamption og ankomst New York (Ellis Island) 8. (muligens 7.) mai 1910. Sannsynligvis har familien kommet etter på slutten av 1910 da familien ikke er å finne i noen folketellinger etter 1910. Familien slår seg ned i Park Ridge – en forstad til Chicago, Ill.
På tidspunkt for emigrering, hadde de to sønner - Ingolf f. 12.2.1909 i Stavanger og Jacob f. 16.8. 1910 i Stavanger. De etablerte seg i Chicago i bydelen Park Ridge. I folketelling 1940 var adressen 715 Clifton Avenue, Main Township, Cook County, Chicago.
Spørsmål 1: Når og med hvem giftet Ingolf seg - det er mulig giftermålet var i 1951 - 1953. Ingolf har muligens dødd 14. mai 1972.
Spørsmål 2: Kan Ingolf ha hatt barn? I så fall - kan en finne ut navn og fødselsdato mm?
Spørsmål 3: Verfisering hvorvidt Didrik døde i 1965
Spørsmål 4: Når døde konen Ingeborg?
Spørsmål 5: Er det mulig at Jacob kan ha giftet seg? I så fall - med hvem og når? Evt. barn? Når døde Jacob? Evt. hans kone?
Håper på litt hjelp/veiledning her.
Carl Rolv Middelthon
Didrik var byggmester, og han drar til USA med «SS Astoria» fra Glasgow og ankomst NY 22. mai 1907. Neste gang er med «SS St. Louis» avreise fra Southamption og ankomst New York (Ellis Island) 8. (muligens 7.) mai 1910. Sannsynligvis har familien kommet etter på slutten av 1910 da familien ikke er å finne i noen folketellinger etter 1910. Familien slår seg ned i Park Ridge – en forstad til Chicago, Ill.
På tidspunkt for emigrering, hadde de to sønner - Ingolf f. 12.2.1909 i Stavanger og Jacob f. 16.8. 1910 i Stavanger. De etablerte seg i Chicago i bydelen Park Ridge. I folketelling 1940 var adressen 715 Clifton Avenue, Main Township, Cook County, Chicago.
Spørsmål 1: Når og med hvem giftet Ingolf seg - det er mulig giftermålet var i 1951 - 1953. Ingolf har muligens dødd 14. mai 1972.
Spørsmål 2: Kan Ingolf ha hatt barn? I så fall - kan en finne ut navn og fødselsdato mm?
Spørsmål 3: Verfisering hvorvidt Didrik døde i 1965
Spørsmål 4: Når døde konen Ingeborg?
Spørsmål 5: Er det mulig at Jacob kan ha giftet seg? I så fall - med hvem og når? Evt. barn? Når døde Jacob? Evt. hans kone?
Håper på litt hjelp/veiledning her.
Carl Rolv Middelthon
- Marit Lorvik Sørli
Re: Didrik Anoni Jacobsen og hans familie - Chicago, USA
Ingeborg Jacobsen, Ingolv Jacobsen og Jacob Jacobsen reiser til Illinois 23/6-1913
1913 1113 - Emigranter over Stavanger 1903-1928 - Digitalarkivet
1913 1114 - Emigranter over Stavanger 1903-1928 - Digitalarkivet
1913 1115 - Emigranter over Stavanger 1903-1928 - Digitalarkivet
1913 1113 - Emigranter over Stavanger 1903-1928 - Digitalarkivet
1913 1114 - Emigranter over Stavanger 1903-1928 - Digitalarkivet
1913 1115 - Emigranter over Stavanger 1903-1928 - Digitalarkivet
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Tidligere svar her. Det er funnet lite om sønnene.
https://slektogdata.no/slektsforum/view ... 6fabbbc9fe
https://slektogdata.no/slektsforum/view ... 6fabbbc9fe
Astrid M
-
Tusen takk til alle - setter stor pris på hjelpen så langt
mvh
Rolv Middelthon.
mvh
Rolv Middelthon.
- Astrid Mollan
Jeg ser i dødsannonsen til Didrik at barna kalles Ira T og Jack F. Da får vi lete etter dem. Morens navn skrives fremdeles som Ingeborg.
Didrik døde i desember står det et sted og annonsen sto i avisa 08.des. Nærmere enn helt i begynnelsen av desember kommer vi vel ikke.
Didrik døde i desember står det et sted og annonsen sto i avisa 08.des. Nærmere enn helt i begynnelsen av desember kommer vi vel ikke.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M
- Astrid Mollan
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Astrid Mollan den 16. oktober 2021 kl. 12.30, redigert 1 gang totalt.
Astrid M
- Astrid Mollan
Var Jacob en tur hjemme i 1955. Flybillett. Veldig usikkert!
Jacob T Jacobsen
in the California, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists, 1882-1959
ViewCalifornia, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists, 1882-1959
Add or update information
Report a problem
DetailSource
Name: Jacob T Jacobsen
Jacob T Jacobsen
in the California, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists, 1882-1959
ViewCalifornia, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists, 1882-1959
Add or update information
Report a problem
DetailSource
Name: Jacob T Jacobsen
Astrid M
- Astrid Mollan
Her er rett Ingeborg død. 1959. Se vedlegg.
Sist redigert av Astrid Mollan den 16. oktober 2021 kl. 15.17, redigert 1 gang totalt.
Astrid M
- Astrid Mollan
Esthers dødsfall. Ingen barn
Astrid M
- Astrid Mollan
Name: Esther R. Newman
Marriage Date: 22 Jun 1944
Spouse: Jack F. Jacobsen
Marriage Location: Cook County, IL
Marriage license: {CF5E29DF-239D-4111-83FE-AF39C4D1CC2E}
File Number: 1818828
Archive collection name: Cook County Genealogy Records (Marriages)
Archive repository location: Chicago, IL
Archive repository name: Cook County Clerk
Name: Esther Nejman
Birth Date: 15 Sep 1914
Father: Julian Nejman
Mother: Francis Szatkowska
FHL Film Number: 1288331
Save
Birth Year: abt 1915
Race: White
Age in 1930: 15
Birthplace: Illinois
Marital Status: Single
Relation to Head of House: Daughter
Home in 1930: Chicago, Cook, Illinois, USA
Map of Home: Chicago, Cook, Illinois
Street Address: Ridgway Avenue
Ward of City: 40
Block: 159
House Number: 4022
Dwelling Number: 210
Family Number: 342
Attended School: Yes
Able to Read and Write: Yes
Father's Birthplace: Illinois
Mother's Birthplace: Poland
Able to Speak English: Yes
Household Members Age Relationship
Julian Nejman
53 Head
Frances Nejman
51 Wife
Cecelia Nejman
28 Daughter
Henry S Nejman
26 Son
Irene Nejman
25 Daughter
Frances Nejman
22 Daughter
Julian Nejman
19 Son
Esther Nejman 15 Daughter
Neighbors: View others on page
Marriage Date: 22 Jun 1944
Spouse: Jack F. Jacobsen
Marriage Location: Cook County, IL
Marriage license: {CF5E29DF-239D-4111-83FE-AF39C4D1CC2E}
File Number: 1818828
Archive collection name: Cook County Genealogy Records (Marriages)
Birth Date: 15 Sep 1914
Father: Julian Nejman
Mother: Francis Szatkowska
FHL Film Number: 1288331
Save
Birth Year: abt 1915
Age in 1930: 15
Birthplace: Illinois
Marital Status: Single
Relation to Head of House: Daughter
Home in 1930: Chicago, Cook, Illinois, USA
Map of Home: Chicago, Cook, Illinois
Street Address: Ridgway Avenue
Ward of City: 40
Block: 159
House Number: 4022
Dwelling Number: 210
Family Number: 342
Attended School: Yes
Able to Read and Write: Yes
Father's Birthplace: Illinois
Mother's Birthplace: Poland
Able to Speak English: Yes
Household Members Age Relationship
Julian Nejman
53 Head
Frances Nejman
51 Wife
Cecelia Nejman
28 Daughter
Henry S Nejman
26 Son
Irene Nejman
25 Daughter
Frances Nejman
22 Daughter
Julian Nejman
19 Son
Esther Nejman 15 Daughter
Neighbors: View others on page
Astrid M
-
Først av alt - tusen, tusen takk for alt du har klart å finne ut av. Der var mye nytt som vi ikke visste noe om. Bl.a. så har det vært ukjent at Jacob som senere kalte seg Jack, var gift så tidlig som 1944. Og at han var elektriker av yrke.
Det var også ukjent at begge brødrene var i militæret under 2. verdenskrig. Vi vet nå at Ingolf var i marinen 1942 - 1946. Vi vet også at Jack var i marinen, men mangler informasjon om når han gikk inn i marinen og når han ble dimmitert.
Dødsannonsen vedr. Didrik A. Jacobsen i Chicago Tribune datert 8. mai 1965, sier "loving father of Ira T. and Jack F. Jacobsen..." . Jeg vil anta at det her er en skrivefeil, da det er helt ukjent at der skulle være et barn med navn Ira T. Jacobsen - tror derfor det må være Ingolf F. Jacobsen det skulle vært.
Ingolf F. Jacobsen skal visstnok ha dødd i 1972, men jeg har ikke det verifisert. Har heller ikke informasjoner om Ingolf sitt yrke, men lurer på om han kan ha vært sjømann?
mvh
Rolv Middelthon
Det var også ukjent at begge brødrene var i militæret under 2. verdenskrig. Vi vet nå at Ingolf var i marinen 1942 - 1946. Vi vet også at Jack var i marinen, men mangler informasjon om når han gikk inn i marinen og når han ble dimmitert.
Dødsannonsen vedr. Didrik A. Jacobsen i Chicago Tribune datert 8. mai 1965, sier "loving father of Ira T. and Jack F. Jacobsen..." . Jeg vil anta at det her er en skrivefeil, da det er helt ukjent at der skulle være et barn med navn Ira T. Jacobsen - tror derfor det må være Ingolf F. Jacobsen det skulle vært.
Ingolf F. Jacobsen skal visstnok ha dødd i 1972, men jeg har ikke det verifisert. Har heller ikke informasjoner om Ingolf sitt yrke, men lurer på om han kan ha vært sjømann?
mvh
Rolv Middelthon
- Astrid Mollan
Dette la jeg ved i forrige tråd.
Name: Ingolf F Jacobsen
Death Date: 14 May 1972
Death Location: Cook County, IL
File Number: 613663
Archive collection name: Cook County Genealogy Records (Deaths)
Death Location: Cook County, IL
File Number: 613663
Archive collection name: Cook County Genealogy Records (Deaths)
Astrid M
- Astrid Mollan
Birth Date: 1909
Military Date: 11 Jan 1943
Publication Date: 1 Apr 1951
Title: Commissioned and Warrant Officers of the United States Naval and Reserve
Birth Date: 12 Feb 1909
SSN: 345072931
Enlistment Branch: NAVY
Enlistment Date: 14 Sep 1942
Discharge Date: 4 Aug 1946
Page number: 1
Name: Ingolf Forswald Jacobsen
Birth Date: 18 Feb 1909
Birth Place: Stavenger, Norway
Registration Date: 16 Oct 1940
Registration Place: Park Ridge, Cook, Illinois, USA
Employer: Balsoon And Katz Corp
Height: "6"
Weight: "155"
Complexion: Light
Hair Color: Blonde
Eye Color: Blue
Next of Kin: Diedrick Anton Jacobsen
Birth Date: 1909
Military Date: 11 Jan 1943
Publication Date: 1 Apr 1951
Title: Commissioned and Warrant Officers of the United States Naval and Reserve
Birth Date: 12 Feb 1909
SSN: 345072931
Enlistment Branch: NAVY
Enlistment Date: 14 Sep 1942
Discharge Date: 4 Aug 1946
Page number: 1
Name: Ingolf Forswald Jacobsen
Birth Date: 18 Feb 1909
Birth Place: Stavenger, Norway
Registration Date: 16 Oct 1940
Registration Place: Park Ridge, Cook, Illinois, USA
Employer: Balsoon And Katz Corp
Height: "6"
Weight: "155"
Complexion: Light
Hair Color: Blonde
Eye Color: Blue
Next of Kin: Diedrick Anton Jacobsen
Astrid M
- Astrid Mollan
Ingen skrivefeil. Han ble nok benevnte Ira. Ingen kone.
Astrid M
-
Nok en gang tusen takk.
Det er tydelig at Ancestors gir større muligheter å finne personer enn MyHeritage,
Basert på det du fant om Ira F. Jacobsen (Obituary)
a) i Chicago Tribune at han blir bisatt 17. mai 1972, og
b) i en annen lenke du fant fra Cook County som gir en oversikt over døde, hvor Ingolf F. Jacobsen er oppført som død 14. mai 1972
tolker jeg at Ira er et kallenavn, mens det formelle navnet er Ingolf. Da har forsåvidt far og to sønner uformelle kallenavn - Dick (Didrik), Ira (Ingolf) og Jack (Jacob).
Nevnte Obituary over Ira (Ingolf) henviser ikke til noen ektefelle, så da kan en vel anta at han aldri ble gift?
Du fant også et manifest fra fly landet i Los Angeles, hvor der er en passasjer med navnet Jacob T. Jacobsen. Da jeg så nærmere på manifestet så er det en viss mulighet for at det er en "F" og ikke en "T" i mellomnavn. Jeg har dessverre enda ikke noen lokal referanse til hvorvidt "vår" Jacob har vært i Stavanger på besøk.
Nok en gang - tusen takk for all hjelp så langt.
mvh
Rolv Middelthon
Det er tydelig at Ancestors gir større muligheter å finne personer enn MyHeritage,
Basert på det du fant om Ira F. Jacobsen (Obituary)
a) i Chicago Tribune at han blir bisatt 17. mai 1972, og
b) i en annen lenke du fant fra Cook County som gir en oversikt over døde, hvor Ingolf F. Jacobsen er oppført som død 14. mai 1972
tolker jeg at Ira er et kallenavn, mens det formelle navnet er Ingolf. Da har forsåvidt far og to sønner uformelle kallenavn - Dick (Didrik), Ira (Ingolf) og Jack (Jacob).
Nevnte Obituary over Ira (Ingolf) henviser ikke til noen ektefelle, så da kan en vel anta at han aldri ble gift?
Du fant også et manifest fra fly landet i Los Angeles, hvor der er en passasjer med navnet Jacob T. Jacobsen. Da jeg så nærmere på manifestet så er det en viss mulighet for at det er en "F" og ikke en "T" i mellomnavn. Jeg har dessverre enda ikke noen lokal referanse til hvorvidt "vår" Jacob har vært i Stavanger på besøk.
Nok en gang - tusen takk for all hjelp så langt.
mvh
Rolv Middelthon
- Astrid Mollan
My Heritage er ingen kilde. Det er en samling av opplysninger fra medlemmer, mye er korrekt, mye feil. Det du har fått av meg er skannede kilder fra Ancestry.com. Ancestry.com er en betalingstjeneste for scannere dokumenter, det samme er Newspaper.com. Det slektsforskere over hele verden bruker er gratistjenesten familysearch.org. De har et enormt arkiv i Utah, mormonernes arkiv. Du må registrere deg, det er helt ufarlig. Mye av det jeg har funnet er høyst sannsynligvis der også. Du bør bruke den til videre leting.
Her er Ira. https://www.familysearch.org/search/rec ... e=Jacobsen
Ira står som president. Jeg har funnet skannet mange flyreiser til Tokyo på 1950-60 tallet på en Ira Jacobsen, det kan være ham.
Forøvrig bør du lære deg å kopiere lenker til kirkebøker. Enkelt https://slektogdata.no/slektsforum/view ... p?t=139973
Hjelperne her vil gjerne ha lenker til opplysningene.
Du bør ha kommet et godt stykke på vei nå. Det er sikkert andre her som kan finne mer i andre databaser.
Ira står som president. Jeg har funnet skannet mange flyreiser til Tokyo på 1950-60 tallet på en Ira Jacobsen, det kan være ham.
Forøvrig bør du lære deg å kopiere lenker til kirkebøker. Enkelt https://slektogdata.no/slektsforum/view ... p?t=139973
Du bør ha kommet et godt stykke på vei nå. Det er sikkert andre her som kan finne mer i andre databaser.
Astrid M
-
Tusen takk, og takk for råd og om Family Search. Skal registrere meg der.
Jeg skal selvfølgelig for fremtiden huske på å legge inn lenker til kirkebøker, når jeg har spørsmål til Forumet.
Er det din anbefaling at jeg nå i ettertid får lagt inn lenker til de kirkebøkene jeg har benyttet i forbindelse med Didrik A. Jacobsen og hans familie?
Med vennlig hilsen
Rolv Middelthon
Jeg skal selvfølgelig for fremtiden huske på å legge inn lenker til kirkebøker, når jeg har spørsmål til Forumet.
Er det din anbefaling at jeg nå i ettertid får lagt inn lenker til de kirkebøkene jeg har benyttet i forbindelse med Didrik A. Jacobsen og hans familie?
Med vennlig hilsen
Rolv Middelthon
- Astrid Mollan
Ja. Det kan være noe andre som leter etter de samme personene om f.eks 5 år og finner denne tråden. De vil da lett kunne lese seg til om det er rett person. Sjekk også overskriften din. Slektsforum er søkbart på internett og forsvinner ikke slik som Facebook.
En ting jeg lurer på. Du skriver at de giftet seg i Durban. Var de misjonærer?
Det er et barn til. Hun døde sannsynligvis. SAST, St. Johannes sokneprestkontor, 30/30BA: Ministerialbok nr. A 7, 1900-1910, s. 174
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060616010650
En ting jeg lurer på. Du skriver at de giftet seg i Durban. Var de misjonærer?
Det er et barn til. Hun døde sannsynligvis. SAST, St. Johannes sokneprestkontor, 30/30BA: Ministerialbok nr. A 7, 1900-1910, s. 174
Sist redigert av Astrid Mollan den 19. oktober 2021 kl. 13.26, redigert 1 gang totalt.
Astrid M
-
Hei
Jeg skal prøve å få lagt inn lenker til de kirkebøkene jeg har benyttet vedr. Didrik, Ingeborg og deres barn.
Jeg har dessverre ingen informasjoner hva Didrik og Ingeborg gjorde i Durban. Vet heller ikke hvor jeg kunne lete for å finne informasjon om hans virke i Durban. Folketellingen for 1891 (funnet i Digitalarkivet) oppgir Didrik som fisker, og på det tidspunktet bor han sammen med foreldrene på en øy i Stavanger - Buøen. Iflg. adressebok for Stavanger 1907 er Didrik oppført som tømmermann - han bor da i Ø. Strandgt.. Adresseboken er digitalisert og tilgjengelig hos Stavanger Byarkiv.
mvh
Carl Rolv Middelthon
Jeg skal prøve å få lagt inn lenker til de kirkebøkene jeg har benyttet vedr. Didrik, Ingeborg og deres barn.
Jeg har dessverre ingen informasjoner hva Didrik og Ingeborg gjorde i Durban. Vet heller ikke hvor jeg kunne lete for å finne informasjon om hans virke i Durban. Folketellingen for 1891 (funnet i Digitalarkivet) oppgir Didrik som fisker, og på det tidspunktet bor han sammen med foreldrene på en øy i Stavanger - Buøen. Iflg. adressebok for Stavanger 1907 er Didrik oppført som tømmermann - han bor da i Ø. Strandgt.. Adresseboken er digitalisert og tilgjengelig hos Stavanger Byarkiv.
mvh
Carl Rolv Middelthon
- Astrid Mollan
Hvis de var misjonærer kan det tenkes at de arbeidet innen misjon/kirkeforeninger i Amerika. Yrke President kan være et tegn på det. Durban var utgangspunktet for misjonærene på Madagaskar. For ca 10 år siden fikk jeg god hjelp til å få opplysninger om slektninger som var misjonærer på Madagaskar hos Misjonsmuseet i Stavanger. De reiste ut rundt 1900 https://no.wikipedia.org/wiki/Misjonsmuseet
Museet hadde også fotografier.
datter SAST, St. Johannes sokneprestkontor, 30/30BA: Ministerialbok nr. A 7, 1900-1910, s. 174
Museet hadde også fotografier.
datter SAST, St. Johannes sokneprestkontor, 30/30BA: Ministerialbok nr. A 7, 1900-1910, s. 174
Astrid M
-
Hei - beklager at jeg ikke enda har fått til å legge inn lenkene til kirkebøkene.
Men - jeg fant nettopp en nekrolog om Ingolf F. (Forsvold) Jacobsen - sønn av Didrik. Den forteller en god del om hvem og hva Ira var. Han ble ingeniør, og gjorde det godt innen bl.a. filmindustrien mht. lydsystemer. Da han døde var han president i "Chicago Moving Picture machine Operators Union. Lenke: https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp ... er=7233925
mvh
Rolv Middelthon
Men - jeg fant nettopp en nekrolog om Ingolf F. (Forsvold) Jacobsen - sønn av Didrik. Den forteller en god del om hvem og hva Ira var. Han ble ingeniør, og gjorde det godt innen bl.a. filmindustrien mht. lydsystemer. Da han døde var han president i "Chicago Moving Picture machine Operators Union. Lenke: https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp ... er=7233925
mvh
Rolv Middelthon
- Øystein Brusevold Bærø
- Sted: BODØ
Det er vel ikke helt korrekt at ikke MyHeritage er en kilde på linje med Ancestry.com. Det finnes også en del skannet kildemateriale i MyHeritage også, men når det gjelder USA er det også min erfaring at Ancestry er bedre.22177 skrev: ↑17. oktober 2021 kl. 17.36 My Heritage er ingen kilde. Det er en samling av opplysninger fra medlemmer, mye er korrekt, mye feil. Det du har fått av meg er skannede kilder fra Ancestry.com. Ancestry.com er en betalingstjeneste for scannere dokumenter, det samme er Newspaper.com. Det slektsforskere over hele verden bruker er gratistjenesten familysearch.org. De har et enormt arkiv i Utah, mormonernes arkiv. Du må registrere deg, det er helt ufarlig. Mye av det jeg har funnet er høyst sannsynligvis der også. Du bør bruke den til videre leting.
Mvh Øystein B.