Sigurd Albert Olsen

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
dn18357
Sted: SKIPTVET

Sigurd Albert Olsen

Legg inn av dn18357 » 3. desember 2004 kl. 9.12

Trenger hjelp til å finne ut mere om Sigurd Albert Olsen.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 63499#ovre

Her er han i 1900 tellingen

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1651#ovre

Han "forsvant" etter at han sa han skulle til Amerika for å tjene penger. Ingen har hørt noe fra han siden han dro.

Det har vært snakket om at han hoppet på sjøen, at han skulle til Amerika og til Canada.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Sigurd Albert Olsen

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 3. desember 2004 kl. 11.00

Hei!
Dersom du ser på emigrant-innføringen - så ser du at billetten hans var "Prp" - altså prepaid. Det var noen i USA som ønsket ham over.

Synes vel historien om at han hoppet på sjøen var vel dramatisk.

Jeg vet at det er en som har jobbet veldig med emigrasjonen fra Nesodden, han bor også på nesodden, og er medlem hos oss i DIS. Jeg skal be han om å se innom på dette innlegget - kanskje han har noen ideer?

8)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 3. desember 2004 kl. 12.46

Jeg har nå lett rundt i forskjellige kilder - og kan ikke finne ham som Sigurd (med forskjellige stavemåter) og Ols* dersom <han brukte navnet Albert Ols* - er det et altfor vanlig navn

Jeg finner ham ikke på Ellis Island - sikkert pga at han ikke ankom der - men sannsynligvis Boston. Dersom det skjedde noe med ham under overfarten - ville han allikevel stått i listene - men da som avdød. eller savnet.

Siden han var gift - stakk han fra familien? Dersom han gjorde dette "med vilje" kan han jo bare ha byttet navn når han kom til USA. Ingen stor kunst det.

Har du ikke noen flere detaljer kan denne være en nøtt.

dn18357

Legg inn av dn18357 » 3. desember 2004 kl. 13.09

Han var gift med Otilie Amalie Andersen, bodde på Svartskog og hadde 3-4 gutter hvorav den ene er Anton Fredrik Olsen Stubberud ( min morfar).

Jeg har også hørt at Otilie Amalie Andersen hadde en halvbror i Amerika som het Anton og at hun av og til fikk tilsendt penger fra han. ( mulig denne "halvbroren" kan være Sigurd Albert?)

Ja, jeg er enig, dette er en nøtt!!

gj00077
Sted: Sverige

Legg inn av gj00077 » 4. desember 2004 kl. 0.25

Jeg tror ikke at han hoppet særlig langt :lol: ........

Kjenner du til denne etterlysningen fra 2001 http://www.agsedm.edmonton.ab.ca/view_query_2001.html ? Hvis ikke så er det flere som jakter på samme mann. Her står det også at han skrev brev fra Ontario. :roll:

Om han først dro til Nebraska http://www.worldatlas.com/webimage/coun ... namera.htm må han ha vandret noen mil opp til Ontario.

Det ville være fint om du kunne sjekke ut om det var andre familievenner som hadde emigrert før ham.[/list]

gj00077

Legg inn av gj00077 » 4. desember 2004 kl. 0.27

Familievenner ........ :shock: , selvsagt skal det være familiemedlemmer. Om han befinner seg i Nebraska i 1910 skjuler han seg i folketellinga. Jeg vil tro hos en annen familie.

gj00077

Legg inn av gj00077 » 4. desember 2004 kl. 0.49

Hmm jeg tror han hadde mange eldre søsken. Kjenner du til deres navn?

Kilde FS

Herman Oluf ANTONSEN

Birth: 06 Jun 1863 Place: <Nessoden, Akershus, Norway>

Christening: 19 Jul 1863 Place: Nessoden, Akershus, Norway

--------------------------------------------------------------------------------

Father: Anton OLSEN

Mother: Ingeborg JOHANNESDR

----------

Stemmer det?

dn18357

Legg inn av dn18357 » 4. desember 2004 kl. 9.32

Ja, han hadde mange søsken. Dette er det jeg har funnet:

http://carina.bergh-smith.net/carina/64.htm

Han som etterlyser samme person er min tremenning men han har visst ikke kommet noe lengre enn til å etterlyse.

Jeg er kjempeglad for all hjelp jeg kan få.

gj00077

Legg inn av gj00077 » 4. desember 2004 kl. 13.23

Så du kjente til brevet? Du må fortelle alt du vet slik at vi ikke bruker tid på å lete etter ting du allerede vet ....

Har du sjekket ut om noen av søsknene emigrerte, i såfall hvor og med hvem? Hvor befinner de seg i 1900 etc.

Jeg føler at det er noe som ikke stemmer helt iom. at du sier at han fikk 3-4 gutter før han som 20/21 åring emigrerte. Fikk han så mange barn i en alder av 20, eller var han en tur hjemom?

gj00077

Legg inn av gj00077 » 4. desember 2004 kl. 13.25

Har du forsket frem dette selv, eller har du fått opplysningene? Jeg bare lurer siden sønnen heter Olsen? Eller er det fordi hans farfar het Olsen?

dn18357

Legg inn av dn18357 » 4. desember 2004 kl. 18.17

Sigurd Albert Olsen het - Sigurd Antonsen i 1900 tellingen. Jeg er helt sikker på at det er riktig Sigurd Albert.
Jeg er også sikker på at han er far til min morfar som het Anton Fredrik Olsen og som senere tok navnet Stubberud.
Opplysningene om at han hadde flere gutter før han reiste har jeg kun fra en tante som jeg ikke er helt sikker på om husker helt riktig lenger, derfor utdypet jeg ikke det.

Jeg skal prøve å finne ut om noen av søsknene emigrerte.

Brevet kjente jeg ikke til, men linken viste til en mailadresse jeg kjente.

Jeg er fortsatt veldig glad for hjelp!

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»