Ole Svensson Williams f. 06.06.1857

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Kjersti Elgaaen
Sted: JAR

Ole Svensson Williams f. 06.06.1857

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 1. februar 2015 kl. 1.47

Hei!

Jeg leter etter Ole Svensson Williams og hans foreldre.

Det jeg vet om ham, er følgende:
Han ble født 06.06.1857. Hvor vet jeg ikke.
Ole emigrerte til Amerika i 1890. Han fikk amerikansk statsborgerskap i 1894.
Han giftet seg med norske Ellen i 1902.
I 1910 og 1920 bodde de i Seattle, Washington.
Ole døde imidlertid i Norge 30.09.1929 og ble begravet der.

Det jeg er på jakt etter, er hvor Ole ble født. Jeg tror at det var i Sverige. Jeg tror også at han tok Williams som etternavn da han kom til Amerika, uten at jeg har noen dokumentasjon på det. Og hvem var hans foreldre?

Jeg søker etter Ole Svensson Williams her i håp om at opplysninger om fødested og navn på foreldrene kan komme frem av emigrasjonslister eller i eventuell annen registrering i Amerika.
Håper at noen kan hjelpe meg med dette.

Mvh
Kjersti Elgaaen

gj09303
Sted: DRAMMEN

Re: Ole Svensson Williams f. 06.06.1857

Legg inn av gj09303 » 1. februar 2015 kl. 2.20

Hei

Ser ut til at han giftet seg i 1901.

Dette dokumentet oppgir Sverige som fødested og foreldrene som Swen Olsson og Carrie Monson.

http://www.digitalarchives.wa.gov/Digit ... JpegPage=0

Vivi

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 1. februar 2015 kl. 10.50

Hei :)

Har søkt på Ancestry og Familysearch etter Ole. Det einaste som eg har funne hittil er vielsen til Gustavus Olson, som ser ut til å vera ein bror av Ole.
Eg legg det inn her for det kan vera opplysninger av interesse.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:FH2W-ZJ9
Mvh
Anne Lisbeth

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 1. februar 2015 kl. 11.55

Hei Vivi!

Tusen takk! Supert!

Her fikk jeg også korrigert når og hvor Ole og Ellen giftet seg. Det eneste som ikke stemmer, er hvor gammel Ellen var da hun giftet seg. Ifølge Kirkeboken for Sør-Fron ble Eline/Ellen Johannesdatter født på Barlund i 1855. Hun var altså 46 år da de giftet seg. Alt annet stemmer jo, så da er det vel bare feilskrevet.

Jeg lurer forresten på hva dokumentet "Marriage Return" er for noe? Jeg kjenner ikke begrepet.

Navnene på Oles foreldre kom jo også frem. Det som gjør det kronglete å komme videre, er at jeg ikke vet hvor i Sverige Ole ble født. Problemet er nok at det er mange ved navn Ole Svensson, Sven Olson og Carrie/ev. Karin Monson i Sverige, så en ledetråd til hvor i Sverige de kom fra ville vært en kjempehjelp.

Hei Anne Lisbeth!

Takk for ytterligere informasjon! Alt om denne familien tar jeg imot med takk! Håper at det etter hvert kan komme frem hvor denne familien kom fra i Sverige også.

Mvh
Kjersti

Kjersti Elgaaen

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 1. februar 2015 kl. 23.50

Hei!

Jeg har nå funnet mer ut om Oles søsken og har truffet på en nøtt som jeg håper å få hjelp til å løse her.

Saken gjelder:

Gustavus Edwin Olson f. 1861 registrert gift 05.01.1887 i Sterling, Worcester, Massachusetts. Foreldre oppgis å være: Swen Olson og Carrie Monson. (FamilySearch) Altså samme foreldre som Ole Svensson Williams. Han skal da være Oles bror.

Problemet er at det gjennom husforhørsregistreringer i Sverige ikke fremkommer at Oles foreldre har en sønn ved navn Gustavus Edwin.
Det er imidlertid registrert at de har en sønn ved navn: Nils Svensson som er født 17.03. 1861 (Altså samme år som Gustavus Edwin). Nils emigrerte fra Skåne til Amerika i 1881. Noe mer vet jeg ikke om ham.

Jeg lurer på om dette er samme person som har forandret navnet sitt så totalt, eller om det er noe feil med registreringen i FamilyResearch.

Håper på hjelp til oppklaring av dette. Det er nokså forvirrende.

Mvh
Kjersti

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»