Jeg leter etter spor etter Charles Lund, eller Charles Sigvald Lund Eliassen, som var hans fulle navn.
Charles ble født i Mosjøen i Nordland 17. august 1873. Foreldrene var bakermester Gulle Benjamin Eliassen (1836-1890) fra Hemnes og Marie Lund (1837-1902) fra Brønnøy.
Nr. 187 her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-84
Da faren Gulle døde i 1890 flyttet familien til Trondheim.
I Trondheim ble Charles i ung alder (1895) far til en datter utenfor ekteskap.
Charles ble tidlig tilknyttet brigademusikken i Trondheim. Hans musikalske talent skal ha bragt han helt til studier i Leipzig, hvorfra han returnerte til Norge rundt 1898.
Hjemme i Norge reiste Charles land og strand rundt som konsertpianist og akkompagnetør, i tillegg til kor-direksjon, musikkundervisning, komponering etc. I 1905/06 ble Charles Lund den første organist i Lademoen kirke i Trondheim.
Men det er tydelig at endene ikke møttes økonomisk sett. Charles reiste til USA i 1910:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000370678
Etterslekta sier at Charles skal ha levd "som musiker" i USA, og at det kom noen brev derfra. Men plutselig stoppet det hele. Jeg har per nå ikke informasjon om hvor i USA det kan være snakk om at Charles bosatte seg.
Morten
Charles Lund (f. 1873)
Moderator: MOD_Emigranter
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Re: Charles Lund (f. 1873)
Det må vel være han her, selv om f.dato ikke stemmer helt. Han er "piano tuner" i Chicago.
Nærmeste pårørende er Mrs. Joseph Eliasson på samme adr. som han selv - 1208 S. Oakley, Chicago.
Name: Charles Sigvald Lund
Ereignistyp: Draft Registration
Ereignisdatum: 1917-1918
Ereignisort: Chicago City no 25, Illinois, United States
Nationalität: Norway
Geburtsdatum: 17 Oct 1873
Nærmeste pårørende er Mrs. Joseph Eliasson på samme adr. som han selv - 1208 S. Oakley, Chicago.
Name: Charles Sigvald Lund
Ereignistyp: Draft Registration
Ereignisdatum: 1917-1918
Ereignisort: Chicago City no 25, Illinois, United States
Nationalität: Norway
Geburtsdatum: 17 Oct 1873
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Og det er vel han som dør her
Name: Charles Sizebard Lund
Event Date: 04 Aug 1939
Event Place: Chicago, Cook, Illinois
Birth Year (Estimated): 1874
Birth Date: 17 Aug 1873
Birthplace: Trondhjem, Norway
Father's Name: Elias Lund
Father's Birthplace: Trondhjem, Norway
Mother's Birthplace: Trondhjem, Norway
Occupation: Musician and Composer
Residence Place: Chicago, Cook, Illinois
Burial Date: 07 Aug 1939
Burial Place: River Grove, Cook, Illinois
Cemetery: Elmwood
Fant han ved Census 1930. Fortsatt Chicago og singel.
Name: Charles Sizebard Lund
Event Date: 04 Aug 1939
Event Place: Chicago, Cook, Illinois
Birth Year (Estimated): 1874
Birth Date: 17 Aug 1873
Birthplace: Trondhjem, Norway
Father's Name: Elias Lund
Father's Birthplace: Trondhjem, Norway
Mother's Birthplace: Trondhjem, Norway
Occupation: Musician and Composer
Residence Place: Chicago, Cook, Illinois
Burial Date: 07 Aug 1939
Burial Place: River Grove, Cook, Illinois
Cemetery: Elmwood
Fant han ved Census 1930. Fortsatt Chicago og singel.
Oisan? Nå ble jeg veldig interessert!!
Jeg har lenge vært på utkikk etter en "pianist Charles Lund", som var i Nord-Norge i 1901.
"Min" Charles Lund fikk et barn utenfor ekteskap i Båtsfjord 17. juli 1902 med hun som senere skulle bli min farfars kone:
Sjekk Mandkjøn Nr. 9 her:
Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Landsoknet i Vardø, Ministerialbok nr. 11 (1897-1911), Fødte og døpte 1902, side 24.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
Jeg har "alt" om denne sønnen Charles, hvis du tror det kan være samme Charles Lund som er faren. Send gjerne PM ...
Jeg har lenge vært på utkikk etter en "pianist Charles Lund", som var i Nord-Norge i 1901.
"Min" Charles Lund fikk et barn utenfor ekteskap i Båtsfjord 17. juli 1902 med hun som senere skulle bli min farfars kone:
Sjekk Mandkjøn Nr. 9 her:
Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Landsoknet i Vardø, Ministerialbok nr. 11 (1897-1911), Fødte og døpte 1902, side 24.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
Jeg har "alt" om denne sønnen Charles, hvis du tror det kan være samme Charles Lund som er faren. Send gjerne PM ...
Dette er nok riktig mann Kari, det var kjapt levert. Charles var også pianostemmer i Trondheim, det nevnte jeg ikke innledningsvis. Tusen takk!
Morten
Morten
Jan-Thore; Charles Lund ble registrert i Tromsø ved folketellingen i desember 1900 under navnet Carles Sigvald Lund. Han reiste nok rundt og hadde konserter på den tia. I juni 1901 hadde han f. eks konsert i Bodø, så det er ingen tvil om at han var nordpå. Jeg tviler på at det var noen andre pianister med navnet Charles Lund som fartet rundt i Norge.
Morten
Morten