Anders Marinius Andreassen f. 18. okt. 1871 i Aurskog.
Moderator: MOD_Emigranter
-
- Sted: KONGSVINGER
Anders Marinius Andreassen f. 18. okt. 1871 i Aurskog.
Ønsker hjelp med å finne ut når Anders Marinius emigrerte til USA. To av hans onkler dro til Brookings i Sør Dakota i 1873 og 1887.
I bygdeboken for Flå i Buskerud står det at han bodde i Amerika.
Jeg har prøvd å finne han i emigrantlista men har ikke lykkes.
Hans foreldre var Andreas Johnsen f. 1842 i Høland og Maren Randia Iversdatter f. 1835 i Aurskog.
Håper noen kan hjelpe meg å finne emigrasjonsdato og hvor han havnet i USA.
mvh Tom
I bygdeboken for Flå i Buskerud står det at han bodde i Amerika.
Jeg har prøvd å finne han i emigrantlista men har ikke lykkes.
Hans foreldre var Andreas Johnsen f. 1842 i Høland og Maren Randia Iversdatter f. 1835 i Aurskog.
Håper noen kan hjelpe meg å finne emigrasjonsdato og hvor han havnet i USA.
mvh Tom
Re: Anders Marinius Andreassen f. 18. okt. 1871 i Aurskog.
Finner ham ikke i de militære rullene for WWI, hvor fødselsdato er inkludert.
I census for 1900 er fødselsmåned og år inkludert, og det er flere kandidater født i okt. 1871:
1900 United States Federal Census
Name: Andrew Anderson
Birth Date: Oct 1871
Birthplace: Norway
Home in 1900: Caledonia, Traill, North Dakota
[Traill]
Race: White
Immigration Year: 1888
Relation to Head of House: Boarder
Marital Status: Single
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
I census for 1900 er fødselsmåned og år inkludert, og det er flere kandidater født i okt. 1871:
1900 United States Federal Census
Name: Andrew Anderson
Birth Date: Oct 1871
Home in 1900: Caledonia, Traill, North Dakota
[Traill]
Immigration Year: 1888
Relation to Head of House: Boarder
Marital Status: Single
Hva er navner og dato/informasjon til onklene som dro til Brookings, South Dakota?
-
Hans onkler var Christian (Johnsen) Soli f. 16. jan 1831 i Høland. Han emigrerte til USA 23. mai 1873 og bodde da i Brookings. 1900 bodde han Lake Township, Roberts County, Sør-Dakota.
Hans bror Markus (Johnsen) Strom f. 5. jan 1834 i Høland, emigrerte 22. juli 1887 og bosatte seg i Brookings.
Trengs det flere opplysninger så har jeg noe om koner og barn.
mvh Tom
Hans bror Markus (Johnsen) Strom f. 5. jan 1834 i Høland, emigrerte 22. juli 1887 og bosatte seg i Brookings.
Trengs det flere opplysninger så har jeg noe om koner og barn.
mvh Tom

1880 United States Federal Census about C. J. Soli
Name: C. J. Soli
Birth Year: abt 1830
Home in 1880: Brookings, Dakota Territory
Relation to Head of House: Self (Head)
Marital Status: Married
Spouse's Name: Martha Soli
Mother's Birthplace: Nor
Occupation: Farmer
Cannot read/write:
Blind:
Deaf and dumb:
Otherwise disabled:
Idiotic or insane:
Household Members:
Name Age
C. J. Soli 50
Martha Soli
Name: C. J. Soli
Birth Year: abt 1830
Home in 1880: Brookings, Dakota Territory
Relation to Head of House: Self (Head)
Spouse's Name: Martha Soli
Mother's Birthplace: Nor
Occupation: Farmer
Cannot read/write:
Blind:
Deaf and dumb:
Otherwise disabled:
Idiotic or insane:
Household Members:
Name Age
C. J. Soli 50
Martha Soli
1900 US Census
Name: Christ J Soli
Birth Date: Dec 1830
Home in 1900: Lake, Roberts, South Dakota
[Roberts]
Immigration Year: 1869
Relation to Head of House: Father
Marriage Year: 1899
Years Married: 1
Household Members:
Name Age
Martin Soli 42
Matty ? Soli 43
Rocellia Soli 13
Glenna Soli 9
Christ J Soli 69
Ingerborg Soli 74
Name: Christ J Soli
Birth Date: Dec 1830
Home in 1900: Lake, Roberts, South Dakota
[Roberts]
Immigration Year: 1869
Relation to Head of House: Father
Marriage Year: 1899
Years Married: 1
Household Members:
Name Age
Martin Soli 42
Matty ? Soli 43
Rocellia Soli 13
Glenna Soli 9
Christ J Soli 69
Ingerborg Soli 74
Det er en person i Minnesota som forsker Christian på Ancestry.com:
http://trees.ancestry.com/tree/14398802 ... /101142451
Hvis du ikke har tilgang til Ancestry.com, PM meg og jeg vil prøve å få deg i kontakt med personen.
Er du sikker på at Marcus etternavn i USA var Strom? Vet du hvorfor brødrene (onkler) hadde forskjellige etternavn mens de bodde i samme område (Brookings)? Det er litt uvanlig for at det skal skje.
http://trees.ancestry.com/tree/14398802 ... /101142451
Hvis du ikke har tilgang til Ancestry.com, PM meg og jeg vil prøve å få deg i kontakt med personen.
Er du sikker på at Marcus etternavn i USA var Strom? Vet du hvorfor brødrene (onkler) hadde forskjellige etternavn mens de bodde i samme område (Brookings)? Det er litt uvanlig for at det skal skje.
-
Markus Johnsen Strøm var min tipptippoldefar og han hadde navnet Markus Johnsen Strøm når han reiste fra Norge. Har ikke funnet ut hvorfor han tok navnet Strøm. Christian Johnsen var navnet til hans bror og jeg antar han kom til en plass i USA som hadde navnet Solli.
Jeg synes det er så vanskelig å finne personer i USA pga. at de endret navn når de kom dit og fødselsårene kan variere på mange år. Jeg har også lagt ut familietre på Ancestry.com, men jeg ville satt pris på å komme i kontakt med personen i Minnesota.
Jeg må si "tusen takk" for at du har svart på min henvendelse og håper du også svarer hvis jeg sender inn flere spørsmål.
mvh Tom
Jeg synes det er så vanskelig å finne personer i USA pga. at de endret navn når de kom dit og fødselsårene kan variere på mange år. Jeg har også lagt ut familietre på Ancestry.com, men jeg ville satt pris på å komme i kontakt med personen i Minnesota.
Jeg må si "tusen takk" for at du har svart på min henvendelse og håper du også svarer hvis jeg sender inn flere spørsmål.
mvh Tom
Tom skrev:Jeg synes det er så vanskelig å finne personer i USA pga. at de endret navn når de kom dit og fødselsårene kan variere på mange år.
Mange av statenene (fylker) folketelling er ganske nøyaktige. Det er den amerikanske (US lands regjeringen) folketellinger som er så forferdelig. Forferdelig håndskrift som er ikke lett å indekseres. Census arbeiderer som tilsynelatende foretrakk å skrive ned sine beste gjetning av stavemåten av et navn basert på hvordan den hørtes ut, i stedet for en nøyaktig stavemåte. "Innvandring år" som ser ut til å endre med hver folketelling. Og fødsel år som synes å være et resultat av mennesker som sviktet grunnleggende matematikk klasse.

Nå legger innvandrerne selv. De kan ikke ha visst hvordan jeg skal fortelle folketellingen taker å stave navnet sitt riktig (og hva gjør du med å/ä, ø/ö og æ, som ikke eksisterer på engelsk?). De har kanskje prøvd forskjellige versjoner av navnene deres for å hjelpe sine ikke-skandinaviske naboer med uttalen.
For eks.: Farmoren min, Gurianna Marie Rødal Sylte er "Mary R Soilte" i 1905, "Georgianna M Sylte" i 1910, "Guriana Sytlte" i 1920, "Gurianna H Sylte" (nærmere!) i 1930. Jeg håper vi er nesten helt korrekt i 1940 folketelling.

Det er mulig at noen av dem har kanskje bevisst gitt uriktige fødselsdatoer og innvandring datoer på grunn av mistanke om at folketellingen kunne brukes til å kaste dem ut av landet.
Det er nok til å holde deg opptatt med slektsforskning for ÅR!

Tverrkulturell slektsforskning er alltid et eventyr! : D
Kan du sende meg din Ancestry.com brukernavn ved PM. Jeg skal prøve å hjelpe deg få kontakt med personen som forsker familien din.
Selvføgelig, du er hjertelig velkommen til å skrive til meg her og ved PM med spørsmåler når som helst -- men unskyld norsken min, som er ikke alltid helt perfekt!