Høyt frustrasjonsnivå

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj10887
Sted: KATTEM

Høyt frustrasjonsnivå

Legg inn av gj10887 » 21. april 2010 kl. 8.31

Hei, trenger hjelp / råd fra dere erfarne forskere der ute. Jeg har lett etter Ole Iver Dahl f. 1886 i Bjørnhus, Sparbu. Han utvandret til USA i 1910, etterlot kone og barn i Norge. Jeg har ved hjelp av skipliste funnet ut at han skulle til sin Onkel i Fowler California. Jeg har funnet hans onkel, men ikke han. Han er som sporløst forsvunnet. Det er ingen tvil om at han kom til USA, men finner ikke spor etter han etter den tid. Har prøvd alle slags navnekombinasjoner.
som Ole Iver Dal, Dale osv. osv. I skiplista stod det også at han kaller seg Johannesen, å ha brukt det også uten hell.

Ideer ? tips?

Sven Olaf Borg
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Re: Høyt frustrasjonsnivå

Legg inn av Sven Olaf Borg » 21. april 2010 kl. 12.09

Ole Dahl er jo et ganske vanlig navn, så det finnes mange Ole Dahl i USA. Det nærmeste jeg kunne finne var en Ole Dahl i US Census som bor i Redlands i California. Det er i nærheten av San Bernadino, og Fowler ligger like nord for San Fransisco, så det er ikke så veldig langt unna. Riktignok er fødselsår 1883 iflg SSDI. Han var riktignok gift i USA og hadde mange barn. Var også innkalt til tjeneste WWI.
En annen mulighet er at han ikke bosatte seg i USA. Kanskje han reiste til Canada? Finnes en Ole Dahl som kommer fra Cranbrook i Canada til Spokane i 1907. Finnes flere Ole Dahl også i Canada.
Kan være greit å vite dato han var født også. Blir litt lettere og eliminere noen.
Hva het onkelen? Kanskje er det mulig å finne etterkommere etter ham og undersøke den veien. Prøv også en etterlysning på Message Board på Ancestry.com. Har selv fått mye hjelp der.

Sven

Brukeravatar
Margit R Bakke
Sted: USA
Kontakt:

Legg inn av Margit R Bakke » 21. april 2010 kl. 15.48

Exact Birthdate??
Margit in Minnesota
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"

dn09334
Sted: BODØ

Legg inn av dn09334 » 21. april 2010 kl. 16.17

Sven Olaf Borg
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Legg inn av Sven Olaf Borg » 22. april 2010 kl. 0.00

Finner ham i skipslisten til SS Cedric fra Liverpool ankommer New York 10 oktober 1910. Her står han oppført som Ole Iver Dahl og skal som du nevnte til Fowler i California.

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»