Peder Larsen og Gunhild Nilsdatter fra Rossøy i Finnøy komm.
Moderator: MOD_Emigranter
Peder Larsen og Gunhild Nilsdatter fra Rossøy i Finnøy komm.
Hei!
Har prøvd denne etterlysingen også under Randaberg.
Mine tipp-tippolderforeldre emigrerte til USA i 1839 sammen med 2 av sine 9 døtre.
Sønnen Lars hadde emigrert 2 år tidligere og klarte seg bra og ble olderfar til Joan Pingry fra Buffalo i Illinois som jeg traff på nettet.
Peder og Gunhild er sporløst forsvunnet etter ankomsten til Boston. Heller ikke Joan klarte å finne spor.
Spørsmålet er da: kan noen komme med tips om hvilket etternavn de kan ha tatt i USA.
Hva var vanlig for navnet Larsen?
Takker for hjelp.
Vennlig hilsen Einar Andreassen
Har prøvd denne etterlysingen også under Randaberg.
Mine tipp-tippolderforeldre emigrerte til USA i 1839 sammen med 2 av sine 9 døtre.
Sønnen Lars hadde emigrert 2 år tidligere og klarte seg bra og ble olderfar til Joan Pingry fra Buffalo i Illinois som jeg traff på nettet.
Peder og Gunhild er sporløst forsvunnet etter ankomsten til Boston. Heller ikke Joan klarte å finne spor.
Spørsmålet er da: kan noen komme med tips om hvilket etternavn de kan ha tatt i USA.
Hva var vanlig for navnet Larsen?
Takker for hjelp.
Vennlig hilsen Einar Andreassen
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Peder Larsen og Gunhild Nilsdatter fra Rossøy i Finnøy k
Hei!
Dersom du vil ha hjelp til å finne dem, må du komme med noen fødselsdatoer osv.
1839 var veldig tidlig (har du skrevet riktig?), det bør være mulig å finne noe. Hvor fra har du ankomsten til BOston?
Dersom du vil ha hjelp til å finne dem, må du komme med noen fødselsdatoer osv.
1839 var veldig tidlig (har du skrevet riktig?), det bør være mulig å finne noe. Hvor fra har du ankomsten til BOston?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Hei!
Takk for at du stiller opp her! Jo, mine tipptippolderforeldre utvandret fra Fogn i Finnøy - bodde på Rossøy som husmenn - Peder og Gunhild tok med seg 2 av barna - 5 ble igjen i Norge (1 par tvillinger var døde) - 9 barn tilsammen.
Peder var født i 1781 og Gunhild i 1783. De var da de reiste henholdsvis 58 og 56 år gamle - sterkt å utvandre i den alderen.
Deres ene sønn Nils Pedersen er min tippolderfar. Og en annen sønn Lars reiste over i 1837 og klarte seg godt og ble mitt nett-treff Joan sin olderfar!
Fikk hjelp av Joan til å lete etter spor men det var vanskelig så tidlig i utvandringen det var. Men de hadde vært i kontakt med Vesterheim og der mente de at de var gått i land i Boston. Og siden ingen spor - derfor lurer vi på om de har skiftet navn slik mange andre gjorde i USA. Et tips et Lawson - et annet er Lawrence. Har søkt på begge - men fånyttes.
Takker for eventuelle tips.
Vennlig hilsen Einar A
Takk for at du stiller opp her! Jo, mine tipptippolderforeldre utvandret fra Fogn i Finnøy - bodde på Rossøy som husmenn - Peder og Gunhild tok med seg 2 av barna - 5 ble igjen i Norge (1 par tvillinger var døde) - 9 barn tilsammen.
Peder var født i 1781 og Gunhild i 1783. De var da de reiste henholdsvis 58 og 56 år gamle - sterkt å utvandre i den alderen.
Deres ene sønn Nils Pedersen er min tippolderfar. Og en annen sønn Lars reiste over i 1837 og klarte seg godt og ble mitt nett-treff Joan sin olderfar!
Fikk hjelp av Joan til å lete etter spor men det var vanskelig så tidlig i utvandringen det var. Men de hadde vært i kontakt med Vesterheim og der mente de at de var gått i land i Boston. Og siden ingen spor - derfor lurer vi på om de har skiftet navn slik mange andre gjorde i USA. Et tips et Lawson - et annet er Lawrence. Har søkt på begge - men fånyttes.
Takker for eventuelle tips.
Vennlig hilsen Einar A
Hei!
Flere opplysninger for å lette søkingen:
Peder Rossøen Larsen f.1797 - Gunhild Nilsdatter f.1799
- de to barna som ble med: Anna f. 1814 og Oline f.1825.
To av barna trakk seg på kaien: Nils (min tippolderfar) f. 1819 og Gunhild f.1816.
Sistnevnte ble gift Sigvaldsen på Hjelmeland og denne familien på 5 reiste over i 1859.
Et annet av barna til Peder og Gunhild: Lars reiste over i 1837 og klarte seg. Tok navnet Pearson (har bilde av hans gravstøtte)
Teorien til Joan var at Peder og Gunhild tok etternavnet Lawson - men hun fant dem ikke.
Det er bekreftet at de gikk i land i Boston fra skipet "Venice" i 1839. Men siden ingen spor.
Kan ha tatt inn hos sønnen Lars som bodde i Kendall i 1840. Senere bodde Lars i Cook County, Illinois.
Hvorfor Gunhild reiste over i 1859 med sin familie vites ikke - men kanskje hun traff sine foreldre i USA. Men vi vet ikke hvor de ankom i 1859.
Håper dette kan være til hjelp.
Vennlig hilsen Einar A
Flere opplysninger for å lette søkingen:
Peder Rossøen Larsen f.1797 - Gunhild Nilsdatter f.1799
- de to barna som ble med: Anna f. 1814 og Oline f.1825.
To av barna trakk seg på kaien: Nils (min tippolderfar) f. 1819 og Gunhild f.1816.
Sistnevnte ble gift Sigvaldsen på Hjelmeland og denne familien på 5 reiste over i 1859.
Et annet av barna til Peder og Gunhild: Lars reiste over i 1837 og klarte seg. Tok navnet Pearson (har bilde av hans gravstøtte)
Teorien til Joan var at Peder og Gunhild tok etternavnet Lawson - men hun fant dem ikke.
Det er bekreftet at de gikk i land i Boston fra skipet "Venice" i 1839. Men siden ingen spor.
Kan ha tatt inn hos sønnen Lars som bodde i Kendall i 1840. Senere bodde Lars i Cook County, Illinois.
Hvorfor Gunhild reiste over i 1859 med sin familie vites ikke - men kanskje hun traff sine foreldre i USA. Men vi vet ikke hvor de ankom i 1859.
Håper dette kan være til hjelp.
Vennlig hilsen Einar A
- Kontakt:
Det er alltid moro å se original-dokumenter
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
hva er navnene på de som dro i 1859?
Fulle navn og f.dato hadde vært bra
Fulle navn og f.dato hadde vært bra
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei!
Kjempeflott - så har vi iallefall fått det bekreftet. Var der bekreftelse på de to barna Anna og Oline også?
Takk for hjelpen - så langt.
Vennlig hilsen Einar A
Kjempeflott - så har vi iallefall fått det bekreftet. Var der bekreftelse på de to barna Anna og Oline også?
Takk for hjelpen - så langt.
Vennlig hilsen Einar A

Hei igjen!
Ja, nå sjekket jeg navnene på de Gunhild hadde med seg i 1859:
det var de fire barna: Malene f. 1844 - Gunhild Karina f. 1847 - Syvert Olaus f. 1853 og Bertha Serine f. 1857.
Ser ingen ektefelle. Han kan kanskje ha reist før? Skal sjekke det.
Vennlig hilsen Einar A
Ja, nå sjekket jeg navnene på de Gunhild hadde med seg i 1859:
det var de fire barna: Malene f. 1844 - Gunhild Karina f. 1847 - Syvert Olaus f. 1853 og Bertha Serine f. 1857.
Ser ingen ektefelle. Han kan kanskje ha reist før? Skal sjekke det.
Vennlig hilsen Einar A
Hei igjen!
Ja, nå fant jeg sannsynligvis ektefellen til Gunhild: nemlig Sjur Sigvaldsen f. 1817 reiste i 1859 han også - samme adresse som de øvrige 5 - nemlig Finnøy.
Sjur har sannsynligvis reist over på forhånd (?)
Nå blir det spennende hvor de har gått i land i USA og hvor de bosatte seg - hvis dette er mulig å finne. Synes å ha lest en plass at de kom tilbake til Norge etter en tid.
Men kanskje de bosatte seg enten hos Peder og Gunhild eller hos søstrene til Gunhild:
Anna og Oline? Kan man også finne ut om de hadde kontakt med Lars - bror til Gunhild?
Håper vi finner dem alle.
Vennlig hilsen Einar A
Ja, nå fant jeg sannsynligvis ektefellen til Gunhild: nemlig Sjur Sigvaldsen f. 1817 reiste i 1859 han også - samme adresse som de øvrige 5 - nemlig Finnøy.
Sjur har sannsynligvis reist over på forhånd (?)
Nå blir det spennende hvor de har gått i land i USA og hvor de bosatte seg - hvis dette er mulig å finne. Synes å ha lest en plass at de kom tilbake til Norge etter en tid.
Men kanskje de bosatte seg enten hos Peder og Gunhild eller hos søstrene til Gunhild:
Anna og Oline? Kan man også finne ut om de hadde kontakt med Lars - bror til Gunhild?
Håper vi finner dem alle.
Vennlig hilsen Einar A
- Kontakt:
HVis du klikker på filen jeg la inn lenger opp, og leser litt, så ser du at den ene datteren Anna nok står lenger opp, alene utenfor familien. Så står familien med Oline (Peder - Guana og Oline) sammen.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Dersom noen kom tilbake, bør de være å finne i kirkebøkene som døde. Det er jo ganske vesentlig om de jeg leter etter er i USA eller ikke.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Jeg lurer på om jeg ikke fant noe interessant.
Denne familien -
Name: Lever Leverson
Age in 1860: 44
Birth Year: abt 1816
Birthplace: Norway
Home in 1860: Chicago Ward 6, Cook, Illinois
Post Office: Chicago
Value of real estate: View image
Household Members:
Name Age
Lever Leverson 44
Gennet Leverson 44
Malina Leverson 16
Caroline Leverson 14
Peter Leverson 11
Ola Leverson 8
Betsey Leverson 4
Indeksert som Leverson, men jeg er hundre prosent sikker på at det står Severson
Foreldrene er begge 44 år, f. ca 1816
Malene er ca 16, 1860 - 16 = ca 1844
Caroline er ca 14, 1860 - 14 = ca 1846 (Dette er Gunhild Karine
Peter er ca 11, 1860 - 11 = ca 1849
Ole er ca 8, 1860 - 8 = 1852 (dette er Syvert Olaus)
Betsey er ca 4, 1860 - 4 = 1856 (dette er Bertha Serine)
Denne familien -
Name: Lever Leverson
Age in 1860: 44
Birth Year: abt 1816
Birthplace: Norway
Home in 1860: Chicago Ward 6, Cook, Illinois
Post Office: Chicago
Value of real estate: View image
Household Members:
Name Age
Lever Leverson 44
Gennet Leverson 44
Malina Leverson 16
Caroline Leverson 14
Peter Leverson 11
Ola Leverson 8
Betsey Leverson 4
Indeksert som Leverson, men jeg er hundre prosent sikker på at det står Severson
Foreldrene er begge 44 år, f. ca 1816
Malene er ca 16, 1860 - 16 = ca 1844
Caroline er ca 14, 1860 - 14 = ca 1846 (Dette er Gunhild Karine
Peter er ca 11, 1860 - 11 = ca 1849
Ole er ca 8, 1860 - 8 = 1852 (dette er Syvert Olaus)
Betsey er ca 4, 1860 - 4 = 1856 (dette er Bertha Serine)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Og - jeg lurer på om ikke dette også er interessant.
Først,
Ole Thompson og Caroline - dette er sikkert Caroline (Gunhild Karine) gift. Det skal vi få bekreftet.
Under finner du Gunhild, med Peter, Elias (Olaus) og Sarah (Bertha Serine)
Altså er mannen Sever død, Gunhild er enke.
Først,
Ole Thompson og Caroline - dette er sikkert Caroline (Gunhild Karine) gift. Det skal vi få bekreftet.
Under finner du Gunhild, med Peter, Elias (Olaus) og Sarah (Bertha Serine)
Altså er mannen Sever død, Gunhild er enke.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
og - dersom du ser familien rett under Gunhild og barna, der er jo Malene - Mary - gift med Edward Olsen.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Legger det jeg finner her - så kan du analysere det litt selv
dette er 1880 census, med Ole Thomsen og Caroline og barna.
Jeg tror det er feilskrevet på Mary Johnson, som er "boarder" hun er enke. Tror dette er Malene, og at hun er enke etter Olson. (dette er ingen sjelden feil, at census-takeren noterte for så senere å føre inn i listene sine, og så har han bare gjentatt navnet fra forrige linje.
dette er 1880 census, med Ole Thomsen og Caroline og barna.
Jeg tror det er feilskrevet på Mary Johnson, som er "boarder" hun er enke. Tror dette er Malene, og at hun er enke etter Olson. (dette er ingen sjelden feil, at census-takeren noterte for så senere å føre inn i listene sine, og så har han bare gjentatt navnet fra forrige linje.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Fra Chicago pre 1916 death index:
SEVERSON, GUNEL (MRS)
Death date: 12/16/1879
CHICAGO 63 YR
Cert. no. 00008650
County COOK
1879 - 63 år er ca 1816 - noe som passer oss helt utmerket.
http://www.cyberdriveillinois.com/depar ... hcopy.html
jeg har ikke prøvd å få tak i noe selv her. Kanskje andre har et bedre sted?
SEVERSON, GUNEL (MRS)
Death date: 12/16/1879
CHICAGO 63 YR
Cert. no. 00008650
County COOK
1879 - 63 år er ca 1816 - noe som passer oss helt utmerket.
http://www.cyberdriveillinois.com/depar ... hcopy.html
jeg har ikke prøvd å få tak i noe selv her. Kanskje andre har et bedre sted?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei!
Fenomenalt! Takk for all hjelp! Jeg vil prøve å spinne videre og finne skjebnen til barna.
Egentlig utrolig at Joan og Yvonne i USA ikke fant ut av dette - de nevnte noe om records ikke var tilgjengelige. Har der skjedd frigivelse nå nylig?
Nå får vi bare spinne videre og se om vi finner spor etter Peder og Gunhild med de to barna Anna og Oline. Jeg gransker dine oversendte filer!
Takk så langt!
vennlig hilsen Einar A
Fenomenalt! Takk for all hjelp! Jeg vil prøve å spinne videre og finne skjebnen til barna.
Egentlig utrolig at Joan og Yvonne i USA ikke fant ut av dette - de nevnte noe om records ikke var tilgjengelige. Har der skjedd frigivelse nå nylig?
Nå får vi bare spinne videre og se om vi finner spor etter Peder og Gunhild med de to barna Anna og Oline. Jeg gransker dine oversendte filer!
Takk så langt!
vennlig hilsen Einar A

- Kontakt:
Disse kildene har lenge vært tilgjengelige.
Jeg regner med at du greier å se de vedlagte filene, og klikke på dem så de blir lesbare.
Jeg regner med at du greier å se de vedlagte filene, og klikke på dem så de blir lesbare.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
-
- Sted: HAUGESUND
Løfter denne for å se om det er kommet nye "records" siden sist og kanskje nye noen "koster" som kan se med nye øyne. Gjenopptakelse av saken er basert på en diskusjon i denne tråden: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 359#348359 (de siste innleggene)
Jeg har funnet emigrantlistene fra Stavanger hvor Peder og Gunhild og barna Anna og Oline står oppført:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 68008#ovre
Mvh
Vigdis
Jeg har funnet emigrantlistene fra Stavanger hvor Peder og Gunhild og barna Anna og Oline står oppført:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 68008#ovre
Mvh
Vigdis
Hei!
Takk for at du finner tid til å hjelpe meg. Har igrunnen gitt opp å finne spor etter mine tipp-tippolderforeldre Peder og Gunhild - men det skulle ikke forundre meg om du finner noe med slik en innsats du legger for dagen.
Min teori - siste halmstrå - er at de har skiftet navn - slik mange andre gjorde ved ankomsten til USA. Lars - deres sønn - tok navnet Pearson - som nevnt og han ble da olderfar til Joan Pingry fra Buffalo.
Alternativene til nye navn er jo mange så det blir som å lete etter nåla i høyet. Men der var jo ikke folketellinger i USA så tidlig som i 1839 så sjansen for å finne dem er nok minimale.
Men jeg takker så mye for at du er villig til å lete.
Spennende at du nevner at du er i slekt med Cleng Person - faktisk så har jeg lest et eller annet sted at Lars - og dermed også hans søsken inkl. Nils - min tippolderfar - var søskenbarn av Cleng!!
Og dermed kan snøballen begynne å rulle for oss begge med hensyn til slektskap!?
Lykke til videre - også jeg skal ta opp tråden igjen så godt jeg evner men jeg må tilstå at jeg er ingen ekspert.
Vennlig hilsen Einar A
Takk for at du finner tid til å hjelpe meg. Har igrunnen gitt opp å finne spor etter mine tipp-tippolderforeldre Peder og Gunhild - men det skulle ikke forundre meg om du finner noe med slik en innsats du legger for dagen.
Min teori - siste halmstrå - er at de har skiftet navn - slik mange andre gjorde ved ankomsten til USA. Lars - deres sønn - tok navnet Pearson - som nevnt og han ble da olderfar til Joan Pingry fra Buffalo.
Alternativene til nye navn er jo mange så det blir som å lete etter nåla i høyet. Men der var jo ikke folketellinger i USA så tidlig som i 1839 så sjansen for å finne dem er nok minimale.
Men jeg takker så mye for at du er villig til å lete.
Spennende at du nevner at du er i slekt med Cleng Person - faktisk så har jeg lest et eller annet sted at Lars - og dermed også hans søsken inkl. Nils - min tippolderfar - var søskenbarn av Cleng!!
Og dermed kan snøballen begynne å rulle for oss begge med hensyn til slektskap!?
Lykke til videre - også jeg skal ta opp tråden igjen så godt jeg evner men jeg må tilstå at jeg er ingen ekspert.
Vennlig hilsen Einar A
-
Jeg bare lurer på om dette er "din" Lars Pearson med kone og to barn i 1880 i Cook?
Name: Lars Pearson
Home in 1880: Melrose, Cook, Illinois
Estimated Birth Year: abt 1820
Birthplace: Sweden
Relation to Head of Household: Self (Head)
Spouse's Name: Hanah
Father's birthplace: Sweden
Mother's birthplace: Sweden
Neighbors: View others on page
Occupation: Painter
Marital Status: Married
Race: White
Cannot read/write:
Household Members: Name Age
Lars Pearson 60
Hanah Pearson 57
Mary Pearson 22
Charles Pearson 13
Charles Gustaphson 25
Det finnes et originaldokument som jeg kan linke opp dersom det er riktige personer.
Mvh
Vigdis
Name: Lars Pearson
Home in 1880: Melrose, Cook, Illinois
Estimated Birth Year: abt 1820
Birthplace: Sweden
Relation to Head of Household: Self (Head)
Spouse's Name: Hanah
Father's birthplace: Sweden
Mother's birthplace: Sweden
Neighbors: View others on page
Occupation: Painter
Marital Status: Married
Race: White
Cannot read/write:
Household Members: Name Age
Lars Pearson 60
Hanah Pearson 57
Mary Pearson 22
Charles Pearson 13
Charles Gustaphson 25
Det finnes et originaldokument som jeg kan linke opp dersom det er riktige personer.
Mvh
Vigdis
-
Det fremkom ikke noen dato for ankomsten til Peder og Gunhild i Boston. Men her er de dataene jeg har søkt opp:
Boston Passenger Lists, 1820-1943
Immigration & Emigration
Name: Pedia Lawson (Peder Larson)
Arrival Date: 31 Jul 1839
Estimated Birth Year: abt 1781
Port of Departure: Gothenburg, Sweden
Ship Name: Venice
Port of Arrival: Boston, Massachusetts
Microfilm Roll Number: M277_12
Men jeg må spørre; hva er egentlig de rette fødselsdatoene for disse folkene? Her er det oppgitt 1781 for Peder og samme listen viser fødselsår 1783 for Gunhild, mens du i et tidligere innlegg i denne tråden har oppgitt hhv 1797 og 1799. Hva er grunnen til denne forskjellen?
Jeg har prøvd å sjekke litt i de tidlige folketellingene. Det er som er det "umulige" her er at tellingene i 1840 og -50-årene ikke viser full oppstilling av familiene, bare hovedpersonen i familien og en opplisting av antall medlemmer i ulike årsklasser. Først i 1860-årene kommer de fulle listene. Og når det er så mange som heter Peter Lawson så blir det som du sier den berømmelige nålen i høystakken.
Men siden Lars var reist før foreldrene, så er min teori at de må ha slått seg ned i noenlunde nærhet av Lars. Gunhild slo seg også ned i Illinois etter det jeg har forstått fra innleggene foran her?
Cleng Person var jo utvandringspioneren og siden du nevner nært slektskap til ham (navnene skulle forresten tyde på det, siden far til Cleng også het Peder Larsen, og broren til Cleng het Lars Pedersen - min tipptippoldefar) så kan det kanskje tenkes at disse kan ha hatt kontakt der borte?
Mvh
Vigdis
Boston Passenger Lists, 1820-1943
Immigration & Emigration
Name: Pedia Lawson (Peder Larson)
Arrival Date: 31 Jul 1839
Estimated Birth Year: abt 1781
Port of Departure: Gothenburg, Sweden
Ship Name: Venice
Port of Arrival: Boston, Massachusetts
Microfilm Roll Number: M277_12
Men jeg må spørre; hva er egentlig de rette fødselsdatoene for disse folkene? Her er det oppgitt 1781 for Peder og samme listen viser fødselsår 1783 for Gunhild, mens du i et tidligere innlegg i denne tråden har oppgitt hhv 1797 og 1799. Hva er grunnen til denne forskjellen?
Jeg har prøvd å sjekke litt i de tidlige folketellingene. Det er som er det "umulige" her er at tellingene i 1840 og -50-årene ikke viser full oppstilling av familiene, bare hovedpersonen i familien og en opplisting av antall medlemmer i ulike årsklasser. Først i 1860-årene kommer de fulle listene. Og når det er så mange som heter Peter Lawson så blir det som du sier den berømmelige nålen i høystakken.
Men siden Lars var reist før foreldrene, så er min teori at de må ha slått seg ned i noenlunde nærhet av Lars. Gunhild slo seg også ned i Illinois etter det jeg har forstått fra innleggene foran her?
Cleng Person var jo utvandringspioneren og siden du nevner nært slektskap til ham (navnene skulle forresten tyde på det, siden far til Cleng også het Peder Larsen, og broren til Cleng het Lars Pedersen - min tipptippoldefar) så kan det kanskje tenkes at disse kan ha hatt kontakt der borte?
Mvh
Vigdis
Hei igjen!
Nei, dessverre - det er ikke vår Lars dette. Han er født i 1811 og var Peder og Gunhilds eldste barn. Han døde i 1891 - 80 år gammel. Jeg har bilde av hans gravstøtte med navnet Pearson. Han reiste til USA i 1837 - 26 år gammel.
Han bodde først i NY Kendall hvor han ble gift med Barbra eller Barbro og fikk 2 sønner - Martin og Andrew. I sitt 2. ekteskap ble han gift med Anna Johnson f. 1832 med røtter i Kvinnherrad og bodde i Illinois. Lars og Anna er da olderforeldre til Joan som jeg ble kjent med på nettet. Joan var 5. menning til min mor.
Som jeg skrev skal Lars og hans søsken være søskenbarn til Cleng Peerson og i tilfelle er da far til Cleng en av Peder Larsens brødre: Ola f. 1784 - Lars f. 1787 - Anders f. 1791 evt. at Anna f. 1794 er Clengs mor.
Joan hadde en teori om at Gunhild - altså min tipp-tippoldermor - bodde sammen med sønnen Lars i Kendall idet der bodde en dame i samme hus som kunne passe med hennes alder - men navnet passet ikke. Men som sagt - de fleste endret jo sitt navn i USA.
Håper noe av dette kan sette deg på nye spor.
Vennlig hilsen Einar A
Nei, dessverre - det er ikke vår Lars dette. Han er født i 1811 og var Peder og Gunhilds eldste barn. Han døde i 1891 - 80 år gammel. Jeg har bilde av hans gravstøtte med navnet Pearson. Han reiste til USA i 1837 - 26 år gammel.
Han bodde først i NY Kendall hvor han ble gift med Barbra eller Barbro og fikk 2 sønner - Martin og Andrew. I sitt 2. ekteskap ble han gift med Anna Johnson f. 1832 med røtter i Kvinnherrad og bodde i Illinois. Lars og Anna er da olderforeldre til Joan som jeg ble kjent med på nettet. Joan var 5. menning til min mor.
Som jeg skrev skal Lars og hans søsken være søskenbarn til Cleng Peerson og i tilfelle er da far til Cleng en av Peder Larsens brødre: Ola f. 1784 - Lars f. 1787 - Anders f. 1791 evt. at Anna f. 1794 er Clengs mor.
Joan hadde en teori om at Gunhild - altså min tipp-tippoldermor - bodde sammen med sønnen Lars i Kendall idet der bodde en dame i samme hus som kunne passe med hennes alder - men navnet passet ikke. Men som sagt - de fleste endret jo sitt navn i USA.
Håper noe av dette kan sette deg på nye spor.
Vennlig hilsen Einar A
Hei igjen!
Dette ser jo kjempeflott ut! Har aldri før sett navnet Pedia Lawson før på min tipp-tipp-olderfar. Du må absolutt gå videre med dette. Riktige fødselsår for Peder og Gunhild er 1781 og 1783 - hvorfor jeg har skrevet andre tall skjønner jeg ikke - må være en glipp eller rett og slett skrivefeil i farten.
Gleder meg til å de andre navnene du har!
vennlig hilsen Einar A
Dette ser jo kjempeflott ut! Har aldri før sett navnet Pedia Lawson før på min tipp-tipp-olderfar. Du må absolutt gå videre med dette. Riktige fødselsår for Peder og Gunhild er 1781 og 1783 - hvorfor jeg har skrevet andre tall skjønner jeg ikke - må være en glipp eller rett og slett skrivefeil i farten.
Gleder meg til å de andre navnene du har!
vennlig hilsen Einar A
-
Jeg driver og hjelper en annen fra Ryfylke og fikk napp når jeg brukte det opprinnelige bostedet/gardsnavnet som etternavn i søket.
Kan Peder og Gunhild ha tatt det gårdsnavnet de bodde på før de dro til USA? I så fall, hva kan det være? Det var kanskje ikke så vanlig å gjør det så tidlig som i 1839, men ble mer vanlig utover slutten av 1800-tallet?
Mvh
Vigdis
Kan Peder og Gunhild ha tatt det gårdsnavnet de bodde på før de dro til USA? I så fall, hva kan det være? Det var kanskje ikke så vanlig å gjør det så tidlig som i 1839, men ble mer vanlig utover slutten av 1800-tallet?
Mvh
Vigdis
-
Einar Andreassen skrev:Som jeg skrev skal Lars og hans søsken være søskenbarn til Cleng Peerson og i tilfelle er da far til Cleng en av Peder Larsens brødre: Ola f. 1784 - Lars f. 1787 - Anders f. 1791 evt. at Anna f. 1794 er Clengs mor.
Mor til Cleng het Inger Sjursdatter (1755 - 1814) og kom opprinnelig fra Fister. Far til Cleng het også Peder Larsen (1744 - 1841). Så da må det i så fall være to brødre med samme navn. Jeg har ikke detaljene om Clengs aner her nå, så det må vente til i morgen. Etter aldersforskjellen å dømme, så tviler jeg på noen søskenskap mellom Clengs foreldre og "din" Peder. Cleng Peerson ble jo født i 1783.
http://www.snl.no/.nbl_biografi/Cleng_Peerson/utdypning
Mvh
Vigdis
Hei igjen!
Bra variant! Peder og Gunhild bodde på Rossøy i Fogn tilhørende Finnøy kommune.
Der var Peder husmann før han brøt opp og reiste til Amerika.
Han var født på gården Bø på Fogn - og der står i mine papirer at broren Ola overtok gården etter sin far Lars Pedersen som druknet i 1822 - gikk gjennom isen.
Moren Ingeborg Olsdatter døde i 1806 - 59 år gml. Hun hadde vært gift 2 ganger før og begge hennes exektefeller omkom også ved ulykker.
Jeg har fått tilsendt karter fra Finnøy kommune som viser de enkelte gårdene - flott service.
Håper du finner spor.
Vennlig hilsen Einar A
Bra variant! Peder og Gunhild bodde på Rossøy i Fogn tilhørende Finnøy kommune.
Der var Peder husmann før han brøt opp og reiste til Amerika.
Han var født på gården Bø på Fogn - og der står i mine papirer at broren Ola overtok gården etter sin far Lars Pedersen som druknet i 1822 - gikk gjennom isen.
Moren Ingeborg Olsdatter døde i 1806 - 59 år gml. Hun hadde vært gift 2 ganger før og begge hennes exektefeller omkom også ved ulykker.
Jeg har fått tilsendt karter fra Finnøy kommune som viser de enkelte gårdene - flott service.
Håper du finner spor.
Vennlig hilsen Einar A
Hei!
Ad Cleng og evt. slektskap med "mine" folk:
du har nok rett - aldersforskjellen utelukker nok dette.
Forøvrig kan der være forbindelse med far til Peder Larsen - Lars Pedersen. Han kom nemlig fra Rivjeland - tror det stedet ligger enten i Årdal eller Fister. Lars Pedersen var født i 1753 så der kan der være noe? Kanskje da Cleng var tremenning av Lars og Nils?
Har ingen data lenger tilbake på slekta til Lars Pedersen.
Vennlig hilsen Einar A
Ad Cleng og evt. slektskap med "mine" folk:
du har nok rett - aldersforskjellen utelukker nok dette.
Forøvrig kan der være forbindelse med far til Peder Larsen - Lars Pedersen. Han kom nemlig fra Rivjeland - tror det stedet ligger enten i Årdal eller Fister. Lars Pedersen var født i 1753 så der kan der være noe? Kanskje da Cleng var tremenning av Lars og Nils?
Har ingen data lenger tilbake på slekta til Lars Pedersen.
Vennlig hilsen Einar A
-
Jeg har nå forsøkt å søke med ulike etternavn for Peder / Peter:
Rossoy, Rossie, Rossye, Rosseye, Russ
Boe, Bue (her fikk jeg opp noen buemerker
)
Lawson, Lawrence, Lewison, Lewis, Louison
Har også forsøkt ulike varianter av Gunhild:
Gunnie, Gunda, Gunil,
Men det er ingen treff som peker seg spesielt ut foreløpig
Bare i Cencus 1840 er det 834 treff på Peter Lawson
Og som tidligere nevnt, er det bare en opptelling av medlemer, så da spørs det nok ....
Mvh
Vigdis
Rossoy, Rossie, Rossye, Rosseye, Russ
Boe, Bue (her fikk jeg opp noen buemerker

Lawson, Lawrence, Lewison, Lewis, Louison
Har også forsøkt ulike varianter av Gunhild:
Gunnie, Gunda, Gunil,
Men det er ingen treff som peker seg spesielt ut foreløpig
Bare i Cencus 1840 er det 834 treff på Peter Lawson

Og som tidligere nevnt, er det bare en opptelling av medlemer, så da spørs det nok ....
Mvh
Vigdis
Hei igjen!
Ja, det spørs om det er tid for å kaste inn håndkleet? Når heller ikke verken Joan eller Yvonne som bor i USA klarte å finne ut av dette - så er der nok bare en konklusjon:
Peder og Gunhild og de to barna har rett og slett forsvunnet. Hva som har skjedd er og blir et mysterium. Så min onkels korte kommentar i sitt slektstre: "død i USA" må vi nok bare akseptere.
Takker deg for all hjelp!
Håper jeg kan kontakte deg hvis jeg trenger annen hjelp med mitt slektstre?
Vennlig hilsen Einar A
Ja, det spørs om det er tid for å kaste inn håndkleet? Når heller ikke verken Joan eller Yvonne som bor i USA klarte å finne ut av dette - så er der nok bare en konklusjon:
Peder og Gunhild og de to barna har rett og slett forsvunnet. Hva som har skjedd er og blir et mysterium. Så min onkels korte kommentar i sitt slektstre: "død i USA" må vi nok bare akseptere.
Takker deg for all hjelp!
Håper jeg kan kontakte deg hvis jeg trenger annen hjelp med mitt slektstre?
Vennlig hilsen Einar A
-
Ja, det er vel kanskje på tide å kaste inn håndkledet, eller det var vel allerede kastet
Når det gjelder Cleng Peerson, så har jeg nå oversikten over hans familie og aner. Det viser seg at Cleng og hans første kone bodde først på Rossøynå under Hovda på Talgje. Er det samme Rossøy som din Peder Larsen og Gunhild bodde på?
Den videre diskusjon om Cleng Peerson og slektskap til han tror jeg vi får ta i en annen tråd.
Og du er hjertelig velkommen til å ta kontakt om det er noe mer du trenger hjelp til
Vigdis

Når det gjelder Cleng Peerson, så har jeg nå oversikten over hans familie og aner. Det viser seg at Cleng og hans første kone bodde først på Rossøynå under Hovda på Talgje. Er det samme Rossøy som din Peder Larsen og Gunhild bodde på?
Den videre diskusjon om Cleng Peerson og slektskap til han tror jeg vi får ta i en annen tråd.
Og du er hjertelig velkommen til å ta kontakt om det er noe mer du trenger hjelp til

Vigdis
Hei igjen!
Ja, vi er vel enige om å stoppe her. Om Cleng Peerson var det interessant at han også bodde på Rossøy. Såvidt jeg forstår har kommunen fredet dette stedet nå.
Evt. slektsskap får vi komme tilbake til - uansett: verden var liten på den tiden og som et morsomt eksempel:
Gunhild Nilsdatter - min tipp-tippoldermor - var datter av Nils Goutesen og Britha Olsdatter.
Kona mi ville gjerne også kartlegge SIN slekt og da vi kartla mora hennes sin side så jamen havnet vi på Finnøy - og av alle ting: bror til Gunhild - nemlig Gaute - var KONAS tipp-tippolderfar! Altså kona og jeg er 6.menninger!! Noen bedre?
Ellers er der jo "tusen" ting jeg gjerne skulle hatt hjelp til i slektsgranskingen - men jeg får styre meg.
Kommer tilbake når der er noe som er presserende!
Takk så langt! Og fortsatt god sommer.
Vennlig hilsen Einar A
Ja, vi er vel enige om å stoppe her. Om Cleng Peerson var det interessant at han også bodde på Rossøy. Såvidt jeg forstår har kommunen fredet dette stedet nå.
Evt. slektsskap får vi komme tilbake til - uansett: verden var liten på den tiden og som et morsomt eksempel:
Gunhild Nilsdatter - min tipp-tippoldermor - var datter av Nils Goutesen og Britha Olsdatter.
Kona mi ville gjerne også kartlegge SIN slekt og da vi kartla mora hennes sin side så jamen havnet vi på Finnøy - og av alle ting: bror til Gunhild - nemlig Gaute - var KONAS tipp-tippolderfar! Altså kona og jeg er 6.menninger!! Noen bedre?
Ellers er der jo "tusen" ting jeg gjerne skulle hatt hjelp til i slektsgranskingen - men jeg får styre meg.
Kommer tilbake når der er noe som er presserende!
Takk så langt! Og fortsatt god sommer.
Vennlig hilsen Einar A
-
Det finnes en tråd om Cleng Peerson her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=66673
Kanskje denne kan brukes til videre diskusjon om eventuell slektskap?
Det er også ein tråd i Digitalarkivets Brukarforum:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
Fortsatt god sommer til deg også
Mvh
Vigdis
Kanskje denne kan brukes til videre diskusjon om eventuell slektskap?
Det er også ein tråd i Digitalarkivets Brukarforum:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
Fortsatt god sommer til deg også

Mvh
Vigdis