Hans Peter Gundersen fra Kongsberg til Morhead Minn.

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj08003
Sted: SOLBERGELVA

Hans Peter Gundersen fra Kongsberg til Morhead Minn.

Legg inn av gj08003 » 15. desember 2008 kl. 23.42

Denne karen har jeg lyst til å finne etterkommere etter. Ikke fordi slektskapet er så nært, men fordi jeg har et brev hans mor skrev til min oldemor i 1912 (siteres under).
Hans Peter var sønn av min tippoldefars søster. Hun het Maren Andrine(født Hansdtr. Rustand, Eiker) gift Gundersen på Kongsberg.
Hans Peter Gundersen reise til Amerika 02.apr.1896. destinasjon oppgitt til Morhead. Minn. Jeg leter etter hans etterkommere. Kanskje noen av dem vil ha brevet også.

Her er brevet (transskribert bokstav for bokstav):

"Kongsberg 30-12-12

Mange tak for brevet jeg fik af dere det var en overraskelse. Slægtskabet er jo ikke saa lidet saa vi burde da minst have bekjentskab igjennom Posten men en hver har jo nok med sit daglige strev men det er jo mest tillaget, i tre Vinterer har jeg lagt lige saa meget som jeg har vært oppe men i vinter har jeg greid mig ennu. Jeg har tilbragt julen ganske rolig jeg har ikke vært utenfor Porten hele julen jeg har mange jeg kan gaa til men jeg gaar ingen steder. Jeg kan hilse fra Johan han var her en dag. Nu har han det bedre en før. Han er friskere og Familien mindre. Han har 4 voksne sønner og 2 piger og en gut ukonfirmert den minste er 4 år. Den elste er gift og bor en times vei fra byen. Han heder Haral og har en søn, så er det Alfred, Einar og Kristan dem er på Spinderiet i Vestfossen. Marie og de tre minste har plass jemme. Jeg vet ikke om du og Olava har nogen kjenskap til værandre men hun er gift og bor i Kristiania. Hendes man heder Martinius Vokstad dem har en søn paa 4 aar. Martinius fik Lungebetendelse i Ferierne og laag til først paa Vinteren nu er han paa arbeide igjen, men bruger medisin. Min Søn Hans Petter ved jeg ikke om du kjente. Han reiste til Amerika for 17 aar siden. Han skrev jem de første aar men har ikke skrevet paa 15 aar. Men en Nabogut her fra reiste til Snt. Paul han skriver til sin mor og siger Hans bor der er gift og har 4 barn. Han har det rigti bra og gaar som en Gentleman og er totalt Afholdsman. Saa jeg behøver ikke at være bekjymret for ham. Saa er det Kristines barn. Alf den første er Maler og bor hos sin Far, og Edgar den yngste gaar Midelskolen og er jemme, Saa er det Haldis hun er barnepige paa Hotel Fram. Ragnhild den yngste af Pigen er paa Hotel Grand og er skurepige udvendig men jeg ved ikke hvor lenge hun kan orke det.
Rasmusses 3 barn er gifte. Hjalmar, Dagbart og Katinka hun er gift med en maler Solberg. Han har kjøbt Gaarden af Rasmus. Han bor i anden tasi og Katinka i første hun har havt to barn begge døføtte.
Da Olava var jeme i sommer da følte jeg hende til Krekling saa gik jeg til kokken til toget kom opijen han var saa hygelig og overta med mad og drike. Han var alene for Inga havde reist jem igjen. Paa småpigernes veine skulde jeg takke for inbydelsen men dem har ikke ferie men naar dem faar anledning saa skal dem med tak benyte sig af tilbudet. Skal hilse saa meget fra dem. Undskjyl min daarlige skrivning lite kan jeg skrive og daarlig ser jeg saa det gaar i samen for mig naar jeg skriver. Kristian har jeg fotografi af der er han saa lang som et skraa tobak. Nu faar jeg slutte min daarlige skriving med en venlig hilsen til dere alle og ønske dere et Godt Nytaar.

Maren Gundersen 74 Aar."

Brukeravatar
Margit R Bakke
Sted: USA
Kontakt:

Re: Hans Peter Gundersen fra Kongsberg til Morhead Minn.

Legg inn av Margit R Bakke » 15. desember 2008 kl. 23.54

When was your Hans Peter Gundersen born?
Margit in Minnesota
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"

Brukeravatar
Margit R Bakke
Sted: USA
Kontakt:

Legg inn av Margit R Bakke » 16. desember 2008 kl. 0.00

Is this him? He is going to Moorhead, Minnesota it says and is clearly Hans, not Harrs.

New York Passenger Lists, 1820-1957
Name: Harrs P Gundersen
Arrival Date: 20 Apr 1896
Estimated Birth Year: abt 1876
Port of Departure: Kristiania, Norway
Ethnicity/Race-
/Nationality: Norwegian
Ship Name: Thingvalla
Search Ship Database: Search the Thingvalla in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival: New York, New York
Line: 29
Microfilm Serial: M237
Microfilm Roll: M237_657
Margit in Minnesota
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"

gj08003

Legg inn av gj08003 » 16. desember 2008 kl. 0.09

He was borned 24.nov.1875, Kongsberg, Buskerud.

Brukeravatar
dn19075
Sted: BRØNNØYSUND

Legg inn av dn19075 » 16. desember 2008 kl. 23.31

Denne Hans Hammer er f. 24 nov 1875? Kan det være din Hans? Har din Hans noe tilknytning til Hammer (gårdsnavn el. lignende)?

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

Name: Hans Hammer
City: Minneapolis
County: Hennepin
State: Minnesota
Birth Date: 24 Nov 1875
Race: White
Roll: 1675521
DraftBoard: 1

Er gift med Georgina Hammer.

-

1910 United States Federal Census

Age in 1910: 34
Estimated Birth Year: abt 1876
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Head
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Spouse's Name: Georgena O
Home in 1910: Minneapolis Ward 9, Hennepin, Minnesota
Marital Status: Married
Race: White
Year of Immigration: 1897

Household Members: Name Age
Hans Hammer 34
Georgena O Hammer 29
Ralph M Hammer 6
Clarence H Hammer 4
Earl G L Hammer 3

- hanne line -

Brukeravatar
dn19075
Sted: BRØNNØYSUND

Legg inn av dn19075 » 16. desember 2008 kl. 23.36

Det går kanskje ann å få tak i nekrolog eller death certificate på denne karen?

Social Security Death Index

SSN: 470-14-6553
Last Residence: Minnesota
Born: 24 Nov 1875
Died: Jan 1964
State (Year) SSN issued: Minnesota (Before 1951)

gj08003

Legg inn av gj08003 » 19. desember 2008 kl. 10.20

Det er dessverre ingen tilknytning til noe Hammer gård her. Han kan jo like vel ha tatt Hammer navnet. Selv om fødselsdato stemmer, og emigrasjonsåret nesten stemmer så blir det vel for tynt uten noen sammenheng med Hammer. Jeg får ta med en tur på statsarkivet og se om han neves i skiftet etter moren i 1917. Tusen takk like vel!

Bjørn

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»