Gulbrand Olsen Sørli - emigrerte 1909
Moderator: MOD_Emigranter
Gulbrand Olsen Sørli - emigrerte 1909
Jeg har i flere år forsøkt å få kunnskap om min bestefars 5 år i USA. Han har etter all sansynlighet brukt navnet Gulbrand Olsen Sørli i USA. Vi trodde at han hadde vært 5 år i Grafton Nord Dakota, men nye opplysninger viser at han hadde planlagt å reise til Wisconcin. Opplysninger som ble funnet i går, viser at han trolig har reist fra Kristiania i Mars 1909 med en båt fra "Victor Raffel Line". Båten het "Oslo".
Min bestefar var 5 år i USA og må da ha kommet hjem ca. 1914-1915. Han tok navenet Bækkeli når han kom hjem til Gran på Hadeland. Han bodde før reisen på småbruket Sørli i Lynnebakka, derfor brukte han gårdsnavnet Sørli. Min bestefar ble født 19. januar 1887. Han har oppgitt skomaker som yrke. Det var han også i USA. Vi har et bilde som er tatt på et skomakerverksted.
Hans søster Emma Olsen Bækkeli er regitrert på Elis Island. Hun emigrerte vinteren 1901 og bodde først i Grafton og senere i Fargo hele sitt liv. Vi har letet i arkivene i Nord Dakota uten spor. Det hadde vært flott om vi kunne fått noen ledetråder som hadde ført oss videre i en helt ukjent histore.
De nye opplysningen er funnet i Emigrantregisteret for Kristiania 1871-1930. Dersom noen finner opplysninger eller tips om databaser ville jeg være takknemmelig.
Min bestefar var 5 år i USA og må da ha kommet hjem ca. 1914-1915. Han tok navenet Bækkeli når han kom hjem til Gran på Hadeland. Han bodde før reisen på småbruket Sørli i Lynnebakka, derfor brukte han gårdsnavnet Sørli. Min bestefar ble født 19. januar 1887. Han har oppgitt skomaker som yrke. Det var han også i USA. Vi har et bilde som er tatt på et skomakerverksted.
Hans søster Emma Olsen Bækkeli er regitrert på Elis Island. Hun emigrerte vinteren 1901 og bodde først i Grafton og senere i Fargo hele sitt liv. Vi har letet i arkivene i Nord Dakota uten spor. Det hadde vært flott om vi kunne fått noen ledetråder som hadde ført oss videre i en helt ukjent histore.
De nye opplysningen er funnet i Emigrantregisteret for Kristiania 1871-1930. Dersom noen finner opplysninger eller tips om databaser ville jeg være takknemmelig.
Re: Gulbrand Olsen Sørli - emigrerte 1909
Hei !
Hva var navnene på Emma Olsens Foreldre, og når var hun født ?
Hilsen Liv Christin
Hva var navnene på Emma Olsens Foreldre, og når var hun født ?
Hilsen Liv Christin

Jeg har funnet noen opplysninger om denne damen på ancestry.com:
Emma Baekkeli
Born: 19 Nov 1884
Gran, Norway
Died: 14 Jul 1974
Fargo, Nd Stroke,
Det finnes et par slektstrær der som har denne damen i seg. Er det rett spor tror du ?
Hilsen Liv Christin
Emma Baekkeli
Born: 19 Nov 1884
Gran, Norway
Died: 14 Jul 1974
Fargo, Nd Stroke,
Det finnes et par slektstrær der som har denne damen i seg. Er det rett spor tror du ?
Hilsen Liv Christin

Sist redigert av gj06455 den 21. mars 2008 kl. 17.39, redigert 1 gang totalt.
Jeg tror det er rett spor:
Hvis dette stemmer om søskenflokken og foreldrene:
Mor og far: Ole og Johanne Bækkeli
Barn: Sigrid Baekkeli født 1880
Emma Baekkeli født 19 Nov 1884 in Gran, Norway
Gudbrund Baekkeli født 1887
Olaf Baekkeli født 1889
Hans Baekkeli født 1895
Marta Baekkeli født 1899
Tenker her at Gudbrund er samme person som din bestefar.
Er dette rett spor sender jeg deg evt mer info på pm da det kan være levende personer resten gjelder.
Hilsen Liv Christin
Hvis dette stemmer om søskenflokken og foreldrene:
Mor og far: Ole og Johanne Bækkeli
Barn: Sigrid Baekkeli født 1880
Emma Baekkeli født 19 Nov 1884 in Gran, Norway
Gudbrund Baekkeli født 1887
Olaf Baekkeli født 1889
Hans Baekkeli født 1895
Marta Baekkeli født 1899
Tenker her at Gudbrund er samme person som din bestefar.
Er dette rett spor sender jeg deg evt mer info på pm da det kan være levende personer resten gjelder.
Hilsen Liv Christin

Litt mer fra ancestry:
"# ID: I120
# Name: Emma BAEKKELI
# Sex: F
# Birth: 19 NOV 1884 in Gran, Norway near province of Haadenland (40 mi. N of Oslo)
# Death: 14 JUL 1974 in Fargo, ND of stroke
# Note: Immigrated to America in 1900 for $65Changed name to Olson and worked on farm of Uncle Gubrund Leefor 1 year to pay passage.Worked on Stokke farm for 3 years where she met Otto.After Otto dies, she lived alone, with Clara, and at the FargoNursing HomeAt the nursing home, she won many ribbons for her handicrafts.
# Change Date: 23 JAN 2003
Father: Ole BAEKKELI
Mother: Johanne
Marriage 1 Otto WANGNESS b: 29 SEP 1865 in Vangsnes, Norway on Sognefjord
* Married: 27 NOV 1904"
Hilsen Liv Christin
"# ID: I120
# Name: Emma BAEKKELI
# Sex: F
# Birth: 19 NOV 1884 in Gran, Norway near province of Haadenland (40 mi. N of Oslo)
# Death: 14 JUL 1974 in Fargo, ND of stroke
# Note: Immigrated to America in 1900 for $65Changed name to Olson and worked on farm of Uncle Gubrund Leefor 1 year to pay passage.Worked on Stokke farm for 3 years where she met Otto.After Otto dies, she lived alone, with Clara, and at the FargoNursing HomeAt the nursing home, she won many ribbons for her handicrafts.
# Change Date: 23 JAN 2003
Father: Ole BAEKKELI
Mother: Johanne
Marriage 1 Otto WANGNESS b: 29 SEP 1865 in Vangsnes, Norway on Sognefjord
* Married: 27 NOV 1904"
Hilsen Liv Christin
Gudbrand Bækkeli er samme person som Gulbrand Olsen Sørli. Vi har god oversikt over og kontakt med Emma Bækkeli Wangsnes sine etterkommere. Vi har trodd at Gudbrand (Gulbrand) alså min bestefar, hadde reist til sin søster allerede i 1903-04 når hun giftet seg. Det viser seg å være feil, da han først reiste i 1909. Det som også overrasket var at han hadde bestemt å reise til Wisconcin.
Jeg har mistanke om at han reiste sammen med flere naboer/bekjente som skulle til det området. Hvis du/dere klarer å finne noe så hadde vært flott!
Jeg har mistanke om at han reiste sammen med flere naboer/bekjente som skulle til det området. Hvis du/dere klarer å finne noe så hadde vært flott!
Aha, skjønner
Skal se hva jeg kan klare å finne ut
Hilsen Liv Christin

Skal se hva jeg kan klare å finne ut

Hilsen Liv Christin

-
- Sted: HORTEN
Heisann
Jeg velger å gi en tilbakemelding - selv om jeg ikke har funnet noen ting så langt
Jeg har søkt etter opplsyninger selv,samt fått hjelp av slekt i USA til å søke på nettet og i noen andre arkiv.
Desverre har ikke vi klart å finne noen flere data.
Men ! det betyr jo ikke at de ikke finnes
Det kan jo være mangler i vår søkepraksis som gir dette resultatet.
Jeg kaster ballen videre og håper at andre er dyktigere enn meg
Hilsen Liv Christin

Jeg velger å gi en tilbakemelding - selv om jeg ikke har funnet noen ting så langt

Jeg har søkt etter opplsyninger selv,samt fått hjelp av slekt i USA til å søke på nettet og i noen andre arkiv.
Desverre har ikke vi klart å finne noen flere data.
Men ! det betyr jo ikke at de ikke finnes

Jeg kaster ballen videre og håper at andre er dyktigere enn meg

Hilsen Liv Christin
Boston Passenger Lists, 1820-1943
Name: Gulbrand Olsen
Arrival Date: 18 Mar 1909
Estimated Birth Year: abt 1887
Ethnic Background: Scandinavian
Port of Departure: Liverpool, England
Ship Name: Saxonia
Port of Arrival: Boston, Massachusetts
Friend's Name: Edwest Pedersen
Last Residence: Norway
Birthplace: Hadeland, Norway
Microfilm Roll Number: 131
Far er oppgitt til Ole Eriksen, Hadeland. Gulbrand skal til sitt søskenbarn Edward Pedersen i Argyle, Wisconsin.
- hanne line -
Far er oppgitt til Ole Eriksen, Hadeland. Gulbrand skal til sitt søskenbarn Edward Pedersen i Argyle, Wisconsin.
- hanne line -
Dette er meget interessant! Alle opplysningene stemmer, men det søskenbarnet i Argyle Wisconsin som er navngitt har jeg aldri hørt om. Tusen takk så langt! Her er det grunnlag for mer søking. Vi vet at han var skomaker i de 5 årene han var der bort. Det finnes et bilde fra skomakerverkstedet. Er det mulig å søke på dette søskenbarnet og finne ut om det finnes etterkommere og eventuelt hvem foreldrene var?
-
- Sted: MOELV
Hei Gunalf!
Dette skullle vel kunne være Den Edward Pedersen som Gudbrand reiste til.
Name: Edward Peterson
Age in 1910: 31
Estimated Birth Year: abt 1879
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Head
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Spouse's Name: Josie
Home in 1910: Argyle, Lafayette, Wisconsin
Marital Status: Married
Race: White
Year of Immigration: 1904
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Edward Peterson 31
Josie Peterson 25
Gunda Peterson 3
Martin Peterson 1
View
Original
Record
View original image
Dette skullle vel kunne være Den Edward Pedersen som Gudbrand reiste til.
Edward Peterson 31
Josie Peterson 25
Gunda Peterson 3
Martin Peterson 1
View
Original
Record
View original image
Ann Kristin Elvsveen
Styremedlem DIS- Hedmark
Kontaktansvarlig Sverige/USA
Styremedlem DIS- Hedmark
Kontaktansvarlig Sverige/USA
- Margit R Bakke
- Sted: USA
- Kontakt:
Let me know in English if you wish to have me help. I live near Fargo, ND. 

Margit in Minnesota
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"
We can tell the following story:
My grandfather was five years in USA and we had until a week ago no information about his emigration. We have two pictures of him from USA, one with his sister Emma (from a Fargo photografer) and one from his workshop as a shoemaker. His sister Emma went to USA in 1900/1901. She was only 16 years old. She become a ticket from her uncle Gudbrand Lee (Lia) who lived in Grafton ND. The ticket was meant for her sister Sigrid born in 1980 (20 years old), but she was pregnant and could not travel (child born in Norway 21.11.1900).
Emma Olsen is registered at Eilis Irland and we can find many tracks on her, like membership in the Hadelandslag. She married Otto Wangsness in 1904 and changed her name to Wangsness. We have good contact with her family and have visited many of them.
We did not not know in which year my grandfather emmigrated until one week ago, when a family member by luck found the ship he traveled with from Oslo (Christiania) in Mars 1909. He was born in January 19th. 1887. He was child number five, but the oldest son. It was likely that he got a ticket like his sister, to work one year at his uncle's farm in Grafton ND, but nobody had heard about him there according to Verna Johnson we met last time (year 2000) She is born in 1912.
My grandfather Gulbrand Olsen changed his name to Bækkeli after coming home and married my grandmother Marie in may 1918, one month after my father was born! The only information we had was that he was five years in the States, and came home since he was sick (scarlet fever). I never trusted this story, and have a private hypothesis that it could be a lady friend or children in the picture. He lived all his life after the trip in Gran and was very active in politics.
One of the local genealogist claim that he had a sweetheart at home, but when he arrived, she was married. Therefore he propose my grandmother the same night he went back, he said. Problem is that my father was born in 1918 and I don't think he went back during the first world war. My grandfather died i 1962 and at that time I was 12 years old and not interested or prepared to ask about his life in USA.
I have asked The Genealogy Society of Norway - DIS (Norwegian name: "DIS-Norge") about the missing information about my grandfather. The kind members of this forum is very active and found out from Boston passenger list the following information:
The father are Ole Eriksen, Hadeland. Gulbrand traveled to a cousin named Edward Pedersen in Argyle, Wisconsin.
This cousin could be:
Edward Peterson 31
Josie Peterson 25
Gunda Peterson 3
Martin Peterson 1
This is very interesting information, because we don't know anything about this family. There are for sure some living grandchildren of Edward Peterson (Pedersen). Now we can see why we could not find anything in the files in North Dakota. So far this is a very exciting story. I am very thankfully to anyone who could trace any information about him in Argyle. As I understand this is a small place. Thanks so far for all your help.
My grandfather was five years in USA and we had until a week ago no information about his emigration. We have two pictures of him from USA, one with his sister Emma (from a Fargo photografer) and one from his workshop as a shoemaker. His sister Emma went to USA in 1900/1901. She was only 16 years old. She become a ticket from her uncle Gudbrand Lee (Lia) who lived in Grafton ND. The ticket was meant for her sister Sigrid born in 1980 (20 years old), but she was pregnant and could not travel (child born in Norway 21.11.1900).
Emma Olsen is registered at Eilis Irland and we can find many tracks on her, like membership in the Hadelandslag. She married Otto Wangsness in 1904 and changed her name to Wangsness. We have good contact with her family and have visited many of them.
We did not not know in which year my grandfather emmigrated until one week ago, when a family member by luck found the ship he traveled with from Oslo (Christiania) in Mars 1909. He was born in January 19th. 1887. He was child number five, but the oldest son. It was likely that he got a ticket like his sister, to work one year at his uncle's farm in Grafton ND, but nobody had heard about him there according to Verna Johnson we met last time (year 2000) She is born in 1912.
My grandfather Gulbrand Olsen changed his name to Bækkeli after coming home and married my grandmother Marie in may 1918, one month after my father was born! The only information we had was that he was five years in the States, and came home since he was sick (scarlet fever). I never trusted this story, and have a private hypothesis that it could be a lady friend or children in the picture. He lived all his life after the trip in Gran and was very active in politics.
One of the local genealogist claim that he had a sweetheart at home, but when he arrived, she was married. Therefore he propose my grandmother the same night he went back, he said. Problem is that my father was born in 1918 and I don't think he went back during the first world war. My grandfather died i 1962 and at that time I was 12 years old and not interested or prepared to ask about his life in USA.
I have asked The Genealogy Society of Norway - DIS (Norwegian name: "DIS-Norge") about the missing information about my grandfather. The kind members of this forum is very active and found out from Boston passenger list the following information:
The father are Ole Eriksen, Hadeland. Gulbrand traveled to a cousin named Edward Pedersen in Argyle, Wisconsin.
This cousin could be:
Edward Peterson 31
Josie Peterson 25
Gunda Peterson 3
Martin Peterson 1
This is very interesting information, because we don't know anything about this family. There are for sure some living grandchildren of Edward Peterson (Pedersen). Now we can see why we could not find anything in the files in North Dakota. So far this is a very exciting story. I am very thankfully to anyone who could trace any information about him in Argyle. As I understand this is a small place. Thanks so far for all your help.
- Margit R Bakke
- Kontakt:
1910 United States Federal Census
Name: Gulbraa Oleson
[Gulbran Oleson]
Age in 1910: 23
Relation to Head of House: Servant
Marital Status: Single
Household Members:
Name Age
Ole Gunderson 61
Bertha Gunderson 59
Ashley Gunderson 17
Gulbraa Oleson 23
Name: Gulbraa Oleson
[Gulbran Oleson]
Age in 1910: 23
Relation to Head of House: Servant
Marital Status: Single
Household Members:
Name Age
Ole Gunderson 61
Bertha Gunderson 59
Ashley Gunderson 17
Gulbraa Oleson 23
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Margit in Minnesota
- Margit R Bakke
- Kontakt:
Sigrid Andersen, the lady listed below him on the passenger list is also going to Argyle to the Pederson's. Perhaps she is related, not him. She is #24 on the manifest. Gulbrand is #23. Who is Sigrid?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Margit in Minnesota
- Margit R Bakke
- Kontakt:

Margit in Minnesota
Tusen takk for fantastisk god hjelp for å finne tilbake til det stedet min bestefar reiste i 1909. En spesiell takk til Margit Nystvold Bakke i Fargo og Ole Arild Vesthagen i Oslo som har bruke hele søndagen på å hjelpe meg. Vi har nå funnet nålevende slektninger og venter på svar!