Ole Mikal Johnsen, Emigrerte til Canada 01.09.1916
Moderator: MOD_Emigranter
- Bernt Jenssen
- Sted: KRISTIANSAND S
- Kontakt:
Ole Mikal Johnsen, Emigrerte til Canada 01.09.1916
Ole Mikal Johnsen f. 17.02.1885, g.m. 1911, Hansine Marie Johnsen (Martinsdtr.) f. 25.08.1890. og barna Magnhild Jondine, f. 24.03.1913 og Anna Marie, f. 03.09.1915, emigrerte til "Inwood, Man." (Inwood, Manitoba, Canada) den 01.09.1916, fra Trondheim med "Allan Line" M/S Midnattsol.
Det sies, uten at jeg kan dokumentere det at de også hadde en sønn ved navn Ole, kanskje født over there.
Dette er foreløpig det jeg vet om denne familien, skulle gjerne visst hvor de ble av og om det finnes etterkommere.
Den familieinformasjonen som er gitt er info fra Kirkeboka for Ibestad i Troms. og fra Digitalarkivet "Emigranter fra Trondheim 1867-1930" Navnet Johnsen er i Emigrantlisten skrevet "Johns."
Det sies, uten at jeg kan dokumentere det at de også hadde en sønn ved navn Ole, kanskje født over there.
Dette er foreløpig det jeg vet om denne familien, skulle gjerne visst hvor de ble av og om det finnes etterkommere.
Den familieinformasjonen som er gitt er info fra Kirkeboka for Ibestad i Troms. og fra Digitalarkivet "Emigranter fra Trondheim 1867-1930" Navnet Johnsen er i Emigrantlisten skrevet "Johns."
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Ole Mikal Johnsen, Emigrerte til Canada 01.09.1916
Legger linken til emigrasjonen her
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 69582#ovre
jeg kan dessverre ikke noe om Canada, kanskje noen andre kan?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 69582#ovre
jeg kan dessverre ikke noe om Canada, kanskje noen andre kan?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Bernt Jenssen
- Kontakt:
Mange takk for linken!
Det jeg da også lurer på er. Hvor langt gikk M/S Midnattsol? Som oftest var det jo "omlasting" av emigranter i England og Irland og de ankom til USA eller Canada i en annen båt enn den de forlot Norge i.
Håper det er noen som kan belyse dette for meg.
Det jeg da også lurer på er. Hvor langt gikk M/S Midnattsol? Som oftest var det jo "omlasting" av emigranter i England og Irland og de ankom til USA eller Canada i en annen båt enn den de forlot Norge i.
Håper det er noen som kan belyse dette for meg.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
nå var det ikke mye å hente men
http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=midna
forteller at Midnatsol gikk til Newcastle.
http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=midna
forteller at Midnatsol gikk til Newcastle.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Bernt Jenssen
- Kontakt:
Jeg tar dette problemet opp på nytt:
Laila. Som du refererer til i Linken til Norway-Heritage, gikk "Midnattsol" til Newcastle, men... dette er i 1912 og 13, gjorde den det samme i 1916 (1. verdenskrig)?
Klarer ikke å finne disse personene som passasjerer på båter fra England over til Canada (mulig jeg har oversett noe), og klarer heller ikke å finne de i Canada. Canada er jo ikke akkurat det enkleste landet å søke etter personer i. Jeg er sikker på at de kom over, men om de slo seg ned i Inwood, Manitoba, er jeg jo ikke sikker på.
Hvis det er noen med gode ideer på hvordan jeg kan finne de igjen, så er jeg veldig takknemmelig for det.
Mvh. Bernt
Laila. Som du refererer til i Linken til Norway-Heritage, gikk "Midnattsol" til Newcastle, men... dette er i 1912 og 13, gjorde den det samme i 1916 (1. verdenskrig)?
Klarer ikke å finne disse personene som passasjerer på båter fra England over til Canada (mulig jeg har oversett noe), og klarer heller ikke å finne de i Canada. Canada er jo ikke akkurat det enkleste landet å søke etter personer i. Jeg er sikker på at de kom over, men om de slo seg ned i Inwood, Manitoba, er jeg jo ikke sikker på.
Hvis det er noen med gode ideer på hvordan jeg kan finne de igjen, så er jeg veldig takknemmelig for det.
Mvh. Bernt
- Bernt Jenssen
- Kontakt:
Trekker enda en gang fram denne etterlysningen.
Det jeg med sikkerhet vet nå, er at det finnes etterkommere og at de fortsatt bor i Canada, men hvor?
Håper enda en gang at det er noen som kan hjelpe meg med dette problemet, og at ikke alle er på ferie fortsatt
Det jeg med sikkerhet vet nå, er at det finnes etterkommere og at de fortsatt bor i Canada, men hvor?
Håper enda en gang at det er noen som kan hjelpe meg med dette problemet, og at ikke alle er på ferie fortsatt

-
- Sted: BLAKER
Her er ankomsten til Canada, men den kjenner du muligens fra tidligere:
Canadian Passenger Lists, 1865-1935
Name: Ole Johnsen
Estimated Birth Year: abt 1884
Date of Arrival: 16 Sep 1916
Vessel: Corsican
Search Ship Database: View the 'Corsican' in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival: Quebec
Port of Departure: Liverpool, England
Roll: T-4816
Sammen med han:
Hansine, Magnhild og Anna.
Inwood, Manitoba er bestemmelsessted, yrket hans er ”Farmer all life”.
Hilsen
Arne Einar Berg
Canadian Passenger Lists, 1865-1935
Name: Ole Johnsen
Estimated Birth Year: abt 1884
Date of Arrival: 16 Sep 1916
Vessel: Corsican
Search Ship Database: View the 'Corsican' in the 'Passenger Ships and Images' database
Port of Arrival: Quebec
Port of Departure: Liverpool, England
Roll: T-4816
Sammen med han:
Hansine, Magnhild og Anna.
Inwood, Manitoba er bestemmelsessted, yrket hans er ”Farmer all life”.
Hilsen
Arne Einar Berg
- Bernt Jenssen
- Kontakt:
Mange takk Arne,
Dette var info som jeg ikke hadde. Så er det bare å håpe at det er noen dyktige på Canada, der ute et sted.
Dette var info som jeg ikke hadde. Så er det bare å håpe at det er noen dyktige på Canada, der ute et sted.
- Bernt Jenssen
- Kontakt:
Denne saken har nå løst seg. Har kommet i kontakt med etterslekten, både i Canada og Norge. De endte ikke opp akkurat hvor de hadde bestemt da de reiste i 1916, men først i Saskatchewan, like nord for Edmonton i Alberta for en tid. Så flyttet de lenger vest til Webber Lake som ligger noen kilometer nord for Vanderhof vest for Prince George i British Columbia (Dette er på vestsiden av Rocky Mountains)
Tusen takk til hjelperne i denne saken.
Hilsen Bernt.
Tusen takk til hjelperne i denne saken.
Hilsen Bernt.