Eivind Ferdinand Randby

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
dn21587
Sted: GJERDRUM

Eivind Ferdinand Randby

Legg inn av dn21587 » 2. januar 2008 kl. 20.07

Å grave i slekten viser seg å være en prøvelse men også en artig hobby. Jeg prøver å finne ut litt mer om mulige slektninger som har havnet i USA. I den forbindelse lurer jeg på denne Eivind Ferdinand Randby. Han var min oldefars bror så det er nevent.

Hans far var Hans Jacob Jacobsen Randby, han har jeg funnet ut en del om alt så dette er bare til opplysning for selve saken.

Det jeg har på Eivind er fra folketellingen i 1875, der står han oppført som Ejvind Ferdinand Randby boende hjemme hos sine foreldre i Hammerfest, fødselsår står oppført til 1866 og han var født i Kristiania. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... funnenr=84

Jeg vet fra 1865 tellingen at hans far er oppført som boende i Christiania og er der oppført som Hans Jakob Ramby med yrke corporal, fødested Ullensager. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... funnenr=70

Jeg har ingen opplysninger om når han flyttet fra Kristiania til Hammerfest men i og med at Eivind står oppført som født i Kristiania går jeg ut fra at det må ha vært etter 1866.

Ved søk på nett har jeg funnet en Edwin F. Randby som døde i 1925 http://www.rootsweb.com/~nytompki/cemet ... _cem_r.htm

Det er jo ikke noen umulighet at Eivind har endret seg til Edwin

På familysearch.org finner jeg en Edwin F. Ranby oppført med fødselsdato 22. januar 1866 han giftet seg med en Lillie V. Taylor 10 august 1892, Allegheny Pennsylvania.

Videre har jeg et fotografi av en pike rundt en fem år gammel hvor det bakpå billedet er en hilsen fra Eivind, rammen rundt billedet er preget med Pittsburg og er mest sansynlig tatt på slutten av århundredet en gang.

Videre vet jeg ut fra en forespørsel på http://www.norwayheritage.com/snitz/top ... IC_ID=3562 at Edwin hadde fire barn derav to døtre. Det er også opplyst om at han i folketelligen i US for 1910 opplyser at han har imigrert til USA i 1888.

Jeg har også et bilde av en mann, jeg er ganske sikker på er en Randby tatt i 1895 preget Pitts, Pa som vel skal bety Pittsburg Pennsylvania.

Som rimelig fersk i denne utøvelsen av slektsforkning lurer jeg derav på om det er noen av dere som kan hjelpe meg litt for å stadfeste om Eivind og Edwin kan være samme person.

Med vennlig hilsen Lars N. Randby

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Eivind Ferdinand Randby

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 2. januar 2008 kl. 20.35

Hei!
For å kunne bekrefte noe som helst ii USA, bør man starte her i Norge med å finne fødselsdatoen til Eivind.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 10 (1859-1869), Fødte og døpte 1866, side 90.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-90

Siden faren var Corporal, tok jeg en sjanse, og så i Garnisonsmenigheten. Her fant jeg altså Eivind Ferdinand f. 22. januar 1866. Så da kan du gå ut fra at den som er lagt på Familysearch i hvertfall med stor sannsynlighet er rett.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 2. januar 2008 kl. 20.41

Og - dette er census 1900 - den er litt ekkel å lese, men jeg synes det står Jan. 1866 på F.mnd og år på Edwin
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 2. januar 2008 kl. 20.43

Pennsylvania 1910 Miracode Index
about Edwin F Randby
Name: Edwin F Randby
Birthplace: Norway
State: PA
Color: W
Enumeration District: 0399
Visit: 0165
County: Allegheny, Pittsburgh
Relation: Head of Household
Other Residents:
Relation Name Age Birth Place
Wife Lillie V 39 Virginia
Daughter Edna M 17 Pennsylvania
Daughter Ida J 15 Pennsylvania
Son Roland C 10 Pennsylvania
Son Howard S 08 Pennsylvania
Brother-in-law John W Taylor 33 Pennsylvania
SIL Edna C Taylor 25 Pennsylvania
Nephew Jack S NR Pennsylvania
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 2. januar 2008 kl. 20.44

Census 1910

Name: Edwin F Randby
Age in 1910: 43
Estimated Birth Year: abt 1867
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Head
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Spouse's Name: Lillie J
Home in 1910: Pittsburgh Ward 10, Allegheny, Pennsylvania
Marital Status: Married
Race: White
Year of Immigration: 1888
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Edwin F Randby 43
Lillie J Randby 39
Edna M Randby 17
Ida J Randby 15
Roland C Randby 10
Howard S Randby 8
John W Taylor 33
Edna C Taylor 25
Jack S Taylor 1 1/12

View
Original
Record

View original image
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 2. januar 2008 kl. 20.46

Edwin var nevnt i denne boken:

Name: Randby, Edwin F.
Birth - Death: 20th Cent.-
Source Citation:

* Who Was Who in American Art. 400 years of artists in America. Second edition. Three volumes. Edited by Peter Hastings Falk. Madison, CT: Sound View Press, 1999. (WhAmArt 2)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 2. januar 2008 kl. 20.49

Fra New York City death index:

Surname Given Name Age Month Day Year Certificate
Number County Soundex
Randby Edwin F 58 y Jan 10 1925 1040 Manhattan R531
Randby Tillie 26 y Oct 13 1921 23588 Manhattan R53
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen

dn21587
Sted: GJERDRUM

Legg inn av dn21587 » 2. januar 2008 kl. 22.02

Takker og bukker så meget for stor hjelp Laila. Jeg får nå tråle signaturer på diverse billedkunst på veggene for å se om det er en E. Randby der blant alle bildene hans to år yngre bror, min oldefar, har malt. :shock:

Det er vel da ikke urimelig å anta at Eivind og Edwind er en og samme mann selv uten bekreftelse på F i mellomnavnet? Eller hopper jeg til forhastede sluttninger fra ett familieforsknings synspunkt?

Ellers er jeg helt enig i at jeg skulle ha lagt mer arbeide i å finne fødselsdato på Eivind, den eneste unskyldningen jeg har er at jeg nok ikke lette iherdig nok og mangler fartstid som man sier.

Det er underlig når man starter en slik tidsreise. For min del en liten konvolutt med tre håndskrevne kladdebøker skrevt av en som kalte seg Hans Fjelle. Ingen hadde sett på disse på sikkert femti år og ingen visste hvem denne karen kunne være. Jeg har nå skrevet av snart alle tre og det er en spennende historie fra Ullensaker fra 1840 tallet og fremover.

Vel så langt har den lille uunseelige konvolutten som viste seg å være skrevet av Eivinds far og min tipolderfar avdekket enda en liten bit av en for lengst glemt famile. Det blir nå spennende å se hva jeg finner på broren som dro til Shanghai og han som endte opp i Australia.

Internett er i så måte et underlig sted, for hva finner man ikke når man leter: http://www.shanghaijewishmemorial.com/58.htm

Atter en gang takk for hjelp, jeg håper jeg kan bidra litt selv også når jeg får litt mer erfaring.

Hilsen Lars N. Randby

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»