Josefine Aleksandersen Kolstad f i 1875 fra Vega
Moderator: MOD_Emigranter
Josefine Aleksandersen Kolstad f i 1875 fra Vega
Hun var min tippoldemor og utvandret av ukjent årsak til amerika. Hun dro alene sammen med en tante. Mannen, Peder Kristian Kolstad - født i 1874 i Vega , ble ikke med - historien sier at han skulle komme etter.. De hadde et felles barn som vokste opp hos sine besteforeldre i Vega. Hvordan kan jeg finne flere spor etter henne tro ?
Vi vet hun kom fram til amerika - men historien slutter der....

-
- Sted: RASTA
Re: josefine aleksandersen kolstad født i 1875
Hei
Har du sjekket dødsfallsprotokollen når Peder Nilsen Kolstad dør i 1917,mulig det er noen opplysninger der http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-290
Mvh
Solveig
Har du sjekket dødsfallsprotokollen når Peder Nilsen Kolstad dør i 1917,mulig det er noen opplysninger der http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-290
Mvh
Solveig
Takk for tipset ! Her kan jeg lete litt. Er fersk på denne siden og ny slektsleter... godt med tips om hvor man kan finne nyttig info !!! 

- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei!
Har du funnet henne i emigrantprotokollene? Her kan det stå ekstra opplysninger. Evt. Når reiste hun?
Hva het tanten?
og sist men ikke minst, hva var fødselsdatoene på Josefine og tanten?
Har du funnet henne i emigrantprotokollene? Her kan det stå ekstra opplysninger. Evt. Når reiste hun?
Hva het tanten?
og sist men ikke minst, hva var fødselsdatoene på Josefine og tanten?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Hvor finner jeg emigrantprotokollene tro ? Tror hun reiste rundt 1913. Tanten het Elerine Aspås. fødselsdatoene har jeg ikke funnet....enda. men josefine var født i 1874. Har funnet ganske mye i kirkebøkene. men ser ut for meg som at alt stopper i 1903 for vega kommune. skulle gjerne sett lenger jeg ( ikke alt nei - men utflyttede, utvandrede .mm) tusen takk for allt tips forrseten !
Jeg har funnet det ! De reiste med båt fra Trondheim 15.07.1903 - Minnesota- Tips om hvordan jeg kan finne noen opplysninger der, mottas med takk ! dette var jammen interessant !! 

-
- Sted: RASTA
Utflyttede fra Bindal har en Josefine M Aleksandersdt.f.6/9-1876
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-2
Når Josefine og Peder gifter seg i 1896 i Vega,er hun oppført med fødselsår 1875
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-2
Når Josefine og Peder gifter seg i 1896 i Vega,er hun oppført med fødselsår 1875
- Kontakt:
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Og - de kom inn via Canada faktisk:
Det ser ut som Josefine hadde en søster i USA fra før, du må være logget inn for å se vedlegg
Elerine er flott å bruke som søke-innfall, da navnet hennes er veldig spesielt:
Name: Elerine N Aspaas
Arrival Date: 31 Jul 1903
Birth Date: abt 1885
Race/Nationality: Norwegian
Ship Name: Parisian
Port of Arrival: Quebec, Quebec, Canada
Port of Departure: Liverpool, England
Name: Josefine Kalstad
Birth Date: abt 1876
Race/Nationality: Scandinavian
Det ser ut som Josefine hadde en søster i USA fra før, du må være logget inn for å se vedlegg
Elerine er flott å bruke som søke-innfall, da navnet hennes er veldig spesielt:
Name: Elerine N Aspaas
Birth Date: abt 1885
Race/Nationality: Norwegian
Name: Josefine Kalstad
Birth Date: abt 1876
Race/Nationality: Scandinavian
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Tusen tusen takk ! hvem skulle tro jeg ville få sånn god hjelp! ser det er forskjell på fødselsåret hennes ja - i dåpsattesten til barnet hennes og i vielsesprotokollen er hun oppført med fødselsår 1975 - vet ikke hvorfor. men fødselsdatoen hadde jeg ikke funnet fra før... nå har jeg den også !
du sier det ser ut som hun hadde en søster i usa ... lurer på hvor du fant ut av det ?
kanskje har du noen tips om hvordan jeg kan gå fram for å finne info om henne i amerika også - hva som skjedde,,, når hun døde...
vi skal ha søskenbarn treff til helga - interessen er stor - jeg har funnet ut masse !!!! kanskje kan jeg finne mer ??

kanskje har du noen tips om hvordan jeg kan gå fram for å finne info om henne i amerika også - hva som skjedde,,, når hun døde...
vi skal ha søskenbarn treff til helga - interessen er stor - jeg har funnet ut masse !!!! kanskje kan jeg finne mer ??
Klarer ikke å tyde hvor hun har flyttet og siste kolonne... (innholdet av meddelete attester i denne utflyttingsmeldinga va Bindal jeg. Kan du eller andre se ?
(nesten litt flau over å be om mer hjelp nå)
(nesten litt flau over å be om mer hjelp nå)

- Kontakt:
Hei!
Ved å se på den håndskrevne listen i mitt innlegg over (du må være innlogget for å se vedlegget) så står det helt til høyre at hun skal til en søster M. Dahl, og i en kolonne før det kan det se ut som det er en I? Dahl som har betalt regningen.
Denne listen er faktisk en oversikt over personer som kom til Canada, og så krysset grensen over til USA og dro videre der (hun skulle jo til Fertile, som ligger i Polk i Minnesota.
Elerine skulle til en bror J? Ulvild i Sioux Falls
Ved å se på den håndskrevne listen i mitt innlegg over (du må være innlogget for å se vedlegget) så står det helt til høyre at hun skal til en søster M. Dahl, og i en kolonne før det kan det se ut som det er en I? Dahl som har betalt regningen.
Denne listen er faktisk en oversikt over personer som kom til Canada, og så krysset grensen over til USA og dro videre der (hun skulle jo til Fertile, som ligger i Polk i Minnesota.
Elerine skulle til en bror J? Ulvild i Sioux Falls
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Har prøvd å søke en hel masse under ancestry.com for å finne opplysninger om henne etter at hun kom til amerika (skulle til fertile i minnesota) men kom hun dit tro ? det er mange med samme/lignende navn - men finner ingen som matcher. noen tips om andre steder jeg kan forsøke tro ?
- Kontakt:
Prøv å finne ut i lokale kilder om hun hadde søsken, og Elerine dro også til slektninger - dette er viktige opplysninger!
FInn ut om de andre dro - start her hjemme først
FInn ut om de andre dro - start her hjemme først

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Re: Josefine Aleksandersen Kolstad f i 1875 fra Vega
May Lisbet Strømberg skrev:Hun var min oldemor og utvandret av ukjent årsak til amerika. Hun dro alene sammen med en tante. Mannen, Peder Kristian Kolstad - født i 1874 i Vega , ble ikke med - historien sier at han skulle komme etter.. De hadde et felles barn som vokste opp hos sine besteforeldre i Vega. Hvordan kan jeg finne flere spor etter henne tro ?Vi vet hun kom fram til amerika - men historien slutter der....
Har fått sjekket opp fødselsdatoen hennes. Josefine Marie er født 08.12.1875
(i utflytter protokollen for bindal står det at hun er født 06.09.1876...vet ikke hvorfor)
Hun hadde en søster som het Nikoline Marie alexandersen/ alexandersdatter født i 1865
om hun ble gift dahl og evt utvandret til amerika - har jeg ikke funnet ut.
skal tro om det i folketellinger i amerika, er mulig å søke på fødselsdato ?
begynner å tro at hun enten ble borte/ ikke registrert på noe vis..... eller giftet seg på nytt og er registrert på annet navn...
(i utflytter protokollen for bindal står det at hun er født 06.09.1876...vet ikke hvorfor)
Hun hadde en søster som het Nikoline Marie alexandersen/ alexandersdatter født i 1865
om hun ble gift dahl og evt utvandret til amerika - har jeg ikke funnet ut.
skal tro om det i folketellinger i amerika, er mulig å søke på fødselsdato ?
begynner å tro at hun enten ble borte/ ikke registrert på noe vis..... eller giftet seg på nytt og er registrert på annet navn...
Ting tar tid.....
Nå har jeg funnet ut at Nikoline Marie, giftet seg med Johan Zahl Johansen (Ikke Dal) Har også funnet de på listen over emigranter i 1900. De reiste da faktisk 3 år før Josefine! På utreisepapirene står det bare Marie Johans. og Johan Zal Johans. Så nå har jeg sittet flere dager og søkt på Ancestry igjen, men finner ikke Josefine! Finner Maria og Johan Zahl på folketelling i 1910 (men ikke riktige fødselsår) Nikoline var født 06.10.1867 og johan i1865 Er det noen gode tips til hvordan jeg kan søke videre tro?
Nå har jeg funnet ut at Nikoline Marie, giftet seg med Johan Zahl Johansen (Ikke Dal) Har også funnet de på listen over emigranter i 1900. De reiste da faktisk 3 år før Josefine! På utreisepapirene står det bare Marie Johans. og Johan Zal Johans. Så nå har jeg sittet flere dager og søkt på Ancestry igjen, men finner ikke Josefine! Finner Maria og Johan Zahl på folketelling i 1910 (men ikke riktige fødselsår) Nikoline var født 06.10.1867 og johan i1865 Er det noen gode tips til hvordan jeg kan søke videre tro?