Olaus Gikling, Sunndal

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj05120
Sted: SMØLA

Olaus Gikling, Sunndal

Legg inn av gj05120 » 6. juni 2007 kl. 20.30

Heisann

Jeg er på leting etter min fars onkel Olaus Halvarson Gikling, f. 23/8 1880 i Sunndal, som utvandret til Amerika den 1/4-1911.
Hans far var Halvor Olson Gikling,f. 1852, og mor Lisbet Oledt. f.1850. De bodde da på/ved "Flåøien?"
Under folketellinga for 1900 er han reg. i Bolsøy, mens hans far og 2 andre søsken er reg. i Bremsnes.
Han reiste fra Kristiania med skipet "Spero," den 1/4-1911,og reisemål var Minnesota.
Har funnet han igjen med avreise Liverpool 4.april 1911, på SS Iveria, og med ankomst Boston den 13. april samme år.
I emigrasjonsprot. står han der oppført med "heimstad" V.Aker, Kristiansund.

Har også funnet en grensepassering mellom USA og Canada den 24. juli 1912, nærmere bestemt Sault Ste Marie, Michigan, men der er det også stopp!

Nå er jeg temmelig ny på dette, og vet ikke helt hvor jeg skal søke for å følge sporet videre. Fint om det er noen som kan tipse meg om nettsider e.l jeg kan søke på.

Hvis noen vet noe om han, denne slekten o.l, er jeg meget int. i å vite det!

På forhånd takk.

Wenche

Brukeravatar
Margit R Bakke
Sted: USA
Kontakt:

Re: Olaus Gikling, Sunndal

Legg inn av Margit R Bakke » 6. juni 2007 kl. 21.41

In 1914 Olaus H. Gikling is living in Minneapolis, Minnesota. He is an ironworker and lives at 2327 27th Avenue South.

Margit in Minnesota :wink:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj05120

Legg inn av gj05120 » 6. juni 2007 kl. 22.19

Thank you for your response :D

We`ve allways heard that there were only two siblings, but now after I`ve been searching a bit, it looks like there are a lot of them!!

If you, or anyone else have more information on his whereabout, if he was married, had children, and so on, I`m very interested!

Wenche F.

gj05120

Legg inn av gj05120 » 16. juni 2007 kl. 2.09

Hei igjen:-)

Lurer på om dette muligens kan være den jeg søker etter? Fødselsdato er riktig, men året er et år senere enn opprinnelig. (23/8 1881, mot opprinnelig 23/8 1880)
Fant en Olaus Kling på "innrullingspap." til 1.verdenskrig (WW1) Har prøvd å se nærmere på org.skjema, men det er veldig utydelig. Mener at det som nærmeste "relative" står
Marit, så Kling som mellomnavn, og så etternavn som jeg ikke greier å lese. Synes at det ser ut som om det under står Christiansund, og så Norway.

Har også funnet en Ole Kling som døde i des. 1963, med samme føselsdato OG år som nevnte Olaus Kling ovenfor (23/8 1881). Regner derfor med at dette da kan være samme person. Siste bopel var da Idaho.

Dette er det eneste som står, finner han heller ikke registrert med kone/barn.

Har SSN på denne Ole Kling hvis noen vet noen flere plasser jeg kan søke, og evt. bruke det.

WencheF.

gj05120

Legg inn av gj05120 » 19. oktober 2007 kl. 1.32

Heisann

Nå har det gått måneder, og jeg er nesten like langt kommet som sist. Er nok 90% sikker på at Ole Kling som jeg finner død i Post Falls, Idaho i 1963 er mannen jeg søker etter. Har da fått beskjed om å rette forespørsel til "County Clerk" i countyet som Post Falls ligger i, og så jeg gjorde. Det er nå 4 mnd, siden jeg sendte 1. forespørsel, og ca. 1 1/2 mnd. siden andre, men har ennå ikke mottatt noe svar...

Er det noen som vet andre plasser jeg kan søke/lete for å få bekreftet, evt. avkreftet om dette er rette mann?
Jeg har fulgt sporet til denne Ole fra innrull. papirer til WW1, da var han i Cook County, Illinois, senere i FT 1920 og 1930 hvor han oppholdt seg i Spokane City, Spokane, Washington, og da til slutt til Kootenai County, Idaho, hvor han får utdelt SSNR mellom 1953-1954, og dør i 1963.

Iflg. min gamle tante skulle han ha skiftet navn fra Gikling til Kling, og siden fødselsdato er riktig, og året nesten (-1), så føler jeg at jeg har han der, men hva hjelper det...
Forresten så fant jeg en side hvor de registrerte gravminner, og der sto fødselsår 1880 på han. Har prøvd å sende mail til de som har den siden også, men har heller ikke der fått noe svar.
Det eneste svaret jeg har fått, er et som forteller meg at det finnes et "probate" (juridisk dokument er vel det riktige her) etter denne Ole Kling hos "The County Clerk" i Kootenai County, så det er jo noe der da..

Er det noen som har et stalltips å komme med i denne forbindelse, blir jeg kjempeglad.-)

WencheF.

gj06282

Legg inn av gj06282 » 25. desember 2008 kl. 21.51

Heisann

Nå er saken løst, på en måte... Den Ole Kling jeg fant, er min gammelonkel Olaus, og jeg har fått sendt bilder som var en del av "arven" hans.

Det viser seg det, at han aldri ble gift, og visstnok ikke fikk barn, men derom hersker det en viss tvil da.. Min tante mener bestemt at det var ei dame inn i bildet, og at det også skulle være snakk om et barn, men iflg. sønn av damen som arvet han var dette no de ikke visste om.
Denne sønnen sendte meg en del bilder som hadde tilhørt Olaus, og det er da jeg har fått mange flere julemysterier å bryne meg på! En del av bildene er tatt i USA, og er bilder av totalt ukjente(så klart). Dette gjør meg jo ikke mindre nysgjerrig, spesielt siden disse bildene er bilder av ei dame (portrett-bilde), og to bilder av to jenter...

To av bildene er tatt hos fotografer i Minneapolis, mens portrett-bildet av den ene damen er tatt sannsynligvis i Spokane.
Er det noen som har noen tips/råd for hvordan jeg kan gå fram for å evt. finne ut hvem dette kan være? Finnes det f.eks noen nettsider med gamle fotografier man kan bruke?

Mvh
Wenche F.

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»