Jeg prøver meg igjen på en etterlysning (har tidligere fått utrolig god hjelp her): Anne Marie Thorsdatter, yngste søster av min oldefar Peder Thorsen. Anne Marie var født 19.okt. 1867 på Langø (Skåtøy) ved Kragerø. Foreldre Thor Knudsen fra Lesja og Ingeborg Pedersdatter fra Espedalen. Hun ble døpt 10.april 1868 og konfirmert 16.okt. 1881.
Hun drar til Amerika med Elsters skip Domino 2.febr. 1883 sammen med sin bror Ole Thorsen og hennes eldste søster Marith Mikkelsen og Mariths tre barn Sofie, Johan og Victor. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 62189#ovre
Der forsvinner sporene.
I Digitalarkivets emigrantbase er hun registrert som Andrea Thors. (antagelig en feiltolkning av fornavnet?).
Broren Ole skiftet senere navnt til Thompson (han har vi lokalisert), og Marith Mikkelsen ble til Mary McKalsen (den familien har jeg også fått hjelp til å finne). Men hvor ble Anne Marie av?
Er det mulig å hjelpe?
Anne Marie Thorsdatter
Moderator: MOD_Emigranter
Anne Marie Thorsdatter
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll
Siri Myrvoll
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Anne Marie Thorsdatter
Hei Siri
'
Legger link til de andre søsknene
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=28760
og
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ht=#125540
'
Legger link til de andre søsknene
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=28760
og
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... ht=#125540
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Hei igjen Siri!
Denne er ikke så informativ, men arti å ha likevel
Marit M. og barna, Anna og Ole Thors. ankom New York med båten Celtic den 20 februar 1883. Det viktigste med denne listen, er at alle ankommer og overlevet reisen.
Denne er ikke så informativ, men arti å ha likevel
Marit M. og barna, Anna og Ole Thors. ankom New York med båten Celtic den 20 februar 1883. Det viktigste med denne listen, er at alle ankommer og overlevet reisen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
men, jeg finner ikke noe mer på Anna.
Kanskje noen andre kan se litt? Dette er jo en nøtt, så lenge du ikke aner hva som skjedde med henne. Har du sett nøye gjennom censuses vi har funnet på søsknene, om hun kan ha vært i nærheten?
Har du sjekket dødsfallsregistre/skifter på foreldre? Kan være heldig at det står noe der?
Kanskje noen andre kan se litt? Dette er jo en nøtt, så lenge du ikke aner hva som skjedde med henne. Har du sett nøye gjennom censuses vi har funnet på søsknene, om hun kan ha vært i nærheten?
Har du sjekket dødsfallsregistre/skifter på foreldre? Kan være heldig at det står noe der?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei -
og takk for link til ankomst USA. Det er første gang jeg har sett den - for alle sammen. Og nå vet vi i hvert fall at hun kom frem til USA.
Jeg har sett nøye på de census-listene dere fant for meg forrige gang, men finner ikke Anne Marie. Hun kan (som broren) ha fått navnet Thompson (ev. Thomson). Marit er også omtalt som Mary Thomson i Family Search, som mor av en datter Annie, født i New York (far John McKalsen).
Muligens har Anne Marie giftet seg tidlig? Hun var 15år ved utreise, så det er vel ikke usannsynlig.
Det er tydeligvis en del "nøtter" i den familien min, men det er jo utfordrende.......
og takk for link til ankomst USA. Det er første gang jeg har sett den - for alle sammen. Og nå vet vi i hvert fall at hun kom frem til USA.
Jeg har sett nøye på de census-listene dere fant for meg forrige gang, men finner ikke Anne Marie. Hun kan (som broren) ha fått navnet Thompson (ev. Thomson). Marit er også omtalt som Mary Thomson i Family Search, som mor av en datter Annie, født i New York (far John McKalsen).
Muligens har Anne Marie giftet seg tidlig? Hun var 15år ved utreise, så det er vel ikke usannsynlig.
Det er tydeligvis en del "nøtter" i den familien min, men det er jo utfordrende.......
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll
Siri Myrvoll
- Kontakt:
Siri, hva med skifter etc etter foreldre/ugifte søsken i Norge?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Der er det neppe noe å hente. Faren, Thor Knudsen, døde 1886 på Langø som husmann/grubearbeider. Moren Ingeborg Pedersdatter døde samme sted i 1905 - i folketellingen 1900 er hun oppført som "fattigunderstøttet", dvs. antagelig at hun fikk en slags "pensjon" fra den familien som sto som eier av de gamle guvene og plassene i tilknytning. Av barna var altså tre utvandret (Marit, Ole og Anne Marie), Peder bodde i Kragerø (min oldefar) og den eldste sønnen Knut var til sjøs og omkom i Nordsjøen i 1911. Sønnen Anton er også en nøtt (se min etterlysning etter ham under Telemark, Kragerø) - siste opplysning jeg har, er konfirmasjonen i 1876.
Jeg tror ikke det var noe skifte her.
Jeg tror ikke det var noe skifte her.
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll
Siri Myrvoll