Hvilken gateadresse?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Brukeravatar
Odd Lehtigangas
Sted: SØRUM

Hvilken gateadresse?

Legg inn av Odd Lehtigangas » 21. august 2011 kl. 10.32

Siden man ikke er lokalkjent i Kristiania/Oslo, lurer jeg på om noen lokalkjente vet hvor "Heimly", Grefsen, har gateadresse? I Adresse boken for Kristiania 1918 er bare denne adressen oppgitt.
Et annet spørsmål i samme slengen. Er det bare Husfader (Familieoverhode) som oppføres i adresseboken? Evt. andre husstandsmedlemmer må man vel til byarkivets huslister for å finne? Er litt usikker her?
Hilsen Odd

Kjersti Elgaaen
Sted: JAR

Re: Hvilken gateadresse?

Legg inn av Kjersti Elgaaen » 21. august 2011 kl. 13.13

Hei!

Grefsen lå på den tiden i Aker. Hvis du går inn på branntakster i Oslo Byarkiv, så kan det muligens gi deg et svar. Det har jeg dratt nytte av flere ganger.

Gå inn på http://www.byarkivet.oslo.kommune.no. Klikk på Branntakster på høyre side. Skriv inn Heimly som søkerord. Både Storo og Disen kan høre til Grefsen, Smestad er ikke aktuelt. Det er ulike årstall for branntakstene, så du kan vel kanskje identifisere ut fra det.

Lykke til!

Mvh
Kjersti

Brukeravatar
Odd Lehtigangas

Legg inn av Odd Lehtigangas » 21. august 2011 kl. 19.44

Takker så mye for tipset uten at det bragte meg noe nærmere det jeg var på jakt etter.
Hilsen Odd

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 22. august 2011 kl. 1.29

Til ditt første spørsmål: Oslo Byleksikon gav ikke noe svar (Nyttig å vite hvor du ikke finner noe - men jeg har altså sett etter).

Andre spørsmål: Her må jeg bruke egen erfaring, som er at det er som oftest kun husfaderen som er oppgitt. I noen tilfeller kan man se at f.eks en sønn er nevnt, eller en kone - gjerne om hun f.eks drev egen forretning. Enker var gjerne oppført, men som hustandens overhode.
Så svaret blir; ja, som regel bare familieoverhodet - men ikke uten få unntak.

Byarkivet har jo de kommunale folketellingene. Og om hvor "Heimly på Grefsen" var kan de nok svare på ved en enkel epostforespørsel.

Lykke til.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Brukeravatar
Odd Lehtigangas

Legg inn av Odd Lehtigangas » 22. august 2011 kl. 7.51

Der kom den bekreftelsen på mitt andre spørsmål som jeg selv hadde en mistanke om var slik. Må nok gjøre meg et nødvendig ærend til Oslo byarkiv for å sjekke noen huslister i løpet av høsten.

Hjertelig takk!
Hilsen Odd

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 22. august 2011 kl. 8.44

Ang. adressebøker:

Min erfaring er at det er mannnen, evt. enke/enslig kvinne over 18 år, barn over 18 år som er i arbeid og bor hjemme som er listet i adressebøkene. Jeg har også funnet leietakere som ikke er familie på adresser hos andre.

Fra byarkivet om adressebøker:

I navneregistret står hovedpersonene i alle husstander samt enkelte losjerende, hjemmeværende sønner og døtre - dersom disse er studenter eller i ”voksent” arbeid. Husmødre, lærlinger og skolebarn er ikke oppført. Mer om adressebøkene: Adressebøker

Aker har egne tellinger 1917, 1918, 1921, 1923, 1926, 1935 og 1939.

Du bør unne deg turen til Byarkivet, sjekk åpningstidene før du drar!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Odd Lehtigangas

Legg inn av Odd Lehtigangas » 23. august 2011 kl. 7.39

Slike nyttige tips som dukker opp her i forumet er gode å ta med seg for senere bruk, om man da husker dem da :)

Hjertelig takk!
Hilsen Odd

gj06936

Legg inn av gj06936 » 18. september 2011 kl. 13.26

Jeg tok utgangspunkt i folketellingen 1910 og sjekket tellingskretsen for Kjelsaas, Grefsen http://da.digitalarkivet.no/ft/tellings ... 372016140/
Her finner du som nummer 0068 navnet Heimli med gnr 73 og bnr 55. Gnr 73 er (Vestre) Grefsen. Eiendommen Heimli har etter branntakstregistret adresse Ogmunds vei 2 i dag.

Ellers kan det være, som antydet over, en eiendom under både Storo og Disen.

Svar

Gå tilbake til «Oslo - ukjent sted/tidsperiode»