Gustava Charlothe Emilie

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Brukeravatar
dn21521
Sted: FREDRIKSTAD

Gustava Charlothe Emilie

Legg inn av dn21521 » 27. oktober 2007 kl. 21.29

Hei!

Petrine Fredriksdatter ble født i Fedt 23.8.1833, flyttet til Gjerdrum i 1838, og ble konfirmert i Gjerdrum 7.10.1849.

Deretter dukker det opp en Petrine Freriksdatter fra Fet i Lars Flagstads Huus i Vestre Aker i 1865-tellingen, uten at jeg er 100% sikker på om dette er samme Petrine. Familen bor i 1875-tellingen i Enebaksveien 10 i Christiania. Petrine var da gift med Johan Amundsen fra Næs på Romerike.

Petrines eldste datter, Gustave Carlothe Emilie, ble født på Rikshospitalet 13.4.1857, og her kommer det jeg virkelig lurer på, det står i ministerialboken at moren var Pige Christine Gundersen, men at "moderen oppgiver sit Navn at være Petrine Fredrichsen" Hvordan kan det skje? Står de der ved dåpen og faren sier, dette er min forlovede/vennine/kjæreste Christine Gundersen, og så sier moren "Nei, jeg heter Petrine", eller har presten vært i overkant rask og moren har kommet og rettet i etterkant? Det virker som om presten ikke helt tror at moren virkelig heter Petrine? I dåpsboken står Petrine som moren, ble ministerial- og dåpsbok ført av ulike personer?

Gustavas konfirmasjon fant jeg her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1

Og dåpen her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1

Datteren Gustava er forresten en av grunnene til at jeg tror at Petrine Fredrikstadatter i Oslo er "min" Petrine Fredriksdatter fra Fet, for folketellingen fra 1875 oppgir bl.a. følgende person til stede på gården Øverbye i Fet, der Petrines søster, Kristine Marie bor: Gustava Amunds, Tilreisende, hos Faderen (Smed?) født 1858.

mvh
Ellen

dn25943
Sted: Nordby

Re: Gustava Charlothe Emilie

Legg inn av dn25943 » 6. februar 2013 kl. 9.41

Hei,

Det begynner å bli en stund siden du la ut dette, men tenkte bare jeg skulle informre om at jeg via Amundsen slekt i USA har fått følgende mld, fra Erica Reid (Amundsen). Som du ser nevner hun Gustava og Petrine som mor.

Johan Amundsens søster er min 4xtipp.

Hello, thank you for the reply. I am new at tracing geneology, so bear with me. This is what I have: Johan's wife was Petrine Fredericksen, born 1833. I have no info on his siblings. Johan's and Petrine's children are: Gustava (1858); Karl (1863); Adolf (1863); Einar (1874). Einar was my great grandfather. Einar had a daughter named Nora and a son named Albert, Albert had 2 sons named James and David; James was my father. Einar immigrated to Wisconsin , don't have the year offhand.

Mvh
Morten

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»