Familien Høgberg.

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
dn17819
Sted: FETSUND

Familien Høgberg.

Legg inn av dn17819 » 18. november 2005 kl. 20.53

I 1898 flyttet mine Oldeforeldre fra Sverige til Norge. Jeg tror de først var innom Bamle i Telemark en tur,mener og ha hørt noe om at muligens Oldefar jobbet i gruver der?
Så flyttet de videre og bosatte seg i Kristiania.
Mine Oldeforeldre het O.F (Olof Fredrik?) johannesson Høgberg født 10-09-1865
Madskogen Törsängen Rölanda i Dalsland
han giftet seg den 31-08-1889 med Maja Kajsa(Marie Olsen)født 07-10-1856.
De fikk flere barn,deriblant min Morfar Rudaalv Høgberg født 1899 i Kristiania,han døde på Glittre Klinikken i 1938.Det jeg nå håper på er og finne etterkommere av slekta Høgberg her i Norge.Om det lar seg gjøre gjenstår jo og se,men det er jo lov og håpe da :)
Hilsen Unni Høgberg Johansen.

Brukeravatar
dn17378
Sted: TROMSØ

Re: Familien Høgberg.

Legg inn av dn17378 » 19. november 2005 kl. 0.38

Jeg kan ikke gi deg noe konkret svar, men det jeg har gjort noen ganger - og med stort hell - er å ta for meg telefonkatalogen på nett og søke etter folk med det etternavnet jeg leiter etter. (Det er ikke så håpløst mange Høgberg i Oslo.) Luk ut de som ser minst lovende ut (de som bare har mobiltelefon er for unge :wink: ) og send noen utvalgte et brev der du forklarer kort hva du søker og hvorfor. De som ikke er interesserte, kaster brevet og plager deg ikke. Noen vil kanskje slå til på muligheten til å utvide slekta!
Hilsen
Ivar H

Though I look old, yet I am strong and lusty
(As You Like It - W.Shakespeare)

dn17109
Sted: ALGARHEIM

Legg inn av dn17109 » 19. november 2005 kl. 5.35

Hei

Jeg legger ved lenken til familien i folketellingen 1900. Der finnes 4 barn. Kanskje noen kjenner til etterkommere av noen av disse.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 26811#ovre

Mvh
Kristina

dn17819

Legg inn av dn17819 » 19. november 2005 kl. 8.25

Hei !

Jeg prøvde på det en gang og sjekke telefonkatalogen,men og sende brev til noen av de jeg fant tenkte jeg faktisk ikke på.Det kan jo faktisk være et forsøk og gjøre det :)
Hilsen Unni

dn17819

Legg inn av dn17819 » 19. november 2005 kl. 8.45

Takk for ditt svar !
Jeg kom til og tenke på en annen ting i forbindelse med denne familien,
De bosatte seg som sagt i Kristiania nærmere bestemt på Majorstua.
Mine Oldeforeldre med sine barn ble bosatt i Vibesgate 13 tror jeg det var og i Vibesgate 16 bodde det også en Høgberg familie,det vil jo være logisk og tenke som så at disse var i slekt med hverandre i og med at de hadde samme etternavn.Skulle så gjerne ha fått klarhet i dette også.
I Dalsland i Sverige har jeg hatt endel kontakt med en slektsforsker som heter Kent Karlsson,han har hjulpet meg litt med og finne ut litt om slekta der og da fant vi både tippoldeforeldre og tipptippoldeforeldre.

Hvordan skal jeg gå fram for og finne ut om Høgberg som bodde i Vibesgate 13 og 15 var i slekt med hverandre?
Jeg vet jo at det meste kan letes etter i arkivene,men jeg har ikke muligheter til og komme meg ut fordi jeg har en lungesykdom som gjør at jeg ikke orker og være så mye i bevegelse på grunn av for liten lungekapasistet.Nå er jo mange av kirkebøkene lagt ut på nett,men ikke for Fagerborg menighet tror jeg,og det er vel den menigheten som Vibesgate gikk under.
Hilsen Unni :)

Sven Olaf Borg
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Legg inn av Sven Olaf Borg » 23. november 2005 kl. 11.16

Hei Unni,

Du er i gang ser jeg!

Når det gjelder Oslo, så er stedet Oslo Byarkiv. Der kan du finne de gjennom adressebøker og bytellinger som er åpne frem til 1945. Men det betinger dessverre at du må reise inn der å bla selv, da ikke noe av dette ligger på data. Jeg skal vel før eller siden inn dit en tur selv, så jeg skal notere meg at jeg skal ta en titt for deg da, med mindre du får svar før det.

Sven

dn17819

Legg inn av dn17819 » 23. november 2005 kl. 12.06

Hei Sven!

Ja,jeg er igang med Høgbergslekta,det er fint om du kan sjekke litt for meg for jeg har ikke muligheten til og komme meg til arkiven selv i og med at formen ikke er så bra.
Du som er så flink,kansje du kan gi meg at annet tips også angående Høgbergslekta.Min morfar Rudaalv Høgberg døde på Glittre i 1938,hvor kan jeg hendvende meg for og få vite hvor han er begravet.
Hilsen Unni :)

Sven Olaf Borg
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Legg inn av Sven Olaf Borg » 24. november 2005 kl. 12.29

Hei Unni,

Når det gjelder din morfar som døde på Glitre, er det 2 muligheter som jeg ser.
Enten må du sjekke med sognet han tilhørte, dvs om du vet hans siste adresse, så er sannsynligheten stor for at han ble begravet i sognet denne adressen tilhører.
Ringer du gravferdskontoret i sognet, så pleier de å være veldig behjelpelig med å finne frem for deg.

Eller du kan prøve å få Glitre til å sjekke i sine arkiver. Mulig at de ikke har så gamle arkiver, men det er jo verdt å prøve. Du må nok i så fall henvende deg til LHL som eier Glitre.

http://www.lhl.no/

Sven

dn17819

Legg inn av dn17819 » 24. november 2005 kl. 14.21

Takk for svar.
Mvh Unni Høgberg Johansen :)

dn17819

Legg inn av dn17819 » 24. november 2005 kl. 14.29

Hei Sven!
Familien bodde i Vibesgate i Kristiania,og der er det vel Fagerborg Menighet tror jeg og huske.Skal ta kontakt med lhl,jeg var på Glittre i sommer til behandling selv.Jeg tenkte jo ikke så langt da,men i den Gamle delen av Glittre Klinikken i 5 etasje er det et Museum,skal sjekke ut om det kan finnes noen opplysninger der.
Hilsen Unni :wink:

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»