Einar Monrad Bakstad f. 1884 i Kristiania
Moderator: MOD_Oslo
Einar Monrad Bakstad f. 1884 i Kristiania
Glassmesterlærling Einar Monrad Bakstad f. 1884 bodde i 1900 i Reichweins Gade 6 i Kristiania sammen med sin far Christian Olsen Bakstad og stemor Wilhelmine Bakstad. Har noen kjennskap til familien?
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Einar Monrad Bakstad f. 1884 i Kristiania
Jeg skal på biblioteker osv på onsdag - så dersom du ikke har fått svar innen da - så skal jeg se etter for deg!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Fint at du vil hjelpe Laila. Jeg har fortsatt ingen flere opplysninger.
Christian Olsen Bakstad var i 1900 "Skomager ved Festningen". Hans første kone Alethe Mikaelsdatter (søster til min morfar) døde 17.4.1889. Hans andre kone Vilhelmine Christine Vetlesdatter var født 26.4.1852 i Brunlanes, Vestfold. Jeg vet ikke når og hvor Christian og Vilhelmine Christine giftet seg, om de fikk barn, når og hvor de døde, og hva som skjedde med Einar Monrad.
Kan noen hjelpe med opplysninger?
- Kontakt:
En kjapp mys i Adressebøkene for 1908 og 1923 viste ingen kjente Bakstad navn.
Jeg ser nå at du bor i Oslo, o anbefaler deg å ta en tur på Byarkivet i Maridalsveien.
Det vil sannsynligvis gi deg svar på stort sett de fleste oslo-spørsmål du har lagt ut på nett.
Jeg ser nå at du bor i Oslo, o anbefaler deg å ta en tur på Byarkivet i Maridalsveien.
Det vil sannsynligvis gi deg svar på stort sett de fleste oslo-spørsmål du har lagt ut på nett.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Takk for de kjappe mys. Det er etter resultatløs leting på bla.a. Byarkivet i Maridalsveien at jeg forsøker å få hjelp fra dere erfarne slektsforskere. Men av tilbakemeldingen ser jeg at jeg nok kan være litt mer utholdende før jeg spør andre om hjelp.
-
- Sted: RASTA
Hei
Ser det er en Einar Bakstad ved søk på Ellis Island
20/2-1923 Han er 39 år
Har du sett den ?
Han har riktig navn og alder
Kommer til New York fra Tocopilla,Chili via Balboa Cz
Kan muligens være din Einar
Mvh
Solveig
Ser det er en Einar Bakstad ved søk på Ellis Island
20/2-1923 Han er 39 år
Har du sett den ?
Han har riktig navn og alder
Kommer til New York fra Tocopilla,Chili via Balboa Cz
Kan muligens være din Einar
Mvh
Solveig
-
Hei
Ved søk på Ancestry.com finner jeg en Jim Bailey som etterlyser info om
Bakstad family Han skriver at hans bestefar het Einar Bakstad
Dette er en query fra 2001 og da var hans e-mail [email protected]
Kanskje noe å tenke på ?
Daniel skriver også :Einar Monrad Bakstad,born 1884 was the son of Christian Bakstad
born 1854 in Christiania ++++
Har printet ut disse to sidene fra Ancestry hvis du vil ha de pr.snail mail
Mvh Solveig
Ved søk på Ancestry.com finner jeg en Jim Bailey som etterlyser info om
Bakstad family Han skriver at hans bestefar het Einar Bakstad
Dette er en query fra 2001 og da var hans e-mail [email protected]
Kanskje noe å tenke på ?
Daniel skriver også :Einar Monrad Bakstad,born 1884 was the son of Christian Bakstad
born 1854 in Christiania ++++
Har printet ut disse to sidene fra Ancestry hvis du vil ha de pr.snail mail
Mvh Solveig
Hei Solveig!
Takk for spennende opplysninger. Det skulle være merkelig dersom du ikke har funnet sporet etter den Einar Monrad Bakstad jeg har lett etter i lang tid. I det siste har jeg tenkt at Einar Monrad kanskje emigrerte til USA, men jeg har ikke funnet ham på emigrantlistene på Digitalarkivet. Jeg har lite erfaring med søk i ulike databaser, og har aldri forsøkt meg på Ellis Island eller Ancestry.com.
Ja takk, jeg vil gjerne ha kopi av de utskrifter du har tatt pr. snail mail.
Jeg tror forøvrig at jeg vil prøve en mail til Jim Bailey.
mvh
Kjell
Takk for spennende opplysninger. Det skulle være merkelig dersom du ikke har funnet sporet etter den Einar Monrad Bakstad jeg har lett etter i lang tid. I det siste har jeg tenkt at Einar Monrad kanskje emigrerte til USA, men jeg har ikke funnet ham på emigrantlistene på Digitalarkivet. Jeg har lite erfaring med søk i ulike databaser, og har aldri forsøkt meg på Ellis Island eller Ancestry.com.
Ja takk, jeg vil gjerne ha kopi av de utskrifter du har tatt pr. snail mail.
Jeg tror forøvrig at jeg vil prøve en mail til Jim Bailey.
mvh
Kjell
-
- Kontakt:
Ikke rart jeg ikke fant ham da nei
Laila

Laila
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Så var det slik jeg håpet på, at erfarne slektsforskere kunne hjelpe meg!
mvh
Kjell
mvh
Kjell
Hei Solveig!
Har forsøkt å sende min adresse til din oppgitte mail, men får feilmelding. Har også forsøkt å sende mail til USA, men får også der feilmelding. Det ser derfor ut til at det vil ta litt tid å komme videre. Et spennende spor!
mvh
Kjell
Har forsøkt å sende min adresse til din oppgitte mail, men får feilmelding. Har også forsøkt å sende mail til USA, men får også der feilmelding. Det ser derfor ut til at det vil ta litt tid å komme videre. Et spennende spor!
mvh
Kjell
Ved ny sjekk i adressebøkene for Kristiania ser jeg at Chr. Bakstad i 1900 står oppført som skomaker bosatt i Odinsg. 19, og i 1901 oppført som tilskjærer (Armeens Depot) bosatt i Reichweinsgd. 6. Jeg finner ham ikke i 1902 og utover. Jeg finner heller ikke sønnen Einar Monrad etter 1900.
Ifølge adressebøkene for Kristiania er en fru W. Bakstad i 1904 bosatt i Dops gd. 7, og i 1905, 1906 og 1907 bosatt i hhv Fredensborgvn. 37 og Fredensborgvn. 39. I personlisten over folketallet 31.12.1905 står det at Wilhelmine Bakstad er "logerende" og at hun er gift.
Jeg har ovenfor oppgitt at hun er f. 26.4.1852, det riktige ifølge kirkebøkene og personlistene er 20.4.1852. Jeg kan ikke finne Wilhelmine i 1908.
Jeg vurderer å søke etter opplysninger om Wilhelmine under Vestfold i Slekstforum.
Ifølge adressebøkene for Kristiania er en fru W. Bakstad i 1904 bosatt i Dops gd. 7, og i 1905, 1906 og 1907 bosatt i hhv Fredensborgvn. 37 og Fredensborgvn. 39. I personlisten over folketallet 31.12.1905 står det at Wilhelmine Bakstad er "logerende" og at hun er gift.
Jeg har ovenfor oppgitt at hun er f. 26.4.1852, det riktige ifølge kirkebøkene og personlistene er 20.4.1852. Jeg kan ikke finne Wilhelmine i 1908.
Jeg vurderer å søke etter opplysninger om Wilhelmine under Vestfold i Slekstforum.
Da kone Alette Mikkelsdtr. Bakstad på 32 år døde 17.4.1889 i Vinkelgaten 12 i Kristiania, står det følgende merknader i dødsfallsprotokollen fra Oslo skifterett (2.1.1889 - 2.9.1890, s. 158): "Efterl. Mand Skomagersvend Kristian Olsen Bakstad og 2 umynd. Børn her. Giftetilladelse meddelt 30/4-91. Jfr (?) 88/1891". Her får jeg lete videre på arkivet, kanskje finner jeg en ukjent bror eller søster til Einar Monrad, og når og hvor Christian og Wilhelmine giftet seg.
mvh
Kjell
mvh
Kjell
Ved leting i arkivet fant jeg en ukjent søster til Einar Monrad. Oline Lovise ble født 21.11.1887 i Kristiania og døde samme sted 22.3.1890.
Men ekteskapsinngåelsen mellom Christian og Wilhelmine har jeg ikke funnet ut av enda.
Men ekteskapsinngåelsen mellom Christian og Wilhelmine har jeg ikke funnet ut av enda.
- Kontakt:
var dette barnet "ekte" født? Og - hvilken menighet ble hun døpt i?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Oline Lovise var "ægte", og ble døpt 4.3.1888 i Johannes menighet. Adressen var Vinkelg. 12.
Ekteskapsinngåelse 31.5.1891 i Oslo Domkirkes menighet mellom skomagersvend Christian Olsen Bakstad f. 22.6.1854 i Kristiania og konfirmert 19.7.1869 i Aamodt, og Vilhelmine Christine Vetlesdatter Dahl f. 20.7.1852 og konfirmert 20.9.1866 i Brunlanes. Det var begges andre giftermål. Hans første kone døde 17.4.1889 og hennes første mann døde 1.2.1881. Hans adresse var Vinkelgd. 10, og hennes adresse var Raadhusgd. 20.
Jeg har vært i kontakt med Daniel S. Bakstad i USA som vil sende meg opplysninger om sin slekt. Einar Monrad Bakstad f. 1884 var bestefaren til Daniel S. Bakstad.
Ifølge adressebøkene for Kristiania er Wilhelmine Bakstad bosatt i Fredensborgveien i 1908, 1909, 1910 og 1911. Det er imidlertid bare i 1908 og 1909 hun er registrert i byens folketellinger. Hun er i 1908 oppført som enke.
Beklager at jeg har gitt feil opplysninger om bosted. Den 1. februar 1908 bodde Wilhelmine Bakstad i Fredensborgveien 9, og den 1. februar 1909 bodde hun i Arbeidergate 1.
- Kontakt:
Det har nå blitt mye opplysninger, og nye lesere blir forvirret.
Kan du ikke ta og sammenfatte det du vet - oversiktlig - og hva du spør etter?
Kan du ikke ta og sammenfatte det du vet - oversiktlig - og hva du spør etter?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
På oppfordring skal jeg forsøke å sammenfatte det jeg til nå vet etter min etterlysning i januar i år.
Einar Monrad Bakstad f. 1884 i Kristiania bodde i 1900 i Kristiania sammen med sin far Christian Olsen Bakstad f. 1854 i Kristiania (Aamodt?) og stemor Wilhelmine Christine Vetlesdatter f. 1852 i Brunlanes. Mor til Einar Monrad var Alethe Mikaelsdatter som døde 1889 i Kristiania. Jeg fant ikke spor etter Christian Olsen Bakstad og sønnen Einar Monrad Bakstad etter at de var bosatt i Kristiania i 1901. Wilhelmine Christine Bakstad var registrert som losjerende og gift i Kristiania til og med 1907 (i FT 1905 står det at mannen har rømt). Jeg spurte om noen hadde kjennskap til familien.
Wilhelmine Christine Bakstad var blitt enke i 1881, og giftet seg andre gang med Christian Olsen Bakstad i 1891. Christian Olsen Bakstad og hans første kone Alethe hadde i tillegg til Einar Monrad en datter Oline Lovise f. 1887 i Kristiania og død samme sted i 1890.
Jeg har vært i kontakt med Daniel S. Bakstad i Georgia, USA som vil sende opplysninger om sin slekt. Han er barnebarnet til Einar Monrad Bakstad. Wilhelmine Christine Bakstad er i FT 1908 for Kristiania oppført som enke og bosatt i Fredensborgveien 9. FT 1909 viser at hun bor i Arbeidergate 1. Der slutter foreløpig alle spor, og jeg leter fortsatt etter hva som har skjedd med Wilhelmine Christine.
Einar Monrad Bakstad f. 1884 i Kristiania bodde i 1900 i Kristiania sammen med sin far Christian Olsen Bakstad f. 1854 i Kristiania (Aamodt?) og stemor Wilhelmine Christine Vetlesdatter f. 1852 i Brunlanes. Mor til Einar Monrad var Alethe Mikaelsdatter som døde 1889 i Kristiania. Jeg fant ikke spor etter Christian Olsen Bakstad og sønnen Einar Monrad Bakstad etter at de var bosatt i Kristiania i 1901. Wilhelmine Christine Bakstad var registrert som losjerende og gift i Kristiania til og med 1907 (i FT 1905 står det at mannen har rømt). Jeg spurte om noen hadde kjennskap til familien.
Wilhelmine Christine Bakstad var blitt enke i 1881, og giftet seg andre gang med Christian Olsen Bakstad i 1891. Christian Olsen Bakstad og hans første kone Alethe hadde i tillegg til Einar Monrad en datter Oline Lovise f. 1887 i Kristiania og død samme sted i 1890.
Jeg har vært i kontakt med Daniel S. Bakstad i Georgia, USA som vil sende opplysninger om sin slekt. Han er barnebarnet til Einar Monrad Bakstad. Wilhelmine Christine Bakstad er i FT 1908 for Kristiania oppført som enke og bosatt i Fredensborgveien 9. FT 1909 viser at hun bor i Arbeidergate 1. Der slutter foreløpig alle spor, og jeg leter fortsatt etter hva som har skjedd med Wilhelmine Christine.
- Kontakt:
jeg har kikket gjennom registeret for dødsfallsprotokollene fram til og med 1912 - men fant ikke damen der.
Lette du framover i adressebøkene, så du vet hun "forsvant"? (etter 1909
Lette du framover i adressebøkene, så du vet hun "forsvant"? (etter 1909
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Jeg har funnet Wilhelmine i adressebøkene til og med 1911, men har ikke fått tid til å lete videre. På Byarkivet finner jeg henne ikke i FT for 1910, 1911-tellingen er ikke tilgjengelig for den var statlig!? Kanskje hun giftet seg igjen etter at hun ble enke for annen gang.
Fra Daniel S. Bakstad i Georgia, USA, har jeg nå fått oppplyst at Einar Monrad Bakstad 16 år gammel reiste fra Norge og etter hvert bosatte seg i Liverpool, England, hvor han giftet seg ca 1904 med Ellen Hogan f. 1882, død 2.12.1976 i Liverpool, og fikk 9 barn.
FamilySearch viser at en Einak Mourad Bakstad 9.9.1906 giftet seg med Ellen Hogan i St. Nicholas, Liverpool, Lancashire, England. Hans far er oppgitt å være Kristian Bakstad. Her må det være snakk om samme person. Jeg har sendt en henvendelse til biblioteket i Liverpool med anmodning om hjelp til å bekrefte/avkrefte at dette er tilfelle. Kan noen med mye erfaring med slektninger i England hjelpe meg, evnt. gi meg gode råd om hvordan jeg skal finne spor etter disse 9 fettere/kusiner av min mor, og deres etterkommere?
FamilySearch viser at en Einak Mourad Bakstad 9.9.1906 giftet seg med Ellen Hogan i St. Nicholas, Liverpool, Lancashire, England. Hans far er oppgitt å være Kristian Bakstad. Her må det være snakk om samme person. Jeg har sendt en henvendelse til biblioteket i Liverpool med anmodning om hjelp til å bekrefte/avkrefte at dette er tilfelle. Kan noen med mye erfaring med slektninger i England hjelpe meg, evnt. gi meg gode råd om hvordan jeg skal finne spor etter disse 9 fettere/kusiner av min mor, og deres etterkommere?