Hei der ute.
For en ukes tid side spurte jeg etter opplysninger om Karl Wilhelmsen, født i oslo, og jeg fikk svar av Geir Kamsvaag Berntsen.
Alle disse opplysningene stemmer slik jeg har forstått det ut fra årstall navn osv.
Det jeg lurte på, hvor får dere tak i alle disse opplysningene? Jeg leter der hvor jeg har opplysninger om, og hvor det ligger data inne på nettet så langt jeg forstår. Jeg er ingen "kløpper" i dette, og håper at noen kan gi meg tips om hvordan jeg går frem.
Må jeg kjøpe utdrag av f.eks. Kirkebøker, folketellinger el.lign. eller må jeg stå som medlem i en slektsgruppe som har tilgang til dette?
Kan noen svare meg på dette? Jeg er blitt bitt av den berømte basillen når det gjelder slektsforskningen da jeg søkte etter mine aner.
Terje.
Etterlysning/kilder
Moderator: MOD_Oslo
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Etterlysning/kilder
Hei Terje.
Mange av oss som har holdt på en stund, har mye kildemateriale hjemme.
Dersom jeg har mye slekt fra et spesielt prestegjeld/sogn, så går jeg gjerne til denne nettsiden:
Riksarkivet
og finner de kirkebøkene jeg trenger, og bestiller disse på mikrofilm-kort. Liker å ha "alt" jeg trenger når jeg trenger det. Bygdebøker kjøpes også inn dersom disse er å få tak i.
Kirkebøker kan også lånes inn til ditt lokale bibliotek, men siden du nå er i Oslo, så er jo dette allerede på Deichman. Det samme gjelder bygdebøker og andre bøker.
Dessuten må du huske at det er mye mer å finne enn på nett! Du må ta deg en tur til Arkivene, lete selv, det er det artigste med hele hobbien, det å finne tingene selv.
For tiden finnes Mikrofilm-samlingen til RIksarkivet og Statsarkivet på Deichmanske bibliotek (hovedutlånet) men - dersom du er mest interessert i Oslo Kilder, bør du ta deg en tur på Oslo Byarkiv.
Jeg vil også anbefale deg å melde deg inn i en slektsforskerforening - gjerne selvsagt hos oss i DIS! Da vil du invitasjoner til møter og arrangementer, og du vil treffe andre som har fått samme basill-bittet!! Jeg ser du bor i Oslo - ta en titt her:
http://oa.disnorge.no/
Lykke til med slektsforskingen - du har valgt en kjempefin hobby!
Med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
DIS-Oslo/Akershus
Leder
Mange av oss som har holdt på en stund, har mye kildemateriale hjemme.
Dersom jeg har mye slekt fra et spesielt prestegjeld/sogn, så går jeg gjerne til denne nettsiden:
Riksarkivet
og finner de kirkebøkene jeg trenger, og bestiller disse på mikrofilm-kort. Liker å ha "alt" jeg trenger når jeg trenger det. Bygdebøker kjøpes også inn dersom disse er å få tak i.
Kirkebøker kan også lånes inn til ditt lokale bibliotek, men siden du nå er i Oslo, så er jo dette allerede på Deichman. Det samme gjelder bygdebøker og andre bøker.
Dessuten må du huske at det er mye mer å finne enn på nett! Du må ta deg en tur til Arkivene, lete selv, det er det artigste med hele hobbien, det å finne tingene selv.
For tiden finnes Mikrofilm-samlingen til RIksarkivet og Statsarkivet på Deichmanske bibliotek (hovedutlånet) men - dersom du er mest interessert i Oslo Kilder, bør du ta deg en tur på Oslo Byarkiv.
Jeg vil også anbefale deg å melde deg inn i en slektsforskerforening - gjerne selvsagt hos oss i DIS! Da vil du invitasjoner til møter og arrangementer, og du vil treffe andre som har fått samme basill-bittet!! Jeg ser du bor i Oslo - ta en titt her:
http://oa.disnorge.no/
Lykke til med slektsforskingen - du har valgt en kjempefin hobby!
Med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
DIS-Oslo/Akershus
Leder
Hei Laila.
Takk for opplysningene.
Hilsen Terje
Takk for opplysningene.
Hilsen Terje
Det er klart at det artigste er å finne ut selv av alle krinkelkrokene i egen sleksthistorie - men så er det noen av oss som sitter ganske langt unna kildene, f.eks jeg som er i Tromsø og som har all min slekt i østlandsområdet og Sør-Trøndelag. Da er det godt å vite at det finnes noen som synes det også er spennende å hjelpe andre videre i puslespillet. Stor takk til dere!
(Jeg starter en egen liten sak på eget emne....)
Vennlig hilsen
Ivar Hanssen
(Jeg starter en egen liten sak på eget emne....)
Vennlig hilsen
Ivar Hanssen
Hei Terje
Jeg forstår deg veldig godt. Har samme problem selv, tross det at jeg bor i Oslo. Var selv så heldig å få verdifulle opplysninger av den samme Geir - og ikke aner jeg hvordan han finner ut av det - men stemte gjorde det. Han ref. også til kilden!
Har selv mye av forfedrene på Vestlandet og i Nord-Norge, og har i enkelte tilfelle måtte skrive til [email protected]. Disse finnes også i Bergen, Stavanger og Kongsberg. Selv om man bor sentralt er det ikke alle som kan oppsøke de aktuelle steder grunnet sykdom f.eks.
Har selv nettopp kommet inn i detta fora og synes det er fantastisk at fremmede stiller opp og hjelper.
Lykke til med din granskning!
Hilsen Irene
Jeg forstår deg veldig godt. Har samme problem selv, tross det at jeg bor i Oslo. Var selv så heldig å få verdifulle opplysninger av den samme Geir - og ikke aner jeg hvordan han finner ut av det - men stemte gjorde det. Han ref. også til kilden!
Har selv mye av forfedrene på Vestlandet og i Nord-Norge, og har i enkelte tilfelle måtte skrive til [email protected]. Disse finnes også i Bergen, Stavanger og Kongsberg. Selv om man bor sentralt er det ikke alle som kan oppsøke de aktuelle steder grunnet sykdom f.eks.
Har selv nettopp kommet inn i detta fora og synes det er fantastisk at fremmede stiller opp og hjelper.
Lykke til med din granskning!

Hilsen Irene