Ingeniørutdanning i Kristiania 1895-1905
Moderator: MOD_Oslo
Ingeniørutdanning i Kristiania 1895-1905
Bestefaren min tok antagelig ingeniørutdanning i Kristiania i en gang mellom 1895 - 1905. Jeg tror han må ha gått på Christiania Tekniske Skole - eller en annen ingeniørutdanning.
Hvor kan jeg finne elevoversikter fra denne skolen, eller andre lignede skoler, for dette tidsrommet? Noen som kan tipse meg?
Hvor kan jeg finne elevoversikter fra denne skolen, eller andre lignede skoler, for dette tidsrommet? Noen som kan tipse meg?
-
- Sted: JESSHEIM
Re: Ingeniørutdanning i Kristiania 1895-1905
Jeg har ikke funnet noen elevoversikt for Kr.a. TS, men jeg har tilgjengelig Horten, Tr.heim og Bergen TS. Har du et navn og f. dato på bestefaren din så kan jeg sjekke. Hvis han tok artium så burde jeg også finne han.
Tusen takk, så flott hvis du kan finne han.
Han het Anton Tobiassen Huse, født 12.4.1871 i Fåberg. Tror ikke han tok artium, men det kan jo hende. Det er mest sannsynlig at han tok utdanningen i Oslo, men særlig Horten kan være det mest aktuelle alternativ. Han drev seinere mest med bru- og veibygging - men også andre prosjekter.
Han het Anton Tobiassen Huse, født 12.4.1871 i Fåberg. Tror ikke han tok artium, men det kan jo hende. Det er mest sannsynlig at han tok utdanningen i Oslo, men særlig Horten kan være det mest aktuelle alternativ. Han drev seinere mest med bru- og veibygging - men også andre prosjekter.
- Kristine Dohn
- Sted: DILLING
Det er ikke svar på spørsmålet ditt, men dette stod i Aftenposten.
Kristine
Kristine

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Sted: JESSHEIM
Ja, det var det jeg også fant om han
Utrolig så god hjelp en kan få her!!
Ja, dette er rette mann. Så da var det altså i Oslo han tok ingeniørutdanningen - som det står i denne nekrologen.
Det kan vel hende elevoversiktene derfra finnes oppbevart et sted?
Ja, dette er rette mann. Så da var det altså i Oslo han tok ingeniørutdanningen - som det står i denne nekrologen.
Det kan vel hende elevoversiktene derfra finnes oppbevart et sted?
Og her googla eg fram ein liten artikkel om namneendringer for ingeniørutdanninga i Christiania/Oslo opp gjennom tidene:
http://no.wikipedia.org/wiki/Oslo_ingen ... 3%B8gskole
Og her er adresser, telefonnummer etc:
http://www.hioa.no/Kontakt-oss
http://no.wikipedia.org/wiki/Oslo_ingen ... 3%B8gskole
Og her er adresser, telefonnummer etc:
http://www.hioa.no/Kontakt-oss
Tusen takk igjen!!
Synd det er lørdag i dag - men mandag morgen skal jeg undersøke om det fremdeles finnes elevlister ved skolen.

Synd det er lørdag i dag - men mandag morgen skal jeg undersøke om det fremdeles finnes elevlister ved skolen.
Du kan jo sende førespurnad til e-postadressa idag, så ligg den klar til svar frå deira side om måndags-morgonen. Det gjer eg, når det er noko eg ivrar for, og desse institusjonane har stengt.
Ja, klart det! - glemte helt at vi lever i dataalderen - ikke på slutten av 1800-tallet.
Mail sendes pr omgående!

Mail sendes pr omgående!
-
- Sted: OSLO
på den tiden var det nok også begrenset hva man kunne lære om her hjemme. Far tok artium her i Oslo i 1902, men måtte dra til England for den sivilingeniørutdannelsen han ville ha.
p.
p.
- Bjørn Haaland
- Sted: OSLO
Da jeg gikk på Oslo Tekniske Skole i 1963 til 1966 fant jeg elevprotokoller i kjelleren på den gamle skolen. De gikk iallefall tilbake til 1913, da jeg fant min farfar der.
mvh
Bjørn Haaland
mvh
Bjørn Haaland