Syver Molvig og Thrine Mathea Tollefsrød Molvig, Kristiania

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Kursveien AS
Sted: OSLO

Syver Molvig og Thrine Mathea Tollefsrød Molvig, Kristiania

Legg inn av Kursveien AS » 26. juli 2009 kl. 8.03

Jeg leter etter begges død. Syver Pedersen Molvig, f. 1826 i Rygge, bodde i Kristiania og hans siste kjente adresse er i adresseboken for Kristiania 1900. Han bodde da i Arbiensgate 1. Dette tilhørte Johannes menighet. Jeg finner ham ikke der. Hans enke Thrine Mathea Tollefsrød, f. 1831 i Rygge, har siste kjente adresse i adressboken for Kristiania i 1904. Hun bodde da i Drammensveien 4 som også tilhørte Johannes menighet.

Finner ingen av disse to som døde. Riksarkivets dødsprotokoller for Kristiania har ingen registrerte Molvig-navn (bortsett fra 1 (Helge)) i dette tidspunktet. Jeg har sjekket alle tenkelige kirkebøker også Garnisonsmenigheten og Dissentere, men uten hell.

Har noen noe tips til meg for videre leting?

Tusen takk for hjelp, Mette :)
Vennlig hilsen

Mette Gunnari

dn21920
Kontakt:

Re: Syver Molvig og Thrine Mathea Tollefsrød Molvig, Kristia

Legg inn av dn21920 » 26. juli 2009 kl. 9.33

Metoden jeg bruker er å sjekke i folketellingene for Kristiania/Oslo, som ble foretatt hvert år det ikke var landsomfattende tellinger. Jeg prøver å følge dem så langt det går - så blir det kortere periode å lete etter dødfallsinnføringene i KB.
Folketellingene for Kristiania/Oslo ligger på Byarkivet i Oslo og er filmet fram til 1907/08. Deretter må man se i tellingslistene. Listene er organisert på gateadresse.

Om dette er til noe hjelp vet jeg ikke - men kanskje verdt å forsøke?

Lykke til!
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Kursveien AS

Legg inn av Kursveien AS » 26. juli 2009 kl. 9.42

Hei Henning og takk for tips.

Problemet med byarkivet er åpningstidene :). Men, jeg er klar over disse tellingene. Har ikke sjekket dem, men har en god ide om årstallene de ant. døde da jeg kan følge begge to i adressebøkene for Kristiania.

Det som er pussig er at ingen av dem er registrert i dødsfallsprotokollene for Kristiania på Riksarkivet. Har naturligvis sjekket mange år fremover spesielt på Thrine. Jeg trodde alle dødsfall i Kristiania ble registrert der.
Vennlig hilsen

Mette Gunnari

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 26. juli 2009 kl. 9.57

Jeg regner med det er Oslo skifteretts materiale på Statsarkivet i Oslo du henviser til?

Ellers har du muligheter for å finne dødsinnføringer i Oslo Helseråds "Anmeldte døde" - men dessverre; disse ligger også i Byarkivets arkiver.

Hvis du ikke har dårlig tid, men kan legge dette litt "på is" kan jeg sikkert lete litt for deg neste gang jeg er på Byarkivet. :)
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Kursveien AS

Legg inn av Kursveien AS » 26. juli 2009 kl. 10.11

Jeg har ikke dårlig tid :). Dette er mine tippoldeforeldre og jeg har lett lenge. Det er supert hvis du gidder å ta en titt på Byarkivet for meg. Gi meg beskjed om hvilke tilleggsopplysninger du trenger. Du kan komme innom DIS-kontoret i Lakkegata først hvis du har lyst. Gi meg bare beskjed så tar jeg med meg slektstreet med alle opplysninger. Har ikke alltid med meg bærbar pc på jobb :)
Vennlig hilsen

Mette Gunnari

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 26. juli 2009 kl. 10.53

Hei Mette! Byarkivet har åpent til kl 18 på torsdager, sånn at du er klar over det :D
De har også ansatt en ny person, slik at det blir åpent hver dag hele uka etter sommeren (Jippiiii)

http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/om ... 7-994.html
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Kursveien AS

Legg inn av Kursveien AS » 26. juli 2009 kl. 11.03

Hei Laila, jeg vet det. Det er bare det at torsdager er den dagen i uken jeg ikke kan! Torsdager er hellige for meg :). Kor, vet du.....
Vennlig hilsen

Mette Gunnari

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»