Eugen Erlandsen

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Brukeravatar
dn16219
Sted: BERGEN

Eugen Erlandsen

Legg inn av dn16219 » 28. oktober 2006 kl. 17.56

Eugen Erlandsen var født 14/4-1893, antagelig i Oslo, sønn av Kristina Jacobsdatter (gift antagelig Erlandsen)fra Dalsland i Sverige). Jeg forsøker nå å finne ut hva Eugens far het, og vet bare at han het Erlandsen til etternavn. Kan noen hjelpe? Kristina Jacobsdatter (født 21/6-1855) døde i Oslo antagelig før 1900, og Eugen er i fosterhjem hos Albin Jansen fra Dalsland, Sverige, under folketellingen for 1900. Adressen til Jansen var Kirkegårdsgaden 1, Oslo.

Kan noen hjelpe med opplysninger?
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Re: Eugen Erlandsen

Legg inn av dn12117 » 15. februar 2007 kl. 22.44

Hei Siri.

Det har gått en tid siden du la ut denne etterlysningen så du har muligens funnet ut av det :wink:

Legger inn lenke til FT 1900 hvor adressen er Kirkegaardsgaden 23: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 67314#ovre

Merket meg at "Fosterforeldrene" er uttrådt - ikke tilhører noe samfunn og da er det store muligheter for at Eugen ikke er konfirmert. Denne gaten tilhører i 1899 den menighet som står til høyre når du leter deg frem til gaten på listen :lol: (Petrus sydlige kreds)

http://oa.disnorge.no/kilder/samlagsafs ... n1899.html

Det kan jo kanskje være verdt en titt i konfirmasjonslistene etter Eugen - da er det ihvertfall forsøkt :wink:

Det er nok sikkert Skannede kirkebøker for de fleste menigheter i Kristiania for den perioden nå.
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
dn16219
Sted: BERGEN

Re: Eugen Erlandsen

Legg inn av dn16219 » 19. februar 2007 kl. 23.07

Hei Lilian
Ja, jeg har funnet ut av det, men det var jamen ikke enkelt. Veien om hans lysningsattest i Kragerø avslørte at faren ikke het Erlandsen, men Johan Erland Johansen. Og så etter en mengde runder fant jeg hans fødsel og senere morens død - på Grønland i Oslo. Jeg vet at han ble hentet til Kragerø på et eller annet tidspunkt, men om det var før eller etter konfirmasjonen, vet jeg ikke. Jeg skal følge tipset ditt og lete opp konfirmasjonen i Oslo - om jeg bare kan komme inn på Digitalarkivet. Det ser ut til å være noen problemer der nå. Det retter seg vel.

Tusen takk skal du ha for responsen :D
Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»