Christopher Hansen og Berthe Johnsdatter, Kråkstad
Moderator: MOD_Oslo
Christopher Hansen og Berthe Johnsdatter, Kråkstad
Mine tippoldeforeldre Christopher Hansen f. 11.1.1811 i Kråkstad og Berthe Johnsdatter f. 11.9.1814 i Kråkstad giftet seg 21.4.1840 i Kråkstad. Hans foreldre var Hans Christophersen og Anne Tostensdatter, og hennes foreldre var Joen Andersen og Mari Olsdatter. Kan noen hjelpe med opplysninger om mine tipp-tipp oldeforeldre?
Jeg har funnet at mine tippoldeforeldre Christopher og Berthe fikk følgende barn:
Hans Martin Christophersen f. 18.9.1841 i Aker (min oldefar)
Christian August Christophersen f. 30.10.1848 i Christiania
Johan Petter Christophersen f. 26.4.1855 i Aker
Andreas Christophersen f. 7.2.1860 i Aker
Johannes Christophersen f. 7.2.1860 i Aker
Jeg har en mistanke om at det var flere søsken, kan noen hjelpe med å finne ut av det?
Jeg har funnet at mine tippoldeforeldre Christopher og Berthe fikk følgende barn:
Hans Martin Christophersen f. 18.9.1841 i Aker (min oldefar)
Christian August Christophersen f. 30.10.1848 i Christiania
Johan Petter Christophersen f. 26.4.1855 i Aker
Andreas Christophersen f. 7.2.1860 i Aker
Johannes Christophersen f. 7.2.1860 i Aker
Jeg har en mistanke om at det var flere søsken, kan noen hjelpe med å finne ut av det?
Re: Christopher Hansen og Berthe Johnsdatter, Kråkstad
Hei
Jeg vet ikke om du har sett i kirkebøkene over døpte i skikslekt. Der finner du opplysninger om foreldrene til Christopher Hansen ved hver barnedåp. Jeg har i full fart sett at det må være flere søsken (Johannes, Gunhild og Lars). Mor heter Anne Pedersdatter, ikke Torstensdatter, men siden det passer eksakt med fødselsdato på Christopher antar jeg at det er riktig. Du vil da se hvor både familien og fadderne bodde. På Skislekt finner du link til bygdebok for Kråkstad og en inters link til Folloslekt. kanskje du finner noe der.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 35537#ovre
Mvh
Kristina
Jeg vet ikke om du har sett i kirkebøkene over døpte i skikslekt. Der finner du opplysninger om foreldrene til Christopher Hansen ved hver barnedåp. Jeg har i full fart sett at det må være flere søsken (Johannes, Gunhild og Lars). Mor heter Anne Pedersdatter, ikke Torstensdatter, men siden det passer eksakt med fødselsdato på Christopher antar jeg at det er riktig. Du vil da se hvor både familien og fadderne bodde. På Skislekt finner du link til bygdebok for Kråkstad og en inters link til Folloslekt. kanskje du finner noe der.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 35537#ovre
Mvh
Kristina
Takk for opplysningene, Kristina.
I forbindelse med at Berthe Johnsdatter døde 28.12.1871 på Briskeby i Vestre Aker framkommer det av dødsfallsprotokollen at hun og mannen Christopher hadde ytterligere to barn; Jonette Amalie f. 14.10.1843 i Aker og Anne Birgitte f. 7.6.1851. Jonette Amalie giftet seg 1.11.1863 i Vestre Aker med tjenestekarl Gustav Andersen f. 1835 (?) i Wärmland. Jonette Amalie døde 6.5.1879 på Briskeby i Aker. Jeg holder på med å finne ut hvor mange barn de hadde. Jeg har ennå ikke funnet opplysninger om Anne Birgitte. Takknemlig for hjelp.
Mvh
Kjell
I forbindelse med at Berthe Johnsdatter døde 28.12.1871 på Briskeby i Vestre Aker framkommer det av dødsfallsprotokollen at hun og mannen Christopher hadde ytterligere to barn; Jonette Amalie f. 14.10.1843 i Aker og Anne Birgitte f. 7.6.1851. Jonette Amalie giftet seg 1.11.1863 i Vestre Aker med tjenestekarl Gustav Andersen f. 1835 (?) i Wärmland. Jonette Amalie døde 6.5.1879 på Briskeby i Aker. Jeg holder på med å finne ut hvor mange barn de hadde. Jeg har ennå ikke funnet opplysninger om Anne Birgitte. Takknemlig for hjelp.
Mvh
Kjell
Hei Kjell
Kanskje du skulle flytte denne etterlysningen under Oslo/Aker?
Kristina
Kanskje du skulle flytte denne etterlysningen under Oslo/Aker?
Kristina
Hei Kristina!
Det er mulig at det vil være praktisk å flytte etterlysningen, men jeg vet ikke hvordan det foregår!
Opplysningen om Anne Birgitte i FT for Aker 1865 kjente jeg ikke til. Takk, nå blir det spennnede å møte henne ved neste korsvei.
Mvh
Kjell
Det er mulig at det vil være praktisk å flytte etterlysningen, men jeg vet ikke hvordan det foregår!
Opplysningen om Anne Birgitte i FT for Aker 1865 kjente jeg ikke til. Takk, nå blir det spennnede å møte henne ved neste korsvei.
Mvh
Kjell
Hei Kjell
Når det gjelder flytting så må vi nok "rope" på Laila. Klikk på Moderator: MOD Akershus og send en Privat melding til Laila. Hun tror jeg ordner slikt for oss som holder til i Oslo/Akershus.
Kristina
Når det gjelder flytting så må vi nok "rope" på Laila. Klikk på Moderator: MOD Akershus og send en Privat melding til Laila. Hun tror jeg ordner slikt for oss som holder til i Oslo/Akershus.
Kristina
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Det var en liten tass til
CHRISTIAN AUGUST KRISTOFFERSEN
Event(s):
Christening:
06 JUN 1847 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway
Father: CHRISTOPHER HANSEN Family
Mother: BIRTHE JOHNSDR
Han her døde vel som pitteliten, og det kom en ny Christian August som ble døpt
CHRISTIAN AUGUST KRISTOFFERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 11 MAR 1849 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway
Dette er vel han du har allerede, Kjell.
Hvis du vil, kan jeg sjekke Oslo Domkirke og se hva det står rundt dåpen.
CHRISTIAN AUGUST KRISTOFFERSEN
Event(s):
Christening:
06 JUN 1847 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway
Father: CHRISTOPHER HANSEN Family
Mother: BIRTHE JOHNSDR
Han her døde vel som pitteliten, og det kom en ny Christian August som ble døpt
CHRISTIAN AUGUST KRISTOFFERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 11 MAR 1849 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway
Dette er vel han du har allerede, Kjell.
Hvis du vil, kan jeg sjekke Oslo Domkirke og se hva det står rundt dåpen.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
vel, siden jeg liker å snakke med meg selv
Oslo Domkirke, MINI 13, kort 4/12, folio 99 dåp nr 85
Født 10 marts, døpt 6 juni 1847
Christian August, ægte
Christopher Hanseen arbeidsmand og hustru
Birthe Johnnsdatter, paa Holmen
Faddere Dagleier Christian Pedersen, Lars Hanssen Gunhild Andersdatter, Birthe Johnsdatter og Ole Larsen
Jeg ser at de bodde på samme sted når neste Christian August ble døpt, 11.3.1849.
Oslo Domkirke, MINI 13, kort 4/12, folio 99 dåp nr 85
Født 10 marts, døpt 6 juni 1847
Christian August, ægte
Christopher Hanseen arbeidsmand og hustru
Birthe Johnnsdatter, paa Holmen
Faddere Dagleier Christian Pedersen, Lars Hanssen Gunhild Andersdatter, Birthe Johnsdatter og Ole Larsen
Jeg ser at de bodde på samme sted når neste Christian August ble døpt, 11.3.1849.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei Laila!
Takk for god hjelp med å finne enda en for familien ukjent bror av oldefar Hans Martin. Beklager at jeg ikke var inne og svarte deg på ditt forrige innlegg.
Kjell
Takk for god hjelp med å finne enda en for familien ukjent bror av oldefar Hans Martin. Beklager at jeg ikke var inne og svarte deg på ditt forrige innlegg.
Kjell
Den yngste Christian August døde 19.10.1847.
Jeg har funnet at Jonette Amalie Christophersdatter og Gustav Andersen i alle fall fikk følgende barn: Carl Magnus f. 11.8.1864 i Vestre Aker (død 30.5.1872), Bertha Jensine f. 17.4.1866 i Vestre Aker, Axel Martinius f. 28.7.1873 i Vestre Aker og Bertha Marie f. 29.7.1878 (død 2.3.1879). Prøver å finne ut hva som skjedde med Bertha Jensine og Axel Martinius. I dødsfallsprotokollen ved Gustav Andersens død i 1908 står det at dødsfallet ble anmeldt av svigerdatteren Mathilde Andersen med bopel Falbesgade 9 i Kristiania.
Kan noen hjelpe med opplysninger om hva som skjedde med Anne Birgitte Christophersdatter.
Jeg har funnet at Jonette Amalie Christophersdatter og Gustav Andersen i alle fall fikk følgende barn: Carl Magnus f. 11.8.1864 i Vestre Aker (død 30.5.1872), Bertha Jensine f. 17.4.1866 i Vestre Aker, Axel Martinius f. 28.7.1873 i Vestre Aker og Bertha Marie f. 29.7.1878 (død 2.3.1879). Prøver å finne ut hva som skjedde med Bertha Jensine og Axel Martinius. I dødsfallsprotokollen ved Gustav Andersens død i 1908 står det at dødsfallet ble anmeldt av svigerdatteren Mathilde Andersen med bopel Falbesgade 9 i Kristiania.
Kan noen hjelpe med opplysninger om hva som skjedde med Anne Birgitte Christophersdatter.
Aksel Martinius Andersen f. 1873 i Kristiania ble 22.12.1907 viet i Gamle Aker med Mathilde Andersen f. 14.3.1866 i Horten (Borre). De bodde i Falbes Gade 9 pr. 1. februar 1908. Mathilde Andersen hadde tidligere vært gift med konstabel Adolf Grilsbo f. 2.10.1861 i Åmål. De hadde en sønn August Vigo f. 23.12.1883 i Horten.