Familien Ledel på Akershus festning

Oslo by, Christiania by og Aker herred/prestegjeld inntil 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
dn10146
Sted: LARVIK

Familien Ledel på Akershus festning

Legg inn av dn10146 » 15. januar 2007 kl. 18.43

Jeg har fått et mysterium å hanskes med. Jeg fikk noe hjelp av en slektsinteressert mann fra oslo tidligere, men har mistet hans navn og telefonnummer og har i tillegg mistet de opplysningene han gav meg.

Min tippoldefar het Hans Hansen fra Hedrum i Vestfold, bosatt på Evjubakken u/Bjerke S. Han var gift med Christiane Marie (Christiana Maria) Jacobsdatter, født i Bamble, står det i bygdeboka. Det stemmer ikke.

Jeg fant henne som uekte barn i Brunlanes kirkebok, f.21.07.1835 og døpt 09.08.1835.

Der står disse opplysningene:
uægte barn født av frasklidt skomager Jacob Christian Nilsen og Johanne Maria Jacobsdatter Lædel fra Tønsberg.
Faddere var Karen Hansdatter Lindhjem, Johanne Jacobsdatter Lædel, Jens Jacobsen Lindhjem, Ole Kløterød.

Jeg har sett etter i Tønsberg, men finner ikke noen Lædel der. Derimot finnes det en bøddelfamilie i Oslo jeg lurer litt på. Kunne noen gi meg noe mer håndfast på hvem Johanne Marie Jacobsdatter er?

Mvh Hans Olav Aker [email protected]

dn10146

Re: Familien Ledel på Akershus festning

Legg inn av dn10146 » 27. januar 2007 kl. 13.22

Hei igjen,
Tenkte jeg kunne komme med et par utfyllende opplysninger.

Kristiane Marie, min tippoldemor, må være av etterkommerne til Jacob Christian Ledel, døpt 28. septemebr 1753, på Akershus, garnisonsmenigeheten. Han er sønn av Frans Gotschal Lædel (Ledell) står det i kirkeboken for Garnisonsmenigheten.

Kjenner til at dette er en skarpretterfamilie, der Jacob Christian blir stamfar til en fanteslekt som kaller seg Griffenfeldt (Gripenfelt). Jeg har lett veldig for å finne mer utav dette, og vet at det bosatte seg etterkommere av ham i Hedrum, bl.a.

Marte Sophie Jacobsdatter (giftet seg med en feier - Johan Iversen). Mor til min tippoldemor skal hete Johanne Maria Jacobsdatter Lædel. Johanne bør vel da være søster til Marte?

Vet også at det var en sønn av Jacob , Johannes, som ble begravd 13/12 i Sannidal.

Men kan noen finne ut av når/hvor hvor Johanne Marie ble født? I dåpsopplysningene til Kristiane i 1835 i Brunlanes, Vestfold, står det at Johanne skal være fra Tønsberg. Noen har kanskje bedre greie på disse fanteslektene enn meg og kan hjelpe meg litt med litt mer sikre data enn det jeg har allerede.

Hans Olav Aker :D

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 28. januar 2007 kl. 14.43

Hei!
Har du sett i Fantefortegnelsen 1862, der står det om Gripenfelterne.

Jeg skriver gjerne av til deg, men først må jeg vite om du har sett dette?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

dn10146

Legg inn av dn10146 » 28. januar 2007 kl. 15.56

Hei, Laila!

Tusen takk for din interesse.

Jo, fantefortegnelsen for 1862 har jeg lest.

Finner liksom ikke noe ordentlige bevis. Det er derfor jeg er ute etter noe sikrere.

Men det ser ut til å være vanskelig.

Takk skal du ha! Og finner du eller noen andre noe mer så bare kom med det!

Mvh Hans Olav

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Christiania og Aker inntil 1814»