Gulbrand Jonsen, Nordre Ammerud

Oslo by, Christiania by og Aker herred/prestegjeld inntil 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Sted: OSLO
Kontakt:

Gulbrand Jonsen, Nordre Ammerud

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 23. november 2010 kl. 16.54

Han er en av mine "stamfedre", og bor på Nordre Ammerud ved folketelling 1801, 48 år gammel. Broren Ole Jonsen 46 år bor der, dessuten faster Mari Gulbrandsdtr. 80 år.

Gulbrand er i sitt 2. ekteskap med Mari Jacobsdtr., flere av deres felles barn bor der.

Jeg vet endel om Gulbrand, men ikke hvor han kommer fra eller hvor/når han ble født. Han ble først gift med datter av tidligere oppsitter på gården (Ole Christopherson), Berthe Olsdtr. i 1781. De har en datter sammen, Karen f. 1782. Berthe dør i 1784, og et drøyt år senere gifter Gulbrand seg med Berthes unge niese, Mari Jacobsdtr.

Gulbrands faster Mari Gulbrandsdtr. var gift med den tidligere oppsitteren Ole Christopherson på deres eldre dager, så jeg antar at hun er årsaken til at Gulbrand kommer inn i denne familien.

Ut fra opplysningene i folketellingen 1801 kan Gulbrands far antagelig hete Jon Gulbrandsen. Ut fra angitt alder bør han være født rundt 1753.

Jeg har kikket på konfirmerte i Aker 1749-1805 (digitalarkivet, database), men der finner jeg ham ikke.

Er det noen som har opplysninger som kan hjelpe meg litt videre?

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Re: Gulbrand Jonsen, Nordre Ammerud

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 24. november 2010 kl. 2.03

legger lenke til 1801-tellingen, Nordre Ammerud

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =262#nedre
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Anne-Britt Sørensen Nygaard

Legg inn av Anne-Britt Sørensen Nygaard » 13. juni 2025 kl. 17.57

Guldbrand Jonsen hadde et"uekte" barn
Han het Johan Herman og tok senere navnet Nygaard. Han var født i 1854 i Nittedal. Akershus. Hans kone het Maren Lovise Olsen, f. 1855 Sørum Gjerdrum.
Han er oldefar til min mann, - derav bærer jeg navnet Nygaard. Denne Johan Herman "kom seg godt frem", han utdannet seg som smørmester i Stavanger og bodde senere i Skien. Jeg er jo interessert i leddene bakover i hans slekt. Ser at første ledd i denne tråden er skrevet i 2010, men interessant.

Anne-Britt

Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Kontakt:

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 14. juni 2025 kl. 8.53

89484 skrev: 13. juni 2025 kl. 17.57 Guldbrand Jonsen hadde et"uekte" barn
Han het Johan Herman og tok senere navnet Nygaard. Han var født i 1854 i Nittedal. Akershus. Hans kone het Maren Lovise Olsen, f. 1855 Sørum Gjerdrum.
Han er oldefar til min mann, - derav bærer jeg navnet Nygaard. Denne Johan Herman "kom seg godt frem", han utdannet seg som smørmester i Stavanger og bodde senere i Skien. Jeg er jo interessert i leddene bakover i hans slekt. Ser at første ledd i denne tråden er skrevet i 2010, men interessant.

Anne-Britt

Hei!

Du tenker nok på Gulbrands sønnesønn her, for denne Gulbrand Jonsen var født 1754 på Hadeland. Gulbrand Jonsen f. 1754, som sønn av Jon Gulbrandsen Høyby (1725) og Anna Olsdatter. Han var oppsitter på Nordre Ammerud. 
Gulbrand var gift med Mari Jacobsdatter fra Huken i sitt 2. ekteskap. De hadde bl.a. sønnen Jon f. 1796. Han bodde på Haugerud, en husmannsplass under Nordre Ammerud, og hadde bl.a. en sønn Gulbrand (1835-1904), som er "din" Gulbrand Jonsen (Haugerud). Denne Gulbrand hadde mange barn, også Johan Herman (utenfor ekteskap). 
Vennlig hilsen
Inger Karin Haarbye f. Solberg

Anne-Britt Sørensen Nygaard

Legg inn av Anne-Britt Sørensen Nygaard » 14. juni 2025 kl. 11.42

Så fint! Da har du gitt meg opplysninger bakover som jeg ikke hadde.Har tatt frem min manns slekt. En del av landet som jeg vet lite om - men interessant, Tusen takk. 

Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Kontakt:

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 14. juni 2025 kl. 11.54

89484 skrev: 14. juni 2025 kl. 11.42 Så fint! Da har du gitt meg opplysninger bakover som jeg ikke hadde.Har tatt frem min manns slekt. En del av landet som jeg vet lite om - men interessant, Tusen takk. 

Jo, jeg har nok litt om slekten her. Mari Jacobsdatter er langs min morslinje, og den har jeg ganske langt tilbake. Jeg sender deg en PM med lenke til slektstreet mitt.
Vennlig hilsen
Inger Karin Haarbye f. Solberg

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Christiania og Aker inntil 1814»