Stjernholm - en utfordring?

Oslo by, Christiania by og Aker herred/prestegjeld inntil 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
gj07122
Sted: VANGSVIK

Stjernholm - en utfordring?

Legg inn av gj07122 » 4. mars 2018 kl. 19.34

Jeg har en Søren Holm (FT1801: https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8232003673)

Noen mener å vite at dette er samme person som den som er skrevet som Stjernholm ved vielsen med Else Sofie Offenberg. Spørmålet blir da: Hvor kom navnet stjernholm fra? og, ikke minst, hvor kom Søren fra?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Stjernholm - en utfordring?

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. mars 2018 kl. 19.37

Du har større sjanser til å få svar hvis du registrerer deg med fullt navn.

Anonyme forespørsler er ikke populære på dette forumet!

Mvh
Else B.

gj07122
Sted: VANGSVIK

Legg inn av gj07122 » 4. mars 2018 kl. 20.29

Jeg var innlogget men ser nå at det bare står EN her. Hva som har skjedd vet jeg ikke, men profilen påstår nå at jeg ble medlem i 2017, mes jeg mener jeg ble medlem rundt 1995:-)

eirik dørdal nord

dn38008
Sted: Oslo

Legg inn av dn38008 » 21. august 2018 kl. 8.56

Søren Holm, Søren Stiernholm og Søren Stjernholm er samme person. Han var gift med Else Sophia Offenberg/Owenberg. Han er min tipp, tippoldefar. Datteren Boel Marie Stjernholm (gift Larsen) er min tippoldemor. Min morfar Sophus Berhard Stjernholm tok sin farmors etternavn i 1882. Han ble født i 1861 og levde et så langt og spennende liv med legepraksis til han var 95 år at jeg nå nesten er ferdig med en bok (for interesserte i familien) om ham. Men hvor hans oldefar Søren kom fra, og hvordan han fikk navnet Stjernholm har jeg ikke klart å finne ut av. Det skulle jeg gjerne visst og hatt i boken før den går i trykken! Han er virkelig et mysterium. Han må jo være registrert i en eller annen kirkebok vil jeg tro, sannsynligvis på Østlandet et sted. Men han kan også ha kommet fra Danmark. Det var det min morfar Sophus sa.

Inger-Lise Stjernholm Fehn

dn38008
Sted: Oslo

Legg inn av dn38008 » 21. august 2018 kl. 8.58

Søren Holm, Søren Stiernholm og Søren Stjernholm er samme person. Han var gift med Else Sophia Offenberg/Owenberg. Han er min tipp, tippoldefar. Datteren Boel Marie Stjernholm (gift Larsen) er min tippoldemor. Min morfar Sophus Berhard Stjernholm tok sin farmors etternavn i 1882. Han ble født i 1861 og levde et så langt og spennende liv med legepraksis til han var 95 år at jeg nå nesten er ferdig med en bok (for interesserte i familien) om ham. Men hvor hans oldefar Søren kom fra, og hvordan han fikk navnet Stjernholm har jeg ikke klart å finne ut av. Det skulle jeg gjerne visst og hatt i boken før den går i trykken! Han er virkelig et mysterium. Han må jo være registrert i en eller annen kirkebok vil jeg tro, sannsynligvis på Østlandet et sted. Men han kan også ha kommet fra Danmark. Det var det min morfar Sophus sa.

Inger-Lise Stjernholm Fehn

Brukeravatar
Eirik Dørdal Nord
Sted: SØRREISA
Kontakt:

Legg inn av Eirik Dørdal Nord » 27. april 2021 kl. 14.19

Er du sikker på at han tok navnet i 1882? Jeg har funnet en dåp i Sandar i 1861 hvor han er skrevet Stjernholm selvom faren er oppgitt til Larsen :-)
Eller er dette en helt annen gren? Jeg har funnet Sophus Bernhard som lege flere steder og vil gjerne tro at det er riktig, men kan ikke finne noe om hvor navnet er kommet fra. Annet enn i Danmark  
Jeg lurer også på hans farmor? 

Hvordan går det forresten med boka? 

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Christiania og Aker inntil 1814»