Jonas Johanson & Sophia Larsdotter, Sverige/Rygge/Moss

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
gj09151
Sted: STEINBERG

Jonas Johanson & Sophia Larsdotter, Sverige/Rygge/Moss

Legg inn av gj09151 » 1. april 2009 kl. 20.25

Om livene til Jonas og Sophia vites svært lite før de kom til Rygge ca 1856-57. De var opprinnelig fra Sverige. Ønsker alle typer informasjon om dem og deres eldste og yngste barn.

Barn:
1. Josefine, formodentlig født 25.12.1855 i Gøteborgsområdet, Sverige. Døpt 23.04.1871 i Rygge. I 1865 er hun fattiglem, registrert hos Julius Andersen m/familie på Lilleng i Rygge.
Kjenner navn på hennes mann og barn.
Da hun skulle døpes, kunne det ikke bevises at hun var døpt. Piken selv mente hun var døpt i Gøteborg, men intet kunne bevises siden moren var død og "Faderen børtrømds". Presten sendte visstnok brev til kolleger og etterlyste i Morgenbladet og Fredrikstads Tilskueren, siden faren skulle være observert i Fredrikstad.

2. Emma Charlotte, min tippoldemor.

3. Georgine Christina “Gina”, f 17.07.1859, døpt 23.10.1859. Kjenner hennes ektemanns navn.

Alle barna var satt bort i 1865, som fattiglem eller fosterbarn.

I Moss, 23.05.1863 døde kone og fattiglem Sophie Larsdatter, 34 år. Begravelse 29.05., jordfestelse 05.06. Aner ikke om dette er "min" Sophie.

I familien påstår noen at Jonas og Sophie var tatere/reisende, mens andre blir rasende når dette blir uttalt... Jeg har en sterk følelse av at de var reisende, men skulle gjerne hatt mer dokumentasjon på dem, uansett. Håper noen klarer å finne noe mer; har "slitt" med dette ekteparet i årevis.

Svar

Gå tilbake til «Reisende»