Karl Johan Jansen f. 1867

Moderator: MOD_etniske_minoriteter

Svar
Brukeravatar
dn18569
Sted: KNAPPER

Karl Johan Jansen f. 1867

Legg inn av dn18569 » 11. mai 2005 kl. 13.00

Min bestemor ble født i Degernes i Østfold i mars 1901.
I kirkeboka er faren Karl Johan Jansen, f. 1867, vegarbeider. Bosted dessverre umulig å tyde.

Jeg har ikke klart å finne ham i folketellinger el. og føler jeg sitter igjen med to muligheter: enten var han svensk, eller tater. Tror mest på det siste, pga noe min far husker fra sin barndom.

Familien hadde aldri noen slags kontakt med ham, min olemor giftet seg med en annen et par år etter at bestemor ble født. Det eneste hintet vi i utgangspunktet hadde til at han overhodet hadde eksistert, var at alle bestemors søsken het Tøgersen til etternavn, mens bestemor het Johansen før hun giftet seg.

Jeg har lagt ut en etterlysning på Anbytarforum, i håp om hjelp i tilfelle han var svensk.

Er det noen med ressurser til å hjelpe meg å finne ut om han evnt. var tater?

Takknemlig for all hjelp! :)

Brukeravatar
Egil Sundelius
Sted: STOKKE

Re: Karl Johan Jansen f. 1867

Legg inn av Egil Sundelius » 12. mai 2005 kl. 0.17

Hei Lena, (takk for sist :-) )
du har funnet bestemor døpt og som konfirmant?

( Ser at de ligger filmet f.eks 'klokk II 2 1909-1920 04 Degernes sokn. Konf. til 1919.

II 3 1920-1941 0 6 Degernes sokn. Konf. kun til 1940' )

Om disse kan si noe mer om faren.

Og du har sikkert sett her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... etanr=2971

mange hilsen Egil :)

Brukeravatar
dn18569
Sted: KNAPPER

Re: Karl Johan Jansen f. 1867

Legg inn av dn18569 » 12. mai 2005 kl. 11.05

Jepp, fant ham ikke her.
Det er selvsagt slett ikke sikkert han var tater, han kan jo f.eks også ha vært svensk. Eller norsk, for den saks skyld.
Har ikke sett på bestemors konfirmasjon, det bør jeg selvfølgelig gjøre :wink:

Det rare er at heller ingen av bestemors slekt i Østfold vet noe som helst om hennes far, det har aldri vært snakket om.
Og litt av grunnen for taterteorien min, er hva min far husker om et besøk fra tatere mens han var barn. Det var normalt aldri tatere på bruket han vokste opp, men akkurat dette paret ble mottatt som gamle venner, og ble over. Praten hadde gått halve natta. Siden dette var den eneste gangen "i historien" dette skjedde, husker han det selvsagt godt.

Og ja, takk for sist, Egil :)

Svar

Gå tilbake til «Reisende»